|
Bil Citroën C4 och Peugeot 307 diesel/el-hybrid
PSA, som står bakom både Citroën och Peugeot, kommer visa två konceptbilar den 31 januari med diesel/el-hybriddrift. Kommer dock inte till marknaden förrän 2010. Inga prestanda nämns.
Det har varit lite fattigt på diesel/el-hybridsidan annars. Opel Astra är den enda bil jag hört innan som skulle kunna vara på gång, men det har varit tyst om den också ett tag. http://today.reuters.com/news/newsarticle.aspx?type=businessNews&storyid=20
0,34 l/mil utlovas, men tyvärr är det osäkert när de kommer att säljas. Hybridtekniken är fortfarande för dyr, säger PSA.
Lägg till plug-in funktionalitet och lobba för biobaserade dieselbränslen, så har ni en vinnare, PSA!
Citroën C4 dieselhybrid är det på bilden, det finns en motsvarande Peugeot också alltså. http://www.greencarcongress.com/2006/01/psa_peugeot_cit.html#more
Här är en länk till filmer om bilarna. http://www.psa-peugeot-citroen.com/medias/videos/player_hybride_en.html
Den amerikanska biltidningen Inside Line har fått provköra och är inte riktigt nöjd med transmissionen:
"The only concern surrounds the gearbox, which is unacceptably jerky. Peugeot promises that improvements are on the way. " http://www.edmunds.com/insideline/do/News/articleId=109163#6
Fick en blänkare om att Peugeot 308 kommer som diesel-el-hybrid i slutet av 2007. http://www.automotiveworld.com/WVMA/content.asp?contentid=58466
Först 2010 väntas Peugot 308 diesel/el-hybrid till marknaden, men ett nytt koncept ska visas upp om en månad. Hoppas att ryckigheten är borta då! http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=56150
Peugeot 308 Hybride HDi kommer att visas upp i Frankfurt, men AMS har lite fakta redan. 0,34 l/mil är inte illa! Det är som vanligt med hybrider i stadstrafik de stora vinsterna görs, i det här fallet 58 % lägre förbrukning jämfört med en vanlig HDi. Tyvärr hittar jag inga uppgifter om NOx-utsläpp, som är dieselmotorns akilleshäl. NOx är inget man vill ha, särskilt inte i stadsmiljö. http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=57883
Citroën väljer att sätta diesel-hybriddrivlinan i en konceptbil istället för produktionsbilen C4. Samma förbrukning som i Peugeoten ovan. http://www.greencarcongress.com/2007/09/citron-to-unvei.html
Dieselhybriden dröjer, nu är det tidigast 2011 som gäller. http://www.automotorsport.se/dieselhybrid-fran-psa-drojer/13443
Men Volkswagen väntas släppa en Golf dieselhybrid under andra halvan 2009, är PSA-gruppen omkörd? http://www.hybridcars.com/news/volkswagen-diesel-hybrid-pipe-dream.html
Nu finns fakta om dieselhybriden 3008 som ska komma ut på marknaden i början av 2011. I sann reboundanda har man ökat effekten och storleken på bilen istället för att ta ut den tekniska förbättringen i minskad bränsleförbrukning. 0,38 l/mil kommer bilen att dra, vilket är ungefär vad många mindre dieselbilar klarar redan idag. Det blir inte särskilt många mil man kan köra med den här per år och samtidigt hävda att det är ett hållbart bilåkande. Logga in för att svara |
Cyklar (6) Lastcyklar (4) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Cykelleasing (2) Trikar (16) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49)
|