|
Bil 0,1 l bensin/mil och el i plug-in koncept med svänghjul (flywheel)
![]() Nytt lovande plug-in koncept:
"The XH hybrid drivetrain system consists of five primary elements:
1. Advanced lithium batteries that are recharged at night with off-peak power from the power grid.
2. An advanced flywheel for improved energy capture (up to 80%) and storage from regenerative braking.
3. Advanced power-conversion and management electronics.
4. A high efficiency steady-state Internal Combustion Engine.
5. An electric powertrain." http://www.greencarcongress.com/2006/01/ricardo_to_work.html#more
Här tycks vi ha en koncept som total sett kommer upp i en verkningsgrad på närmare 50% räknat på hur mycket rörelse man får ut av den energi man pytsar in. Att jämföra med en vanlig bensindriven bil av idag, som knappt kommer upp i 20%.
Ett intressant koncept, men jag förstår inte varför man använder växellåda, variator och differential. Dessa värmeelement har vi inte råd med i framtidens fordon.
Jag skulle hellre välja hjulmotorer och låta förbränningsmotorn enbart driva en generator.
Det blir intressant att se om svänghjulet kommer att fungera som tänkt. Grundidén att omvandla bromsenergi till masströghetsmoment är mycket bra. Vi slipper risk för kokande batterier, som blir fallet om vi försöker stoppa in energin direkt som laddström.
Tidigare har försök med svänghjul gjorts på stadsbussar, men där hade man en koppling till drivhjulen via mekaniska variatorer. Stora utväxlingar gav energiförluster och livslängds-problem.
Placering av svänghjulet kan bli kinkigt i mindre fordon med tanke på gyroeffekten. Vi vill ju inte få kraftigt understyrda småbilar. Min gissning är att vi kommer att finna vertikalaxlade svänghjul, men hur kommer dom att uppföra sig över vägbulor?
Det kan bli saftiga lagerkrafter.
Kanske vi får resna bort detta sentida otyg i gatumiljön.
Jag håller med dig Conny, men vi behöver uppfinna en bättre generator, så att den inte behöver drivas av en bensinmotor, problemet är ju som kanske bekant storleken av generatorn. I de fleste "riktiga" elbilarna som byggts (läs konverterats) ligger den "äkta" elförbrukningen kring 12-15kw för "landsvägs körning", i backig teräng blir det helt andra siffror. Så kollar du ett elaggregat kring 15kw så tar det upp hela motor rummet....som är fyllt med batterier...och en elmotor!
Volvo testar svänghjulsteknik: Vårt mål är att utveckla ett komplett system för återvinning av kinetisk energi. Tester i en av Volvos bilar kommer att inledas under andra halvåret 2011. Tekniken skulle kunna minska bränsleförbrukningen med upp till 20 procent. https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediaid=38273
Volvo har lyckats få till svänghjulstekniken i en testbil, men kommer med ett konstigt exempel på hur mycket det sparar. 25 % om man jämför en fyrcylindrig bil med en sexcylindrig. Vilket ju betyder att man plockar ut det tekniska framsteget i mer effekt istället för minskad energiförbrukning. "Mycket miljövänligt" säger de dessutom. https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediaid=48800 Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3)
|