|
Bil Bränsleförbrukning Toyota Prius
Jag kör, med lite ansträngning, min Prius -00 på under 0,5 l/mil blandad körning. Någon mer Priusägare här? http://www.greenhybrid.com/compare/mileage/details.php?cid=239
Jag kör, med lite ansträngning, min Honda Civic -98 på under 0,5 l/mil blandad körning.
Med andra ord, jag skulle inte spara någon bensin på att byta till en Prius. Det är en gåta för mig att man inte med denna komplicerade teknik lyckats komma ner längre i bensinförbrukning.
Välkommen till Ecoprofile Torbjörn! Kul med lite mothugg mot en Priusfrälst... :-) Du skulle nog med din låga förbrukning på din Civic platsa som en "Hypermiler" på greenhybrid.com. Bra gjort!
Jag håller med om att det inte är en fantastisk skillnad, åtminstone inte med min "gamla" Prius. Det som är en fördel är om man kör mycket i tät trafik och köer (det gör jag i Göteborg). Då tror jag inte Civicen slår Priusen. Men som sagt, jag håller med om att det inte är en fantastisk skillnad i bränsleförbrukning. Särskilt inte jämfört med dieslar, som nu även kan accepteras utsläppsmässigt tack vare partikelfiltren.
Priusen gör störst nytta i områden med mycket smog. Den har nämligen mycket låga utsläpp av smogbildande ämnen, detta är dock inte lika viktigt eller uppmärksammat i Sverige som i t.ex. Kalifornien.
Brorsan körde, med lite ansträngning, vår gamla Volvo 145 -73 köpt 1990 för 6900:-, på 0,6 l/mil blandad körning.
Känns som om återanvändning av en sådan skulle vara rätt positivt för både miljön och den egna plånboken jämfört med en ny Prius...
Min gamla ruttna kadett gick på 0,56 liter milen( den hade kat). Har du provat att tanka i 10-20% E85 i din prius, det sänker förbrukningen lite till.
Hur kan högre etanolinblandning sänka förbrukningen? Har inte etanol lägre energiinnehåll än bensin?
Energiinehållet i etanol är ca 30% lägre en "ren bensin", så när du sätter upp en förgasare för sprit använder du oftast större munstycken (förgasare eller mekaniska insprut), eller längre öppningstid i programmet (för insprutet). Tyvärr är ju förbrukningen per mil lite mer komplicerad...utväxlingen till däcken har stor betydelse, effektkurvan från motorn i relation till hastigheten då mätningen görs(det är därför trimmade motorer kan få lägre förbrukning, då effekt kurvan oftast flyttas högre i varvtals registret. m.a.o den förbränner energin effektivare vid varvtalet motorn oftast körs, troligen kring 70-90km tim. Motorn ger dock inte max effekten vid detta varvtal...) Jag är även förvånad över "hypen" som förnärvarande pågår när det gäller Prius, Honda Civic Hybrid, osv när det gäller bränsleförbrukningen. Jag trodde att de hade konstruerats för att minska utsläppen (som vid statskörning) och att den förminskade förbrukningen var en "bonus". Min mor hade i mitten på 70talet en liten Fiat 850 som drog under halvlitern...Fiat hade på den tiden en annons som sa "vad kör du när bensinen kostar 10kr litern...1976 kostade en liter ca 1.50kr litern...
Här finns intressanta greier för Toyota prius ägare:
http://www.edrivesystems.com/
roman http://www.edrivesystems.com/
Ja, det är en högintressant idé, jag skulle gärna konvertera min bil till plug-in hybrid! Vi har tagit upp det tidigare, se länk. http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=&topic_id=164#597
Hej på er!
Jag hittade det här forumet idag, intressant.
Jag kan väl erkänna direkt att jag liksom Johan E är Priusfrälst. Jag äger tillsammans med min fru en Toyota Prius (nya modellen) sedan februari i år. Förbrukningen har jag sedan första tankningen hållit stenkoll på. Efter nu körda 1200 mil ligger vi på en snittförbrukning på 4,9 l/100km. Då pratar vi verklig blandad körning både vinter och (till större delen förstås) sommar. Bilens dator är ganska exakt faktiskt, den visar 4,8 vid en verklig förbrukning på 4,9.
Vår körning består till stor del av resor på ca 2-3 mil (till/från jobbet) men även en hel del långkörningar tex till fjällen eller Stockholm (25 mil). Vi kör ganska snålt (lagom) och håller max 10 km/h över hastighetsgränsen.
Ett problem är att när många pratar om sin bils förbrukning så tar de en siffra som är den bästa de lyckats uppnå (kanske dessutom från färddatorn som ofta är väl optimistisk). En sådan siffra kan ju inte jämföras med en genomsnittlig förbrukning mätt mellan tankningar under en lång period. I sådana fall skulle jag säga att min Prius drar 3,8 vilket är det lägsta jag uppnått på en resa.
Tack för ordet!
hej jag skall köpa en prius strax. Känner inga bekymmer att tex använda 30-40% etanol se www.etanol.nu . Skulle inte heller känna problem med att sätta dit några fler batterier i lådan bak samt någon som ställer upp el-hastigheten till tex 60-70? och sen en laddare... billig grön ström finns överallt...
finns det nån där ute i väst sverige som kan hjälpa till?
mvh
Hagbard
Hej
Många som skriver om Priusens höga bensin förbrukning brukar inte jämföra den mot bilar i samma storlek.
En bil som i Priusens storlek och som ej är en Diesel är väl inte fel att kunna köras på 0,5.
Skall vi snacka gamla bilar som drog lite så tror jag att jag tar ledningen.
VW Lupo 3L den gick alltid på ca 0,32 räknat på en hel tank, nollade man den när den var varm och sedan endast körde 50-90 väg och skitförsiktigt var jag nere i 0,24. men vid första stopp så ökar siffran
Inom 1/2 år är nog min Fabia RS Diesel utbytt mot en Prius
Mats Logga in för att svara |
Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1) Cyklar (6) Lastcyklar (4) Elcyklar (49) Trikar (16)
|