Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Subaru R1e elbil laddas på fem minuter, räckvidd 12 mil

JOHAN ERLANDSSON 2006-02-20        #1546

"The R1e, which is based on the R1 mini-car currently available in Japan, was created using new manganese lithium-ion (Li-ion) battery technology that means the vehicle could recharge to 90 per cent of its capacity in just five minutes with the use of an exclusive charger. This means that recharging the R1e could be done almost as fast as completely refueling a gasoline powered car, which typically takes about three minutes. Its certainly a significant improvement over other electric vehicles, many of which can take eight hours to recharge. The R1e is designed to go about 120 kilometres on a full charge. "

http://www.subaru.ca/interface/Subaru02/NewsDetail02.asp?WebPageID=4998&Web



MAGNUS BILLBERGER 2006-02-20        #1547
Skulle man klara en sådan laddning från vanliga elnätet? Lite överslagsräkning (som jag har en viss förkärlek för ;-) Bilens energibehov per mil: 2 kWh per mil torde vara en överskattning. Så en "tankning" borde vara max 24 kWh. För att mata fram detta från 400 V på 5 minuter måste vi brassa på med tre gånger 240 ampère. Man får nog anta att det finns ett smart laddningsaggregat som löser detta. Ytterst intressant att läsa var dock storleken på batteripacken - som en videobandspelare och därtill "lätt" vad nu det kan innebära. Ger bränsle till min idé att ha flera batteripackar som man byter när man tankar. Man borde ju också kunna öka på räckvidden genom att ha utrymme för fyra eller fem packar.

JOHAN ERLANDSSON 2006-02-20        #1548
Nej, det lär inte gå att ladda på fem minuter via sitt eluttag hemma. Vad är det huvudsäkringarna brukar ligga på? 8 ampere? 16? Det får bli särskilda laddstationer till det, "exclusive charger" som de skriver. Sen har jag hört att om man är mån och livslängden på batteriet bör man undvika snabbladdningar. Livslängdsfrågan är väl också ett hinder för din idé med utbytbara batteripackar, man vill ju inte byta till sig ett utslitet batteri...

MAGNUS BILLBERGER 2006-02-20        #1551
Villor brukar vanligen ligga på 16 eller 20 A, men man kan nog få upp till 200 A. Fast jag kan tänka mej att laddningsaggregat som "laddas upp" under ett par timmar och som sedan snabbt laddar ur till batteriet. Såg någonstans att det faktiskt fanns en tanke om att man skulle kunna ladda dessa batterier hemma i ett vanligt eluttag. För utbytesbatterier hade jag tänkt att man själv äger flera packar så att man dels kan hantera laddningan hemifrån och dels ta med extra räckvidd vid behov. Subaru skriver för övrigt att man räknar med en räckvidd på 200 km när/om R1e:n kommer i produktion. Om man införde ett enhetligt system för batterier skulle dock "allmäna" batterier kunna vara en lösning. El-macken (eller mydigheterna?) står för batteri-packen i ett slags pantsystem.

ROLF FORSLUND 2006-02-20        #1552
Kul att se lite mer el-bilar! Det finns en typ av batterier, eller kanske vi borde kalla de bränsleceller? som är baserade på en "utbytes technologi". Kanske har ni hört om luft-Zink batterier? Det finns ett antal spelara på denna marknad, och ett av företagen är Arotech som ligger bakom electric-fuel ltd, som byggde test bussarna i New York. Iden är att byta ut zink plattorna som sedan återvinns och kan köras igen. Energi densiteten är relativs hög, ca 100-150wh/kg, kostnaden betydligt lägre än Li-ion batterier, och betydligt miljövänligare när det gäller produktion. Kolla linken för mer information http://www.electric-fuel.com/ev/index.shtml Jag har varit i kontakt med företaget ett tag och i närvarande stund har de ingen produktion för deras system, men jag tror att det kommer. Det finns även ett tyskt företag som pysslar med samma sak, jag tror de heter Zylog eller något liknande, har för mig att jag hörde att de startade produktion i sydafrika

JOHAN ERLANDSSON 2007-02-10        #2137
Bilen kommer visas upp på Genèvesalongen i februari, enligt AMS. 10 exemplar rullar i testtrafik i Tokyo och det finns planer för serieproduktion.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=46073

JOHAN ERLANDSSON 2007-09-19        #3029
Lite rapporter från utvecklingsarbetet: Nu klarar de att ladda bilen till 80% på åtta minuter, alltså en bit kvar till målet 90 % på fem minuter. Planen är fortfarande att börja sälja bilen 2010. Två-tre år efter Think City alltså... Fast Thinken kan ju å andra sidan inte snabbladdas.

http://www.greencarcongress.com/2007/09/fuji-heavy-spee.html

MIKAEL JOHANSSON 2007-09-19        #3030
När det gäller huruvida elbilarna kan snabbladdas så beror det ofta på att biltillverkaren har valt bort den möjligheten pga att det inte finns någon infrastruktur med snabbladdstationer. Många Li-jon batterier går faktiskt att snabbladda men det krävs speciella laddare och det krävs att bilen anpassas för det. Bl.a. Altairnano´s och A123System´s batterier kan snabbladdas. Får vi en infrastruktur med snabbladdstationer så kan vi få mycket billiga elbilar i framtiden. För den rena elbilen blir naturligtvis mycket billigare vid storskalig serieproduktion än dagens bilar med förbränningsmotor och billigare än plug-in hybrid bilar samt även billigare än bränslecellsbilar. Rent samhällsekonomiskt så undrar jag om inte det billigaste alternativet är att snabbt bygga upp en rikstäckande infrastruktur med snabbladdstationer så att den stora massan kan hoppa över steget med plug-in hybrider. Tänk på att råoljan nu börjat balansera vid $80 strecket. Och biobränslen kommer inte att bli billiga de heller när väl oljepriset skenar för då kommer efterfrågan att göra att de otillräckliga alternativen blir svindyra de med.

MIKAEL JOHANSSON 2007-12-26        #4018
Subaru tidigarelägger lanseringen av sin elbil med 1 år vilket innebär att 100 elbilar kommer att tillverkas och säljas under 2009 i Japan. När litiumbatterierna väl är uppe i masstillverkning runt år 2015 så väntas bilens pris gå ned till runt US$13.000. Mycket spännande utveckling. Så med tiden kommer vi genom den rena elbilen att få den billigaste bilen vid inköp, den billigaste bilen i drift och underhåll samt den miljövänligaste bilen. Att storskaligt tillverka och distribuera vätgas för bränslecelssbilar kommer att bli ett mycket dyrt alternativ till skillnad från den el från vindkraft och solkraft som elbilen behöver. Det elektriska drivmedlet till elbilen distribuerar du med en skarvsladd för 50 spänn.

http://www.greencarcongress.com/2007/12/electric-subaru.html#more

JOHAN ERLANDSSON 2008-03-18        #4727
Den tvåsitsiga R1e kommer börja testas i USA till sommaren. Laddas till 80 % på 15 minuter, räckvidd 8 mil och max hastighet 105 km/h.

http://www.greencarcongress.com/2008/03/subaru-will-eva.html

Logga in för att svara


Produkter

Lastcyklar (4)
Trikar (16)
Konverteringskit elcykel (3)
Elmotorcyklar (1)
Cyklar (6)
Cykelleasing (2)
Elcyklar (49)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3226 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik