|
Bil Subaru R1e elbil laddas på fem minuter, räckvidd 12 mil
"The R1e, which is based on the R1 mini-car currently available in Japan, was created using new manganese lithium-ion (Li-ion) battery technology that means the vehicle could recharge to 90 per cent of its capacity in just five minutes with the use of an exclusive charger.
This means that recharging the R1e could be done almost as fast as completely refueling a gasoline powered car, which typically takes about three minutes. Its certainly a significant improvement over other electric vehicles, many of which can take eight hours to recharge. The R1e is designed to go about 120 kilometres on a full charge. " http://www.subaru.ca/interface/Subaru02/NewsDetail02.asp?WebPageID=4998&Web
Skulle man klara en sådan laddning från vanliga elnätet?
Lite överslagsräkning (som jag har en viss förkärlek för ;-)
Bilens energibehov per mil: 2 kWh per mil torde vara en överskattning. Så en "tankning" borde vara max 24 kWh. För att mata fram detta från 400 V på 5 minuter måste vi brassa på med tre gånger 240 ampère. Man får nog anta att det finns ett smart laddningsaggregat som löser detta.
Ytterst intressant att läsa var dock storleken på batteripacken - som en videobandspelare och därtill "lätt" vad nu det kan innebära. Ger bränsle till min idé att ha flera batteripackar som man byter när man tankar. Man borde ju också kunna öka på räckvidden genom att ha utrymme för fyra eller fem packar.
Nej, det lär inte gå att ladda på fem minuter via sitt eluttag hemma. Vad är det huvudsäkringarna brukar ligga på? 8 ampere? 16? Det får bli särskilda laddstationer till det, "exclusive charger" som de skriver. Sen har jag hört att om man är mån och livslängden på batteriet bör man undvika snabbladdningar. Livslängdsfrågan är väl också ett hinder för din idé med utbytbara batteripackar, man vill ju inte byta till sig ett utslitet batteri...
Villor brukar vanligen ligga på 16 eller 20 A, men man kan nog få upp till 200 A. Fast jag kan tänka mej att laddningsaggregat som "laddas upp" under ett par timmar och som sedan snabbt laddar ur till batteriet. Såg någonstans att det faktiskt fanns en tanke om att man skulle kunna ladda dessa batterier hemma i ett vanligt eluttag.
För utbytesbatterier hade jag tänkt att man själv äger flera packar så att man dels kan hantera laddningan hemifrån och dels ta med extra räckvidd vid behov. Subaru skriver för övrigt att man räknar med en räckvidd på 200 km när/om R1e:n kommer i produktion.
Om man införde ett enhetligt system för batterier skulle dock "allmäna" batterier kunna vara en lösning. El-macken (eller mydigheterna?) står för batteri-packen i ett slags pantsystem.
Kul att se lite mer el-bilar! Det finns en typ av batterier, eller kanske vi borde kalla de bränsleceller? som är baserade på en "utbytes technologi". Kanske har ni hört om luft-Zink batterier? Det finns ett antal spelara på denna marknad, och ett av företagen är Arotech som ligger bakom electric-fuel ltd, som byggde test bussarna i New York. Iden är att byta ut zink plattorna som sedan återvinns och kan köras igen. Energi densiteten är relativs hög, ca 100-150wh/kg, kostnaden betydligt lägre än Li-ion batterier, och betydligt miljövänligare när det gäller produktion. Kolla linken för mer information http://www.electric-fuel.com/ev/index.shtml
Jag har varit i kontakt med företaget ett tag och i närvarande stund har de ingen produktion för deras system, men jag tror att det kommer. Det finns även ett tyskt företag som pysslar med samma sak, jag tror de heter Zylog eller något liknande, har för mig att jag hörde att de startade produktion i sydafrika
Bilen kommer visas upp på Genèvesalongen i februari, enligt AMS. 10 exemplar rullar i testtrafik i Tokyo och det finns planer för serieproduktion. http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=46073
Lite rapporter från utvecklingsarbetet: Nu klarar de att ladda bilen till 80% på åtta minuter, alltså en bit kvar till målet 90 % på fem minuter.
Planen är fortfarande att börja sälja bilen 2010. Två-tre år efter Think City alltså... Fast Thinken kan ju å andra sidan inte snabbladdas. http://www.greencarcongress.com/2007/09/fuji-heavy-spee.html
När det gäller huruvida elbilarna kan snabbladdas så beror det ofta på att biltillverkaren har valt bort den möjligheten pga att det inte finns någon infrastruktur med snabbladdstationer. Många Li-jon batterier går faktiskt att snabbladda men det krävs speciella laddare och det krävs att bilen anpassas för det. Bl.a. Altairnano´s och A123System´s batterier kan snabbladdas.
Får vi en infrastruktur med snabbladdstationer så kan vi få mycket billiga elbilar i framtiden. För den rena elbilen blir naturligtvis mycket billigare vid storskalig serieproduktion än dagens bilar med förbränningsmotor och billigare än plug-in hybrid bilar samt även billigare än bränslecellsbilar.
Rent samhällsekonomiskt så undrar jag om inte det billigaste alternativet är att snabbt bygga upp en rikstäckande infrastruktur med snabbladdstationer så att den stora massan kan hoppa över steget med plug-in hybrider.
Tänk på att råoljan nu börjat balansera vid $80 strecket. Och biobränslen kommer inte att bli billiga de heller när väl oljepriset skenar för då kommer efterfrågan att göra att de otillräckliga alternativen blir svindyra de med.
Subaru tidigarelägger lanseringen av sin elbil med 1 år vilket innebär att 100 elbilar kommer att tillverkas och säljas under 2009 i Japan. När litiumbatterierna väl är uppe i masstillverkning runt år 2015 så väntas bilens pris gå ned till runt US$13.000. Mycket spännande utveckling.
Så med tiden kommer vi genom den rena elbilen att få den billigaste bilen vid inköp, den billigaste bilen i drift och underhåll samt den miljövänligaste bilen.
Att storskaligt tillverka och distribuera vätgas för bränslecelssbilar kommer att bli ett mycket dyrt alternativ till skillnad från den el från vindkraft och solkraft som elbilen behöver.
Det elektriska drivmedlet till elbilen distribuerar du med en skarvsladd för 50 spänn.
http://www.greencarcongress.com/2007/12/electric-subaru.html#more
Den tvåsitsiga R1e kommer börja testas i USA till sommaren. Laddas till 80 % på 15 minuter, räckvidd 8 mil och max hastighet 105 km/h. http://www.greencarcongress.com/2008/03/subaru-will-eva.html Logga in för att svara |
Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3) Konferenstjänster (2) Lastcyklar (4) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Elcyklar (49)
|