|
Bil VW Polo Bluemotion diesel -0,39 l/mil
![]() Småändringar i transmission, motor och kaross får ner förbrukningen till låga 0,39 l/mil. Det räcker med råge för Vägverkets miljöbilsdefinition, förutsatt att den får partikelfilter. Kommer till vissa europeiska länder, ej Sverige, till sommaren. http://media.vw.com/article_display.cfm?article_id=9852
![]() Förutom att det uppdagats att dieselbilen inte är så nyttiga för våra lungors cellmembran och våra hjärnor,
så drar Polo BlouMotion 0,599 l/mil enligt Teknikens Världs Sverigecykel.Och då är det inte med några kallstarter.Citat:Men att PoloTDI 80 går snålare än Polo BlouMotion är skandal!:Slut citat från Teknikens värld.
http://www.teknikensvarld.se/files/TV0703_vw_polo_bm.pdf
Då ser det ju inte så bra ut jämfört med Priusens 0,5 /mil ,rymligare bil och mycket tystare.
Över en krona billigare bränsle per liter ,mindre oljebyten,(vart tar den oljan vägen tro)senare kommer partikelfilterbyten som ej är helt gratis + mycket dyrare skatt!
Men vägverket,Gröna bilister,ett antal journalister, Bil Sweden,talar sig varma för dieselbilen vilket fått en stor del av nybilsköparna att välja dieselbilen.
http://pubs.acs.org:80/cgi-bin/abstract.cgi/esthag/2008/42/i05/abs/es0716554.html
Nej, vare sig diesel, bensin, etanol med flera flytande bränslen är särskilt nyttigt. Vilken man tycker är värst beror nog till stor del på vad man själv använder.
Att Polo BlueMotion drar 0,599 l/mil i Teknikens Världs (TV) sverigecykel förvånar mej inte. TV:s körcykel är enligt min mening lite av parodi med tanke på vilka växlar man dra på uppmätta siffror. Betänk att sverigecykeln innehåller två max-accelerationer (för Polon 0-105 respektive 0-130 km/h). Flera av bilarna TV testat har jag själv kört utan att komma i närheten av TV:s sverigecykelsiffror.
När Polon kom läste jag en bunt med tester, främst tyska. Där uppgav man vill jag minnas testförbrukningar från låga 0,4 till lite över 0,5 l/mil.
Tyska tester ska man nog ta med en nypa salt!Ingen bil har varit bättre än tyska bilar vid tyska tester.Liksom inga bilar når upp till Volvo och Saabs bilar i Svenska motorjornalisters ögon.Men 5,947 l/mil vid lungn landsvägskörning med få stopp som i denna video nedan får väl ändå anses som mycket och stämmer väl väl överens med Sverigecykelns resultat.
http://www.youtube.com/watch?v=2vGa2wlQ42g
Citat.
Nej, vare sig diesel, bensin, etanol med flera flytande bränslen är särskilt nyttigt. Vilken man tycker är värst beror nog till stor del på vad man själv använder.slut citat.
Ja om det vore så väl,nu har ju inte inom forskningen kommit fram några liknande resultat för exempelvis bensinbilens avgasers skador på våra lungor.
Nu var det inte bara tyska tester jag hade läst och om man ska prata om att ta något med en nypa salt hör brittiska fifth gear (videon du länkade till) till dem som fått utstå åtskillig kritik. En googling gav mej en handfull träffar på tester som alla fått en förbrukning på knappt 0,5 l/mil och ett par av dem rapporterar dessutom att enskilda testförare hade kommit under uppgivna 0,39 l/mil.
Vad jag vill säga är att de 0,59 l/mil som du uppger knappast är representativa och har dessutom uppmätts under omständigheter som förtjänar att ifrågasättas.
Vad gäller skadlighet har jag tyvärr inga bra referenser att hänvisa till. Men jag jobbar med trafikrelaterade miljöfrågor och har i ett flertal uppdrag tagit del av uppgifter om skadliga ämnen som avges av både diesel, bensin och etanolbilar. Vad jag minns så väckte etanolbilsutsläppen den största oron. Bifogar länk till en äldre artikel i DN. Jag kan återkomma när jag stöter på nyare, mer konkreta uppgifter. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=492260&previousRenderType=2
Angående förbrukning och huruvida uppmätt sådan är rimlig eller inte hävdar jag att det enkom beror på den som sitter bakom ratten. Visst, det kan finnas idividuella skillnader mellan olika exemplar av samma modell, men de kan knappast ha särskilt stor inverkan.
Själv kör jag Audi A2 1.4 TDI. Förbrukning enligt tillverkaren 3,5; 4,3; 5,6 l/100 km för det olika kategorierna. Den verkliga förbrukningen varierar mellan 3,9 och 4,2 beroende på körsträckan, utetemp, sommar-/vinterdäck, last m.m. Bör tilläggas att jag kör en hel del landsvägskörning (ca 80%) för att erhålla dessa värden. Men tillverkarens siffror är på intet sätt orimliga, och vad det gäller diesel skall man komma ihåg att fordonen utprovas med "kontinental" diesel som innehåller någon procent mer energi per volymenhet jämfört med svensk MK1.
Tycker att TVs tester ofta framstår som mediokra. Har inte kört Polo Bluemotion själv, men Gröna bilister har:
http://www.gronabilister.se/public/file.php?REF=051e4e127b92f5d98d3c79b195f2b291&art=619&FILE_ID=20071231161238_1_3.pdf Logga in för att svara |
Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Cyklar (6) Trikar (16) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Konferenstjänster (2)
|