|
Bil Rykte: Nästa Prius drar 0,25 l/mil och kommer 2008
Fantastiska prestanda i det här ryktet:
""The whole electrical system has been redesigned to improve economy" said one Toyota engineer. " http://www.autoexpress.co.uk/news/66260/prius_hits_113mpg.html
Kanehira Maruo gör som vanligt en mycket kompetent analys av ryktet och menar att det inte är så fantastiskt eftersom det baserar sig på den mycket gynnsamma japanska testcykeln. I den nuvarande europeiska testcykeln (också den alldeles för mesig) så översätts detta till 0,38 l/mil, vilket bara är något bättre än nuvarande Prius 0,43 l/mil.
Ett Priuskoncept kommer visas på salongen i Genéve om ett par veckor. En "teaser" har släppts. http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=46643
Nästa Prius dröjer till 2009 enligt Automobile Magazine. Sen kommer nya varianter av Priusen under 2010 och 2011. Prius kommer vara synonymt med hybridteknik, skriver man. Det tycker jag verkar vara sådär, eftersom det då innebär att alla andra Toyotamodeller inte kommer hybridiseras?
Kanehira Maruo tror att någon av Priusvarianterna kommer att erbjudas som plug-in, men kommer vara betydligt dyrare. http://www.automobilemag.com/features/news/0706_future_toyota_hybrids/
Enligt var jag läst (minns dock inte var) så är planen att alla Toyota modeller skall hybridiseras.
I USA säljer väl Camry-Hybriden hyffsat vad jag har förstått.
--
DaJ
Gissar på att "förseningen" beror på att Toyota väntar in tekniken för Li-ion och plug-in funktionalitet.
Wall Street Journal säger nu att den första nya Priusen ändå kommer 2008, men utan li-ion-batteri. Kanehira Maruo kommenterar detta som att det är ett bakslag för Toyota att man inte lyckades med li-ion, och att det öppnar upp för andra biltillverkare som valt andra batteristrategier. http://online.wsj.com/article/SB118170827719833687-search.html?KEYWORDS=toy
Toyota: Ingen Li-ion i nästa Prius, inget lanseringsår heller. http://www.greencarcongress.com/2007/10/toyota-will-cut.html
Nu finns lite spionbilder på nya Priusen. AMS har också uppgift på att det blir en väsentligt större och starkare bensinmotor i den nya bilen, 1,8 liter och 100 hk jämfört med gamla 1,6 liter och 76 hk. http://www.automotorsport.se/news/15358/spion-första-bilderna-på-nya-toyota
Toyota själva säger att de nu håller på att testa laddhybrid-Priusen mot användare. De håller alltså på att testköra Priusen. När de är klart, och tillverkaren har åtgärdat problemen som användaren åberopar, så ska det vara klart för produktion. (att användaren testar Priusen tar bara lite tid tyvärr. Man vill ju att användare får med alla aspekter ur bilkörningen och slitaget)
Laddhybrids-Toyotan skriver vi lite om i bifogad tråd. Den "vanliga" nya Priusen kommer nog innan någon laddhybrid erbjuds till vanliga kunder. http://www.ecoprofile.se/1010_296_Rykten_om_plug-in_hybrid_fran_Toyota.htm#
0,29 l/mil ska nya Priusen dra enligt Ny Teknik. Kan det verkligen stämma? Eller är det japan-cykeln som spökar igen?
Det verkar också som att Ny Teknik vet att den kommer 2009. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article410175.ece
Nya Priusen lanseras oficiellt i Detroit 12 januari 2009. http://www.greencarcongress.com/2008/12/all-new-2010-pr.html
Kommer till Sverige i augusti 2009 och ska dra under 0,4 l/mil. http://blogg.alltommotor.se/blog/2009/01/12/forsta-bilden-pa-nya-toyota-pri
I både Ny Teknik och AMS står nu obegripliga förbrukningsuppgifter. Den nya Priusen ska dra 0,47 vilket enligt både Ny Teknik är en sänkning. Hur det nu kan vara det när dagens officiella siffra på Priusen är 0,43.
Sammanstllning av bilägares bränsleförbrukning för olika bilmodeller. Mes bensinekv förbrukninge menas att dieselförbrukning räknas upp 10% pga högre CO2-utsläpp per liter. Hej
Den nya Priusen ska dra 4,7 l/100km enligt den amerikanska körcykeln. Den förra modellen drog 5,1 i den körcykeln. För inte så länge sedan gjordes den amerikanska körcykeln lite tuffare bla med tanke på att bli mer rättvisande för hybrider. Den är således idag betydligt mer realistisk än den europeiska körcykeln som är mycket snäll och verkar gynna hybrider.
Vill man ha lite bättre koll på vad olika bilmodeller drar i verklig körning kan man titta på www.spritmonitor.de där bilägare rapporterar sina bilars förbrukning. Tyskarna är ju ambitioösa och systematiska så det finns ett bra underlag där.
Enligt den siten är medelförbrukningen för Toyota Prius (baserat på 358 ägare)5,2 l/100km vilket ju stämmer ganska bra med den amerikanska körcykeln. Bifogad bild visar en intressant sammanställning för några bilmodeller ifrån Spritmonitor.
/ Svante
Ah, självklart, tack för det Svante! Tror till och med att jag skrivit om den nya amerikanska körcykeln här någonstans.
Jag skulle kunna gissa att siffrorna på Spritmonitor är lite åt glädjehållet eftersom det antagligen är de som är extra intresserade av sin bränsleförbrukning som lägger tid på att rapportera in siffror.
Den verkliga förbrukningen hänger givetvis mycket på förarens förmåga. Ett utdrag på bilar utrustade med samma motor och med snarlika förbrukningssiffror enligt den europeiska körcykeln ger följande jämförelse (l/100km, NEDC inom parentes):
Citroen C4 5.61 (4.7)
Ford Focus 5.97 (4.5)
Peugeot 307 6.35 (4.9)
Volvo V50 5.91 (5.0)
Är Citroen och Volvoägare bättre på ecodriving?
Intressant jämförelse Magnus!
Det du säger om att en enskild förares förmåga betyder mycket för förbrukningen är verkligen sant. Det hänger också naturligtvis mycket på hur bilen används.
Jag har däremot svårt att tro att det skulle skilja så mycket i förarnas förmåga mellan dessa modeller om man tittar på ett hyfsat stort urval. Då borde alla förarkategorier finnas med och det är inga utpräglat sportiga bilar. Jag tror det har att göra mer med bilarnas utformning. Citroen finns tex inte som kombi samt att varianten med automatlåda är mycket effektiv. Peugeot 307 är en mer högbyggd bil än de andra och tar därför mer luftmotstånd i verklig körning (EU-cykelns landsvägsdel har bara 63 km/h i medelhastighet). Ford Focus och Volvo V50 är ju systerbilar så det är logiskt att dessa ligger lika i förbrukning. Ford verkar ha optimerat sina bilar efter EU-cykeln mer än andra, de visar alltid osannolikt låga förbrukningssiffror för sina modeller jämfört med andra med motsvarande motor, storlek och vikt.
EU-cykeln borde göras tuffare så att den stämmer överens med hur de flesta kör. Som det är nu så kan man bli rejält överasskad.
/Svante Logga in för att svara |
Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2) Elcyklar (49) Cyklar (6) Lastcyklar (4) Trikar (16) Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5)
|