Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Flyg   

Biobränsle till flyget

JOHAN ERLANDSSON 2006-08-25        #1833

Biobränslen har hittills diskuterats och använts i mycket liten skala i flyget. Visserligen är vattenångan som skapas av flygplanen värre än själva koldioxidutsläppen, men ändå. Nu verkar viktiga steg tas från ett något oväntat håll, US Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA). De föreslår ett projekt för att förbättra biobränslen så att de duger för krävande militärplan. Låt oss hoppas att de delar med sig av vad de utvecklar... "DARPA is looking for processes that will efficiently produce alternative non-petroleum based military jet fuel from agriculture or aquaculture crops. Current commercial processes do not produce alternative fuels that meet the higher energy density and wide operating temperature range necessary for military aviation uses."

http://www.darpa.mil/body/news/current/biofuelsrelease.pdf



ROS-MARIE JOHANSSON 2006-08-26        #1834
Kan nån förklara hur vattenångan kan vara värre än koldioxiden. Jag har har hört det nnågra gånger men har aldrig fått det bra förklarat för mig. Skulle inte bara vättenångan ombildas till regn?

JOHAN ERLANDSSON 2006-08-27        #1835
Så här skriver Luftfartsverket: "Globalt beräknas flyget svara för cirka 3,5 procent av människans samlade bidrag till växthuseffekten. År 2050 kan siffran ha ökat till fem procent som en följd av den ökande flygtrafiken. En tredjedel härrör från utsläppen av koldioxid, medan återstoden orsakas av utsläpp av vattenånga och partiklar samt kväveoxider på hög höjd" Jag tror som du säger att vattenångan snabbt försvinner, men eftersom det är flyg i luften konstant hjälper det väl inte.

http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____38314.aspx

JOHAN ERLANDSSON 2008-03-03        #4566

Virgin Atlantic blev tydligen först med att testa biobränsle i ett vanligt passagerarflygplan. En av fyra motorer kördes på en 20-procentig inblandning av biofotogen mellan London och Amsterdam. I Expressen lät det som om alla motorer fick 100 % biofotogen. Ny Teknik skriver att 150 000 kokosnötter gick åt till flygningen. Det låter otroligt mycket! Med lite överslagsberäkning betyder det att det skulle gå åt 3 miljoner nötter om planet gått på rent biobränsle, eller 6 000 nötter per passagerare... Och detta för en kortdistansflygning.

http://www.greencarcongress.com/2008/02/virgin-atlantic.html

ERIK SANDBLOM 2008-03-03        #4570
Greenpeace skriver att samma dag som flygningen gjordes så skickade Virgin ut ett pressmeddelande om att Heathrow måste byggas ut med en tredje landningsbana. Regeringen är med på detta, men anser att en högfartsbana från London till Birmingham och Edinburgh/Glasgow skulle bli för dyr. Högfartsbanor brukar byggas etappvis. Redan första etappen skulle innebära en överflyttning från inrikesflyget till tågen. Virgins biofuel flight is all spin and greenwash Tågbolaget Eurostar säger att man släpper ut tio gånger mer koldioxid genom att flyga jämfört med att ta tåget från London till Paris. Eurostar emits ten times less CO2 than flying to our core destinations Det tar fem timmar att åka tåg från London till Amsterdam idag.

JOHAN ERLANDSSON 2008-03-18        #4726
Amerikanska flygvapnet hoppas kunna köra allt flyg med en 50-procentig inblanding av syntetiskt fotogen år 2016 (ej nödvändigtvis från biomassa alltså).

http://www.greencarcongress.com/2008/03/b1-b-to-make-fi.html

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-11        #8495
Flybolaget Continental planerar att göra en testflygning 7 januari 2009 med 50 % biobränsleinblandning till båda av flygplanets motorer. Biobränslet är tillverkat av alger och jatropha.

http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=85779&p=irol-newsArticle&ID=123

JOHAN ERLANDSSON 2008-12-17        #8622
Japan Airlines ska 30 januari 2009 köra en av fyra motorer med en 50-procentig inblandning av biobränsle, där den största andelen kommer från Camelina, en växt som hör till samma familj som raps.

http://www.pw.utc.com/vgn-ext-templating/v/index.jsp?vgnextoid=4be262bc92d3

JOHAN ERLANDSSON 2011-08-19        #18741
USA satsar 3,4 miljarder för att ta fram biobränsle till flyg och lastbåtar.

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.398779/nu-ska-usas-stridsflyg-koras-pa-biodrivmedel

JOHAN ERLANDSSON 2012-01-04        #19731
Dansk satsning på biobränsle till lastbåtar:

Novozymes, DTU (the Technical University of Denmark), Haldor Topsøe, MAN Diesel & Turbo, DONG Energy, and A.P. Møller - Maersk are collaborating in a 5-year project investigating repowering the maritime sector with biofuels.

http://www.greencarcongress.com/2011/12/novozymes-in-project-to-repower-the-maritime-sector-with-biofuels.html

Logga in för att svara


Produkter

Cyklar (6)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Lastcyklar (4)
Cykelleasing (2)
Trikar (16)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik