|
Bil Är Sveriges kommuner beredda på plug-in-revolutionen?
![]() Nu rycker plug-in-hybriderna allt närmare. Redan nu kan man konvertera Toyota Prius om man har gott om pengar, och det kommer också allt fler elbilar. Detta är en glädjande utveckling, kanske särskilt för tätorter med luftkvalitetsproblem som t.ex. Göteborg och Stockholm.
Frågan är om kommunerna har insett denna möjlighet? Plug-in-hybrider och rena elbilar behöver laddas när de är parkerade, och då behöver det finnas eluttag. Det behöver också finnas något debiteringssystem kopplat till eluttagen. Jag är tveksam till att detta finns med i planeringen ute i kommunerna.
Bra Johan att du tar upp en så viktig fråga. År 2010 ser ut att bli ett genombrottsår för plug-in bilar. Batterierna kan antingen laddas med nattström eller snabbladdas på bensinmackar. Antagligen blir det billigare att ladda på natten än att snabbladda på dagen. De som då inte har tillgång till egna eluttag åker då på att snabbladda dagtid med dyrare elektriskt drivmedel.
Nu börjar tanken väckas på att det behövs laddstolpar för laddhybriderna. Så här säger Patrik Nilsson, ansvarig projektledare på Fortum Sverige, om Stockholm stads test av laddhybrider:
"Det viktigaste är att utreda hur infrastrukturen skulle kunna se ut. Man kan använda motorvärmare, men man behöver också kunna ladda på stan, säger Patrik Nilsson, ansvarig projektledare på Fortum Sverige" http://dagensmiljo.idg.se/2.1845/1.149681
En japansk hustillverkare börjar nu förse nybyggda hus med särskilda uttag för elbilsladdning. http://www.greencarcongress.com/2008/09/itochu-to-sell.html
Se här, ett exempel på en kommun som inser vad som behöver göras: Oslo. De skippar dessutom krånglet med betalningssystem och låter elbilsägarna ladda gratis. Det är såklart ingen höjdare i längden, klart man måste betala för sin elkonsumtion. Men i en uppstartsfas, varför inte?
Jag hoppas att de säkerställer att det är fin-el i uttagen. Hur är det i Norge, mest vattenkraft eller? http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article413806.ece
I Trondheim har man fått lite panik efter att man upptäckt att det inte finns laddstationer till de nya eltaxibilarna. Lösningen blir att stadens förvaltning tillsammans med det kommunala parkeringsbolaget ska lösa problemet. http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/norsk-taxi-drivs-av-el-1.6071
Diskuterade faktiskt denna fråga här om dagen med de lokala kommunalpolitikerna samt en representant från Energimyndigheten. Kommunen verkade inte vara riktigt med i matchen ännu, däremot hade Energimyndigheten funderat på saken och hade riktigt sunda åsikter. Som jag förstod det hävdade man från energimyndighetens sida att riktlinjer för utformning av laddstationer är under framtagande.
Anledningen till att man vill ha genrella riktlinjer för laddstationerna är helt enkelt att systemet skall vara säkert och samtidigt klara av väder, skadegörelse, felaktigt handhavande m.m. Detta torde vara synnerligen viktigt om man planerar erbjuda någon typ av snabbladdning då strömstyrkorna blir avsevärda.
De 10 första laddstolparna är på plats i Stockholm och fler är på väg. Tyvärr ser det ut som att det blir en del Fortum-kärnkraft i stolparna, eller hur ska jag annars tolka detta:
I slutet av nästa år ska det finnas 100 elstolpar i Stockholm, laddade med koldioxidfri eller förnybar elektricitet. http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article480277.ece
I USA sätter ett laddningsföretag, ChargePoint Network, upp egna laddstolpar, som man sedan får köpa abonnemang till. http://www.greencarcongress.com/2009/01/first-availabil.html
En McDonalds-restaurang i Stockholm sätter upp en laddstolpe i vår. http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article500693.ece
Ingen missade väl detta intressanta utspel från Maud och gänget i går i SVT:s nyheter?
"Näringsminister Maud Olofsson (C) vill bygga upp ett landsomfattande nät av tankställen för elbilar. På onsdag ska hon träffa Sveriges tre största kraftbolag för att dra upp riktlinjer för ett samarbete."
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1421298&lid=puff_1421348&
Nu finns det en europeisk standard för hur elbilar ska laddas. Det är snabbladdningsuttag på 400 Volt som gäller. Det är ju bra, men jag hoppas att biltillverkarna även kommer ge möjlighet att ladda med vanlig 220-ström. Det är såklart långsammare, men ger betydligt fler laddställen och kräver minimala investeringar. Jag gissar att det mesta av laddningen kommer klaras på 220 Volt, när bilen ändå står parkerad i timmar i sträck. http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/europeiska-elbilar-far-400-volt-
Jag ser mest "plug in-revolutionen" som oroande. Kommer det att vara en ursäkt för att fortsätta bygga samhället efter bilismen? Problemen med bilismen är långt ifrån enbart avgaserna. Frågan är om det ens ur miljöaspekten är en dominerande delen. Byggandet av bilar och vägar kommer fortfarande att kräva stora utsläpp av växthusgaser och bilen kommer fortsätta göra samma anspråk på natur- och jordbruksmark som innan, både direkt genom vägbyggen och genom att glesa ut bebyggelsen främst i våra stora städer, där den mest produktiva jordbruksmarken i regel finns. Bullerproblematiken blir i huvudsak kvar liksom de partiklar som rivs upp från vägbanan. Även de direkta personskador som bilarna orsakar kommer att vara oförändrade, liksom de övervikts- och stillasittandeproblem som bilen har ett stort ansvar för.
Nej, fram för tätare beyggelse och en ökning av muskel- och kollektivtransporter. Oavsett om bilen saknar avgaser så vill vi väl inte ha ett samhälle där bilen följer med så fort man lämnar sitt hem? Tyvärr har det sedan bilens genombrott på 20-talet ständigt blivit svårare att klara sitt vardagsliv utan den och än ser vi inget verkligt trendbrott. Snarast har det gått ännu fortare under de senaste årtiondena än tidigare; de externa köpcentren har allt mer tagit över handeln och mängder av lokala serviceinträttningar i form av post, apotek, sjukvård, snabbköp med mera har lagts ner och slagits ihop i allt större enheter med mycket stora upptagningsområden.
Det ena behöver väl inte utesluta det andra. Att byta bensinbilar mot elbilar kan ju vara ett sätt att minska avgaserna samtidigt som stora satsningar på t ex kollektivtrafik också behöver göras men även kollektivtrafiken måste ju på sikt fasa ut oljan så plugin teknik kan säkert i framtiden installeras även i bussar vilket borde bli betydligt billigare än att dra trådbusskabel överallt. Eventuellt kan man dra trådbusskabel på vissa stäckor t ex centrala bussgator och låta bussarna ladda upp sig där och sedan kan dom köra på batterier på dom delar av nätet som inte har tråd.
Laddställen! Jag är i begrepp att installera rätt mycket solpaneler och äger delar i vindkraftverk. De straight edge resenärer som vill ladda upp sitt fordon med enbart förnybar el är välkomna när de besöker metropolen kil i Värmland. Det vore roligt om vi kunde bygga upp ett landsomfattande nät av "laddställen" där likasinnade är välkommen att ladda upp sitt elfordon. Kan man som ett första mål få laddställen vid de flesta järnvägsstationer så kan fler skrota sin bil. Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Elcyklar (49) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2)
|