|
Bil Mini QED
Har tittat runt lite här men inte hittat något inlägg om den. Här är en länk iallafall. Fyra hjulmotorer på 160 hk var. En liten bensinmotor som driver en generator på 20 kW och laddar batterierna vid behov. Det mest intressanta är dock att hjulen inklusive motorn väger endast 24 kg och den bromsar med motorerna så skivbromsarna är borta. Det är bara 1,5 kg mer än de originalmonterade hjulen med bromsar så nu är det en myt att det blir dålig komfort pga hög ofjädrad massa med hjulmotorer.
Knappen http://www.pmlflightlink.com/archive/news_mini.html
![]() Ja, det här låter ju verkligen smått otroligt. 80 mpg, om det är brittiska gallons så blir det 0,35 l/mil. Inte så värst mycket under Priusens oficiella förbrukning, men prestanda är ju något helt annat! Mer än 640 hästar, 240 km/h, 4 timmar på batteri... Kan det verkligen vara sant? Intressant också att de lyckats skippa skivbromsarna, kan man få generatorerna att nypa så hårt? Jag undrar vad haken är... Detta är ju en plug-in som borde tilltala de flesta, förutom storleken då kanske.
Systemet i sig går ju att montera på vilken bil som helst så storleken borde ju ge med sig. Sen borde man ju också kunna använda sig av en dieselgenerator och på det sättet ytterligare reducera bränsleförbrukningen. En diesel som är optimerad för ett jämt varvtal borde kunna ge ca 45% effektivitet, kanske uppåt 50%.
Enligt PML så kan man få bättre retardation med motorerna än med skivbromsar men hur det ser ut med svagare motorer vet jag inte.
Det är definitivt ett intressant projekt som borde intressera biltillverkarna men de är ju som bekant väldigt konservativa.
Knappen
Jag är allt för dåligt insatt i vilket styrsystem man valt. Jag gissar att det inte handlar om likströmsmotorer i alla fall. Med frekvensmodulering till trefas växelström erhålls förnämliga styregenskaper utan behovet av de haveribenägna tackometrarna.
Ju färre delar - desto säkrare.
Från Australien har jag personliga erfarenheter av likströmsbromsning av stora bandsågar.
Utrullningstiden var obromsat över 6 minuter, vi bromsade med ballanserad likström till asynkronmotorerna på 55 kW och nådde inbromsningstider på 13 sec.
Vi tog om hand de höga motströmmarna med ett batteri av kondensatorer och effektmotstånd.
Vi smällde kondingarna vid försök ner mot 8 sec.
Så kan man inte göra i ett modernt fordon, energin går ju förlorad i värme.
Jag har uppfattningen att det enbart gäller att ha rätt dimensionerade kablage och batteripack som klarar höga laddströmmar.
EMG´n blir väsentlig, - ett blybatteri störtkokar - sen smäller det !
Toshibas nya batteriteknik kan vara en dellösning.
Går inget annat kan man ladda av energin som kinetisk energi i ett svänghjul. Det funkar, det vet vi genom de väl utprovade drivsystemen till bussar.
Ett svänghjulssystem platsar dock inte i en "Koja"på grund av vikten. Jag gissar att de laddar batterier och låter kondensatorer ta spänningschockerna.
Självklart kan man tänka sig ett "nödbromssystem" med effektmotstånd, så att säga på toppen.
Normalt bomsar man med mindre än 50% av maxbroms. Bara någon enstaka gång per 10 tusen km krävs det exeptionell bromskraft. Då är ju energiförlusten försumbar. Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Trikar (16) Elcyklar (49) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4)
|