Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Klimatfrågan   

Vad är viktigast?

JOHAN ERLANDSSON 2006-11-05        #1893
På förstasidan finns nu en annons för o2 Energi som säljer vindkraftsproducerad el. Eftersom jag själv är klart för vindkraft är det extra kul att de vill annonsera på Ecoprofile. Men håller argumentet i annonsen? "Det enskilt viktigaste val du kan göra för att minska växthuseffekten" Vilka förutsättningar gäller och vilka antaganden görs för att argumentet ska gälla? Jämför man med "Min miljöprofil" på Ecoprofile så ges en helt annan bild av hur stor del av koldioxidkakan som elen står för. Vore kul med en riktig debatt om detta som kan bidra till att förbättra miljöprofilsverktyget! Om inläggen uteblir kommer jag såklart själv att ge min syn på frågan om ett tag... :-)

http://www.o2.se/join.do



JOHAN ERLANDSSON 2006-11-13        #1899
Ja, det ser ut som om jag får debattera med mig själv... ;-) Om man tittar på miljöprofilsverktyget så står elförbrukningen för de flesta för ett närmast marginellt koldioxidtillskott jämfört med uppvärmning, bil- och flygresor. Vi vet dessutom att livsmedel står för en mycket stor andel av totala växthusgaser, men det är svårare att sätta siffror på i ett personligt beräkningsverktyg. Hur kan det då komma sig att o2 energi kan komma fram till att elen är viktigast? En titt på hemsidan, se länk ovan, ger ett par förklaringar. Utan att räkna i detalj ser jag tre skillnader, en stor och två mindre. 1. Vi börjar med den stora skillnaden, som bygger på den klassiska frågan om man ska räkna med genomsnittsel eller marginalel. o2 energi förutsätter att all el som vindkraften ersätter är av värsta tänkbara sort koldioxidmässigt (marginalel), medan Ecoprofile räknar med genomsnittsel. I Sverige består elproduktionen av i princip koldioxidfri kärnkraft och vattenkraft, endast när det är som kallast importerar vi smutsig el. 2. I o2 energis beräkningar allokeras hela hushållets elförbrukning till en individ, på Ecoprofile delar hushållsmedlemmarna på elnotan. 3. 02 Energi räknar med att ett medelhushåll i lägenhet förbrukar 6 000 kWh hushållsel per år vilket torde vara väl högt räknat. Vilka antagande tycker du är rimligast?

MAGNUS BILLBERGER 2006-11-13        #1908
Ur ett helhetsperspektiv med nuläget som utgångspunkt så stämmer det förstås med att uppvärmning och transport är de tyngsta posterna. Jag tycket det blir intressant när man försöker skatta lite dynamiska och sekundära effekter: En del av transport och uppvärmning är rimligt att ersätta med el (olja mot värmepump, byta till en TWIKE), men då ökar ju efterfrågan på el vilket sannolik riskerar att slå mest på marginal-elen. Punkt 1 känns också synnerligen viktig. Marginal-elen går in när efterfrågan är som störst i förhållande till tillgång och då kan man nog ifrågasätta om vindkraft har en direkt effekt. Fast å andra sidan kan man tänka sej att det går att spara lite på vattenkraftelen under övrig tid och därför ha en högre vatten-elkapacitet vid "maxbehov". Angående punkt 3 så har jag för mej att man på energimyndigheten anger 4000 kWh/år. Min slutsats blir ungefär såhär: * Genom att välja vind-el stärker man denna marknad och bidrar till att skapa bättre marknad för alternativ el. * Den direkta effekten på individnivå kan vara svår att uppskatta, men ur helhetsperspektiv kan varje köpt kWh vind-el spara in motsvarande i marginal-el. * Att lyfta ut elbytet som "enskilt viktigaste" miljöval håller säkert inom en väl avgränsad och i viss mån kanske också logisk definition. * Ur helhetsperspektiv kan man dock göra mångfalt viktigare (större effekt och betydelse) miljöval inom transport och uppvärmning.

JOHAN ERLANDSSON 2006-11-20        #1919
Dagens Industri av alla tidningar har gjort en sammanställning av vad man kan spara mest koldioxid på. Att byta till ickefossil el hamnar på åttonde plats i deras lista. 1. Skippa semesterresan till Bangkok, 2,3 ton 2. Lämna bilen, cykla till jobbet, 0,81 ton 3. Byt till en mindre och bensinsnålare bil, 0,60 ton 4. Byt värmekälla från villaolja till pellets, 0,52 ton 5. Ta tunnelbana/pendeltåg till jobbet i stället för buss, 0,42 ton 6. Ta tåget i stället för flyget Stockholm–Göteborg t/r, 0,39 ton 7. Ta tåget till Åre på sportlovet i stället för flyg till Chamonix, 0,38 ton 8. Välj el märkt med Bra Miljöval, 0,35 ton

http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fstat%3d0%26Artic

ADAM KRISTENSSON 2006-11-27        #1942
Vad man kan spara mest koldioxid på? Jo, det kan jag svara på: Det måste ju vara att sluta resa på en massa jobbmöten/konferenser med flyg världen över. Det sparar man mycket mer på än att låta bli att flyga till Bangkok. Tidningen Naturvetaren #9/2006 (tror jag) publicerade en artikel där en IT-vetare hade som vision att folk i framtiden skulle ha sina möten/konferenser över internet istället. Med dagens teknik är det redan möjligt. För människor som tillbringar stor del av sin arbetstid på flygplan, måste detta vara oerhört viktigt, och det skulle dessutom möjliggöra att de kunde vara hemma med sin familj lite oftare...

JOHAN ERLANDSSON 2006-11-27        #1944
Jag tror också på videokonferenser, särskilt om det går att få ögonkontakt. Men jag tror tyvärr också forskning indikerat att det snarare resulterar i att man reser mer, eftersom man får ett större internationellt nätverk tack vare de nya sätten att träffas virtuellt...

ADAM KRISTENSSON 2006-11-29        #1945
Johan. Ajdå. Det där låter ju inte alls bra att det blir MER resor istället. Vart man än vänder sig har man rumpan där bak.

MAGNUS BILLBERGER 2006-11-29        #1946
En fördel med att fysiskt åka på konferenser är möjligheten till att etablera nya kontakter med mera. Dagens teknik tillåter inte denna möjlighet. Jag kan dock drömma om en framtid där man håller konferenser i en virituell värld där alla ser alla.

Logga in för att svara




Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik