Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Volvo 3CC, sportig elbil med plats för tre

JOHAN ERLANDSSON 2004-10-12        #143

Volvo presenterade på tisdagen en sportig elbil, kallad 3CC. Bilen har plats för tre och deltar i miljörallyt Michelin Challenge Bibendum i Shanghai.

http://nyteknik.se/art/36845



MAGNUS BILLBERGER 2004-10-20        #159
Ytterst intressant bil det här! Dagens bilar behöver 20-30 MJ per mil (inklusiver förluster pga förbränningsmotorns verkningsgrad), den här verkar kunna komma ner under 5 MJ (egen överslagsräkning på de fakta som presenterats). Samtidigt verkar den kunna erbjuda de flesta (lyx-)funktioner som vi är vana vid. Extra intressant är också hur man tänker flexibelt m a p motor/bränsle. Nästa steg är att se om förare och passagerare kan bidra genom att man sätter in ett par uppsaättningar pedaler. En person med hyfsad fysik skulle kunna ge kanske 500 kJ i timmen och på så sätt bidra med kanske 5 % av framdrivningsenergin. En annan tanke i flexibilitetens tecken vore ett "släp" som kan ge ytterligare last och/eller passagerarutrymme vid behov. Ett släp som är en slimmad förlängning av bilen. /Magnus

JOHAN ERLANDSSON 2004-10-21        #164
Här låter vi fantasin flöda! Du verkar inte sitta fast i gammalt tänkande Magnus... ;-) Även om kreativt tänkande ska belönas så måste jag komma med lite frågor: Ska man köra bilen samtidigt som man trampar? (hur sköta gas- och bromspedal samtidigt?) Var ska man ställa släpet när man inte använder det om man inte tillhör en av de få som har eget stort garage?

MAGNUS BILLBERGER 2004-11-10        #189
Hej Johan! Kul att får respons på idéerna. Pedalerna: Jo nog bör man trampa samtidig som man kör. Jag har ett par alternativa idéer (handreglage, integrerat i pedalerna). Man bör nog kunna testa fram något som fungerar och man behöver väl inte vara låst till dagens gas och broms pedaler. Det behöver inte heller se ut som ett cykelpedalställ. Släpet: Den tvära akter gav idén att kunna förlänga bilen vid behov. Ett påhäng som förlänger karossen med någon meter och som kan få stå kvar på ordinarie parkering när det inte behövs. 3CC är 3.9m, min 945 är 4.85m så jag fantiserar att en 3CC med släp håller sej under 5m. Därmed bör man också kunna parkera ekipaget på en vanlig parkering. Jag skulle backa in släpet på min vanliga parkering. Själva idén att kunna "bygga" ut bilen vid behov tror jag mycket på för en framtidsbil som bör vara så lätt som möjligt. Till sist en massa bilder på 3CC:

http://www.seriouswheels.com/top-2004-Volvo-3CC-Concept.htm

MAGNUS BILLBERGER 2004-11-11        #195
Hittade en bra svensk länk: http://www.motorsverige.com/nyheter/visa.php?737

JOHAN ERLANDSSON 2007-03-28        #2351

Kul att skriva ett inlägg på en tråd där senaste inlägget är nästan två och ett halvt år gammalt! Till att börja med får man väl konstatera att 3CC var ett sätt att testa designidéerna till C30. Synd att C30 inte har något mer spännande framdrivningsalternativ än explosionsmotorer bara. Igår såg jag tankar som påminner om Magnus idé om att hänga på en "slimmad förlängning av bilen" på små bilar. Se dessa idéer om släp till Smart!

http://www.autoblog.com/2007/03/23/smart-fortwo-concept-trailers-prove-fort

JOHAN ERLANDSSON 2009-04-03        #10117
Volvo PV har fått 39 miljoner av Energimyndigheten för att ta fram elbilsprototyper: "- Stödet var avgörande för att vi på Volvo Personvagnar skulle kunna finansiera det här, säger Lennart Stegland." Lite lustigt att de redan har tagit fram en körbar elbilsprototyp för snart fem år sedan (se början av den här tråden)... Det är märkligt hur så lite kan hända på fem år, utvecklingen verkar gå bakåt.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article551554.ece

JOHAN ERLANDSSON 2009-09-17        #12136
Energimyndighetens pengar har nu medfört att Volvo har en handfull C30 elbilsprototyper framme. I ett pressmeddelande idag sägs inte så mycket mer än att de utvärderar en marknadsintroduktion av elbilar, och att laddhybrider är huvudspåret när det gäller eldrift. Och som en slutkläm i pressmeddelandet: Konsumenterna måste uppleva att den här biltypen är attraktiv att både köra och äga. Varför måste jag äga bilen? Hade gärna sett en Volvo C30 elbil i en bilpool nära mig. Men bilpooler är naturligtvis inte det ekonomiskt bästa för biltillverkare och återförsäljare, de vill väl helst att C30 elbil ska bli varje hushålls andrabil. En poolbil försörjer ju bara en tjugondels hushåll.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Konverteringskit elcykel (3)
Konferenstjänster (2)
Cykelleasing (2)
Lastcyklar (4)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3214 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik