Klimatfrågan
CO2 -bra i lagom mängder
Gasen koldioxid, CO2, finns i luften vi andas. När vi andas förbrukar vi syre och koldioxid bildas. Koldioxid har funnits på jordklotet sedan urminnes tider och den ser till att vi har en behaglig temperatur att leva i.
Men i industrialiseringen har vi börjat frigöra koldioxid som legat bunden i jordskorpan i form av kol, olja och gas (fossila bränslen). Vi är alla delaktiga i den processen. Koncentrationen av koldioxid i luften har ökat med 30% jämfört med innan industrialiseringen enligt Svenska Naturskyddsföreningen. Detta har i sin tur bidragit till att öka den så kallade växthuseffekten som har drivit upp temperaturen med 0,6 grader på jordklotet under 1900-talet enligt Internationella klimatdelegationen, IPCC. Detta leder till, enligt forskarna Kasperson & Kasperson på Stockholm Environment Institute, till:
-En fortsatt höjning av havsytans medelnivå
-Ökade nederbördsmängder över de flesta mellan- och höga latituder på norra halvklotet
-Intensivare och oftare förekommande perioder av torka, översvämningar och våldsamma stormar
Malaria i Sverige
Elisabet Lindgren, läkare och expert i klimat-hälsofrågor, säger att växthuseffekten leder till att klimatzonerna rör sig norrut med en hastighet av 0,5-1 meter i timmen. I Sverige får vi mer smittspridande mygg, flugor, kackerlackor och fästingar. Det finns också risk för att vi får hit tropiska sjukdomar som till exempel malaria.
Resor och bostadsuppvärmning viktiga faktorer
I Sverige bidrar personbilstransporter med 19% av de totala växthusgasutsläppen och ökar stadigt, enligt Naturvårdsverket. Om du har tagit fram din miljöprofil på Ecoprofile så har du säkert märkt att det bil- och flygstapeln som blir högst (om du åkt bil och flyg under månaden vill säga). Utsläppen från bilåkning kan enkelt minskas genom byta till bränslesnålare fordon eller till fordon som drivs av förnybara bränslen.
Utsläppen från flygtrafiken uppgår till en procent av de totala växthusgasutsläppen. Tyvärr finns idag ännu inget trafikflyg med väsentligt lägre koldioxidutsläpp, så här gäller bara att minska flygandet om koldioxidutsläppen ska minskas. Allt trafikflyg drivs idag av flygfotogen som är ett fossilt bränsle. Vi får hoppas att flygbolagen och flygtillverkarna ökar takten i att finna alternativa bränslen!
El och värme exklusive tillverkningsindustrins behov bidrar med 23 % av de totala växthusgasutsläppen.
Oj, det märks att det var över tre år sedan jag skrev ovanstående. Det behövs knappast något allmänupplysande om den förstärkta växthuseffekten längre.
Mer mygg och fästingar säger också Ellen Currano att det kan bli, se artikel i DN. Samtidigt ser forskarna att artutrotningen är enorm just nu.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=741894
Intressant och sorgligt att titta på gamla inlägg. Ovan det första inlägget på Ecoprofile om klimat och torka -för femton år sen, och då var naturligtvis det sambandet belagt sedan länge. Nu ser vi att det händer och det är inte så nice.
https://www.youtube.com/watch?v=mF1vKH310Vo
|
|
|