Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Klimatfrågan   

CO2 -bra i lagom mängder

JOHAN ERLANDSSON 2004-10-12        #144

Gasen koldioxid, CO2, finns i luften vi andas. När vi andas förbrukar vi syre och koldioxid bildas. Koldioxid har funnits på jordklotet sedan urminnes tider och den ser till att vi har en behaglig temperatur att leva i. Men i industrialiseringen har vi börjat frigöra koldioxid som legat bunden i jordskorpan i form av kol, olja och gas (fossila bränslen). Vi är alla delaktiga i den processen. Koncentrationen av koldioxid i luften har ökat med 30% jämfört med innan industrialiseringen enligt Svenska Naturskyddsföreningen. Detta har i sin tur bidragit till att öka den så kallade växthuseffekten som har drivit upp temperaturen med 0,6 grader på jordklotet under 1900-talet enligt Internationella klimatdelegationen, IPCC. Detta leder till, enligt forskarna Kasperson & Kasperson på Stockholm Environment Institute, till: -En fortsatt höjning av havsytans medelnivå -Ökade nederbördsmängder över de flesta mellan- och höga latituder på norra halvklotet -Intensivare och oftare förekommande perioder av torka, översvämningar och våldsamma stormar Malaria i Sverige Elisabet Lindgren, läkare och expert i klimat-hälsofrågor, säger att växthuseffekten leder till att klimatzonerna rör sig norrut med en hastighet av 0,5-1 meter i timmen. I Sverige får vi mer smittspridande mygg, flugor, kackerlackor och fästingar. Det finns också risk för att vi får hit tropiska sjukdomar som till exempel malaria. Resor och bostadsuppvärmning viktiga faktorer I Sverige bidrar personbilstransporter med 19% av de totala växthusgasutsläppen och ökar stadigt, enligt Naturvårdsverket.  Om du har tagit fram din miljöprofil på Ecoprofile så har du säkert märkt att det bil- och flygstapeln som blir högst (om du åkt bil och flyg under månaden vill säga). Utsläppen från bilåkning kan enkelt minskas genom byta till bränslesnålare fordon eller till fordon som drivs av förnybara bränslen. Utsläppen från flygtrafiken uppgår till en procent av de totala växthusgasutsläppen. Tyvärr finns idag ännu inget trafikflyg med väsentligt lägre koldioxidutsläpp, så här gäller bara att minska flygandet om koldioxidutsläppen ska minskas. Allt trafikflyg drivs idag av flygfotogen som är ett fossilt bränsle. Vi får hoppas att flygbolagen och flygtillverkarna ökar takten i att finna alternativa bränslen! El och värme exklusive tillverkningsindustrins behov bidrar med 23 % av de totala växthusgasutsläppen.



JOHAN ERLANDSSON 2008-02-21        #4513
Oj, det märks att det var över tre år sedan jag skrev ovanstående. Det behövs knappast något allmänupplysande om den förstärkta växthuseffekten längre. Mer mygg och fästingar säger också Ellen Currano att det kan bli, se artikel i DN. Samtidigt ser forskarna att artutrotningen är enorm just nu.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=741894

JOHAN ERLANDSSON 2020-01-04        #24639
Intressant och sorgligt att titta på gamla inlägg. Ovan det första inlägget på Ecoprofile om klimat och torka -för femton år sen, och då var naturligtvis det sambandet belagt sedan länge. Nu ser vi att det händer och det är inte så nice. 

https://www.youtube.com/watch?v=mF1vKH310Vo

Logga in för att svara




Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3161 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik