|
Bil The aircar
Franske ingenjören Guy Nerges projekt MDI med tryckluft som energibärare, vad tror ni? Lite samma tanke som en plug-in, men inga elmotorer och inga batterier.
Tror ni att det kommer att bli serietillverkning och att det kommer att kunna vara ett OK alternativ?
http://www.theaircar.se
Avgörande är antagligen hur mycket energi man kan lagra i komprimerad luft, samt hur stora värmeförlusterna är vid "tankning" och drift. Är prestanda sämre än dagens elbilar lär väl tekniken få svårt att överleva.
Generellt sett så brukar tryckluft innebära stora effektivitetsförluster, detta är ofta tydligt i industrin där tryckluft ibland används.
När luften trycks upp så kommer temperaturen öka, detta är grundläggande termodynamik. Om behållaren tillåts kylas av kommer all denna värmeenergi, vilket är en stor del av energiinehållet i den trycksatta gasen, vara en ren förlust. Detta innebär stora energiförluster, och därmed är systemet dåligt både för miljön och plånboken.
det vore dock intressant att se mer om hur de tänkt...
Om det tas fram vettiga el- eller vätgasbilar så kan luft aldrig konkurrera, systemet innebär ytterligare ett steg (el till luft) med ytterligare försämringar i verkningsgrad.
Det finns en del om tekniken på hemsidan www.theaircar.se En fördel ur miljö- och resurssynpunkt kan ju vara att batterier med metaller inte behövs.
The indians might think that compressed air is quite a good idea.
Their largest car producer TATA has signed an agreement to further develop the concept in India http://www.theaircar.com/tata_agreement.html Logga in för att svara |
Elmopeder (5) Trikar (16) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Cykelleasing (2) Cyklar (6)
|