|
Bil Bushs senaste tal till nationen -plug-in men inte bränslecell
![]() I Bushs senaste "State of the Union"-tal nämndes följande:
"Its in our vital interest to diversify Americas energy supply -- the way forward is through technology. We must continue changing the way America generates electric power, by even greater use of clean coal technology, solar and wind energy, and clean, safe nuclear power. (Applause.) We need to press on with battery research for plug-in and hybrid vehicles, and expand the use of clean diesel vehicles and biodiesel fuel. (Applause.) We must continue investing in new methods of producing ethanol -- (applause) -- using everything from wood chips to grasses, to agricultural wastes. "
Plug-in nämns alltså, men inte bränsleceller. Ska man se det positivt så visar det väl på att plug-in-konceptet äntligen fått genomslag. Men det vore ju synd om man släpper bränslecellerna, de skulle ju kunna bli en bättre lösning än batterier. Eller en ersättare till förbränningsmotorer i plug-in-hybrider.
Sen tycker jag inte så mycket om alla biobränslesatsningar -men det är en annan fråga. http://www.whitehouse.gov/news/releases/2007/01/20070123-2.html
I USA så är mainstream just nu plug-in hybrid bilar. Det är därför som Bush vågar nämna det i sitt tal. Många organisationer lobbar för att biltillverkarna ska börja producera plug-in bilar och för att kongressen ska ge sitt stöd för forskning på ny batteriteknik. Den amerikanska debatten handlar mycket om att minska sitt oljeberoende. En säkerhetsfråga för landet med tanke på konflikten i Mellanöstern. Det ser ut som att USA har ökat takten på att skapa alternativ eftersom det finns en stor risk att man förlorar kontrollen över oljan till olika arabiska grupperingar. Och de kanske föredrar att sälja den minskande oljereserven till länder som Kina och Indien.
Det underbara med plug-in bilar är att de blir enkla i sin konstruktion samtidigt som de blir mycket energieffektiva. Väljer eller styrs konsumenten till att köpa sitt elektriska drivmedel från vindkraft så får man en bil som inte deltar i kolets kretslopp (om man bortser från dumheten att räkna på marginalel). Det som är något komplicerat i en plug-in bil är dess batteri. Men eftersom en stor mängd företag världen över gör det ena framsteget efter det andra så kommer med all sannolikhet det hindret relativt snart att besegras. Tänk bara när kineserna börjar massproducera billiga Li-ion batterier eller ultracapacitatorer. Läs gärna om de nya ultracapacitorerna som bl.a. EEstor och Maxwell tagit fram.
![]() Department of Energy har nu släppt en stor rapport om plugin-bilsutvecklingen, bifogas.
Som vanligt pekas batterierna ut som den kritiska punkten. DOE håller på att utarbeta kort-, mellanlångt och långsiktigt mål för li-jon-utvecklingen;
"Acknowledging the uncertainties, DOE is developing near-, medium- and long-term goals for battery development.
* Near term: 10 mile all-electric range (AER) for a mid-size SUV, implying a 5-10kWh battery with approximately 40 kW peak power, costing no more than $4,000.
* Medium-term: To be established as PHEV requirements solidify.
* Long-term: 40 mile AER for a mid-size passenger car, and the same $4,000 system cost."
Intressant att de bygger upp satsningen kring "all-electric range". Toyota nämnde ju häromdagen att de första plugin-hybriderna troligen inte kommer ha detta, utan att det är enklare att bygga en plugin-hybrid som ständigt alternerar mellan ren eldrift och en kombination av eldrift och förbränningsmotordrift.
http://www1.eere.energy.gov/vehiclesandfuels/pdfs/program/phev_rd_plan_02-2
Minskat beroende av de oljeproducerande arabländerna är ett av huvudargumenten bland plug-in lobbyisterna i USA. Det ser ut att vara det argument som biter bäst på deras politiker. Och allra minst bensinförbrukning får man givetvis om alla kör sin dagliga sträcka på el och laddar sin plug-in bil på natten. Dessutom så är "all-electric range" ett bra mätetal när bilköparen ska välja sin bil samtidigt som det driver på konkurrensen mellan biltillverkarna. Det blir mycket spännade att se hur Toyota tänker spela sina kort.
Tyvärr ser det ut som EEStor, företaget som har lovat väldigt fina prestanda på sina ultrakapacitorer, har svårt att hålla vad de lovar. http://www.treehugger.com/files/2007/11/eestor_update_p.php
Mediebevakningen på cleantech industrin och speciellt på plug-in bils branschen i USA är extrem. Debatten i det närmaste kokar. Så fort någon journalist eller bloggare ser en försening i något företags lansering av en produkt så dyker de gränlösa spekulationerna upp. Människorna är mycket förväntansfulla och otåliga. Alla vill se snabba resultat.
Det är ett enormt tryck på de innovationsrika människorna som driver dessa nystartsprojekt. De ska klara av att försvara sina uppfinningar mot stora intressenter som helst vill se att de misslyckas. De ska klara av att försvara sina patent. De ska klara av sin finansiering utan att stora intressenter tar över kontrollen så att produktlanseringen bromsas upp eller läggs ned.
EESTOR har en produkt, som om den håller vad de lovat, kommer att innebära en revolution inom plug-in bils branschen. En sådan produkt kan vara så bra att den till och med kan utgöra en fara för personernas säkerhet. Personligen så dömer jag inte ut EESTOR förrän deras produkt ser dagens ljus och kan bedömas av experter.
Länken nedan citerar vad EESTOR själva säger. Produktionen ska alltså vara på gång.
http://www.news.com/8301-10784_3-9770849-7.html Logga in för att svara |
Trikar (16) Lastcyklar (4) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3) Cyklar (6) Konferenstjänster (2)
|