|
Kultur & media GP: Bilen hotar inte klimatet
I dagens ledare i GP med rubriken "Bilen hotar inte klimatet" hävdas att vi främst måste möta hoten från skogsskövling och kolförbränning för att rädda klimatet. Bilen är en piss i Nilen.
Jag skulle gärna veta hur man ska bemöta liknande inlägg. Och kanske även tolka, varför väljer GP just skogsskövling och kolförbränning? För att det är "någon annans problem"? Jag undrar också om GP tror att skogsskövling och kolförbränning är något som görs för skojs skull. Det finns ju en efterfrågan på något som får skogsskövling och kolförbränning att ske, varför pratar man inte om de drivkrafterna? http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=122&a=332826
Åh denna ständigt återkommande enfald...
Visst är det väl symptomatiskt för miljödebatten att det för vissa debattörer handlar om att identifiera den "värsta" miljöboven. Innan "värstingen" är åtgärdad finns ingen anledning att bekymra sig om tvåan, trean och alla andra i "kön". Jag antar att NAP (någon annans problem) är betydligt trivsammare att förhålla sig till än att behöva backa själv. "Liftarens guide till galaxen" gör för övrigt en intressant belysning av NAP ;-)
På andra sidan av skalan finns dock den övernitiska som vill stoppa alla utsläpp till varje pris. Även om det verkligen är en piss i Nilen. Bilen är knappast detta, snarare en större Svensk älv. Det finns dock gott om exempel på verksamheter som bidrar med en ökning på promillenivå eller mindre över aktuella halter av "miljöbelastande ämnen". Där kan det vara väl värt att ifrågasätta om det är meningsfullt med åtgärder.
I den delen av ""Liftarens guide till galaxen"som heter "livet, Universum och allting" står det om NAP. Rekommenderas varmt. Alla fem delarna rekomenderas varmt. Då får man tex reda på varför delfiner är smartare än oss....
En kines eller en indier kan hävda att han släpper ut bra mycket mindre koldioxid än en svensk och att det därför i demokratins och rättvisans tecken bör vara svensken som ska minska på sina koldioxidutsläpp.
Visst är det väl så vi ska räkna om vi ska hävda att vi är demokratiska och stöder mänskliga rättigheter?
Det är en bra poäng Mikael. Precis det argumentet borde användas mer. Ytterligare en aspekt i den här diskussionen är ju att mycket av den koldioxid som släpps ut i andra länder orsakas av vår konsumtion, liknande resonemang som ecological footprint...
På fredag 28 oktober kan man fira Bilens dag: 28 oktober är från och med nu den officiella dagen för bilen och den fria rörligheten. Vi som står bakom detta anser alla att bilen gör livet friare, rikare och enklare. Tack vare bilen kan mobiliteten öka, något som är en förutsättning för ekonomisk utveckling, demokrati och högre livskvalitet. På hemsidan finns en illustration av ett barn som glatt åker bil.
Det är Motorbranschens riksförbund (MRF) som står för arrangemanget av Bilens dag. Kanske inte så överraskande..
Hmm, är det någon som börjar känna sig lite trängd? Tack vare bilen kan mobiliteten öka, men nu har den ökat så mycket att folk får lite svårt att röra sig. De äldre sitter i bilkö och de yngre anses inte vara trafikmogna. Logga in för att svara |
Magasin (3) Böcker (2) Återanvändande/upcycling (1) Miljökonsult (1)
|