|
Bil Miljöbil eller vindkraftverk när pengarna räcker till antingen eller ??
Har precis börjat räkna på det miljöpositiva värdet av att skrota (sälja ?) min välfungerande och bensinsnåla (0,8 l/mil) Audi 100 2,0 och i stället inhandla en miljöbil. Toyota Prius 2007 kostar 250.000:-. Man får mycket vindkraft för de pengarna och mitt första intryck är att man åstadkommer en betydligt bättre effekt på miljön med vindkraftsatsningen (om den leder till motsvarande minskning av fossilt bränsle) i kombination med att behålla gamla bilen några år. Säkert kan någon eller några i detta forum så mycket om en sådan jämförelse att jag kan få några tips innan jag (ev) räknar vidare.
Välkommen till Ecoprofile Jan! En intressant fundering tycker jag, som man kan vända och vrida en hel del på. Med lite god vilja kan man väl hävda att vindkraftsutbyggnad tränger undan kolkraftsel i alla fall. Menar du att du ska skänka pengar till något vindkraftprojekt, eller att du ska gå in som delägare?
Jag har ansökt om bygglov för småskalig vindkraft (upp till 20 kW) och avser så småningom undersöka intresset för att gå samman om ett lite större verk (225 kW ex beg Vestas 27 - 1 MW).
Jag vill slå ett slag för den småskaliga vindkraften. Alla som äger/disponerar en tomt på landet låter energi värd stora pengar blåsa förbi sina näsor så länge de inte skaffar sig vindkraftverk. Egen vindkraft är en av de få möjligheter vi har att lite till mans "ta från de rika och ge till oss själva". F n finns bara en större aktör på den marknaden (Hannevinds). Med lite större konkurrens skulle priserna kunna sänkas och lönsamheten för konsumenten höjas.
Har förresten hittat beskrivning på ett 1 kW-verk man kan bygga själv för < 1000:- (förutsatt man hittar billig begagnad generator).
Ja, det var en utvikelse från ämnet som egentligen handlar om mitt missnöje med att "marknaden" f n inte förser oss med möjlighet välja ren elbil till rimligt pris. Tekniken finns och batterierna klarade redan för 12 år sedan av körsträckor på 7-8 mil (exempelvis den Renault från 1995 jag funderar på att köpa). Jag vill ha tag i en bil som kan laddas från min vindkraftanläggning.
När det väl fungerar får jag anpassa mitt åkande efter vindförhållandena. Det ska nog gå bra eftersom jag vid det laget är pensionär.
Strålande tanke Jan, som jag köper med hull och hår :-) Resonemanget om bäst miljönytta för pengarna återkommer ständigt i olika former här på ecoprofile.
Har själv fört ett liknande resonemang om att producera sin egen el för hus, hem och bil. Täcker man taket med solceller bör man få ihop tillräckligt för att köra el-bil 2000 mil om året. Lägg på vindkraft och värmepump så har man potential att vara självförsörjande på energi - åtminstone på årsbasis (dvs köpa på vintern och sälja på sommaren).
Det råder i alla fall ingen tvekan om vad som imponerar mest, välja miljöbil eller smälla upp en egen vindsnurra! :-) I det långa perspektivet kan man argumentera för att ditt initativ bidrar till övergången till mycket rena energikällor, eftersom det kan inspirera fler att göra samma sak. Hoppas verkligen att du lyckas genomföra det!
Sen kan man diskutera om du gör mest miljönytta genom att koppla dig fri från elnätet och bli självförsörjande, eller om du ska sälja el när du har överflöd, och köpa när du har brist? Jag lutar åt att användandet av ett elnät ändå är en bättre helhetslösning. Jag som stadsbo skulle gärna köpa ditt överflöd för att ladda min elbil.
Om du verkligen vill koppla dig fri kan du ju alltid komplettera med solceller, då har du el på soliga, vindfria dagar. Så behöver du inte vänta på att det ska blåsa innan du kan åka till affären och köpa mjölk... ;-)
En liten elbil kan man nog få tag på redan idag med lite god vilja. Säljs i Norge och England, med sådana prestanda du nämner.
Hej! Det finns åtminstone två olika aspekter när man funderar på att investera i ny miljöteknik, där den ena kan sammanfattas med hur man får mest miljönytta per krona. Den andra handlar om att bidra till att ny teknik vinner mark. Det kan man göra både genom att köpa avancerad teknik (som solceller och hybridbilar) och bidra till i första hand teknisk utveckling, eller genom att visa för sin omgivning att det går att bygga sitt eget vindkraftverk.
På sikt behövs både och, men man kan fundera över vilket ansvar man bör ta som privatperson! Logga in för att svara |
Elmopeder (5) Cykelleasing (2) Cyklar (6) Trikar (16) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Lastcyklar (4) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3)
|