Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.
Gästartikel från Världens EkoGästartikel från Klimataktion

Markbunden kollektivtrafik   

Tågcharter till solen

ELEONORA HORN 2007-03-28        #2353
Fritidsresor ska satsa på tågcharter till Italien. Vad sägs? Ska bli intressant att se hur marknaden ser ut för det, hur populärt det blir. Slår det väl ut, vill Fritidsresor utöka med fler alternativ. Tågresepaket finns redan, men kanske kan Fritidsresor attrahera nya målgrupper tack vare sitt namn och vilken typ av resor de förknippas med? Eftersom jag i princip aldrig åker charter själv har jag dålig koll på hur de förhåller sig prismässigt (4998 kr, där 7 dagars boende vid Gardasjön ingår), vilket torde vara en viktig faktor för hur satsningen slår.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=104&a=633587



MAGNUS BILLBERGER 2007-03-29        #2355
Precis den här typen av resa har jag förgäves letat efter för några år sedan. Frågan är dock vilken målgrupp man vänder sig till och om just Gardasjön är rätt ort att åka till. Mitt resmål skull vara Dolomiterna vilket bara är ett stenkast från Gardasjön. Min inställning till långa tågresor förändrades efter en resa från Uppsala till riksgränsen. Den långa tågresan var oerhört avkopplande. Väl framme var all stress ur kroppen och man kunde njuta av skidsemestern i fulla drag från första början.

JOHAN ERLANDSSON 2007-03-29        #2358
Mycket trevligt initiativ av Fritidsresor tycker jag. Jag åkte tåg till Österrike förra våren, och det är faktiskt lite pyssel med att boka biljett. Här gör Fritidsresor jobbet. Jag tror dessutom att det finns mycket stor potential att förbättra och bygga ut tågtrafiken i Europa. Detta kan vara startskottet för ökade drivkrafter att göra det. Höghastighetståg med bra restaurang, bekväma sitt- och sovplatser och kanske också underhållning ombord -oslagbart! En brasklapp bara för hur miljöanpassade tågen i Europa faktiskt är -går de på kolkraftsel är det inte säkert att det blir så mycket minskade koldioxidutsläpp. Här borde Fritidsresor tydligt deklarera växthusgasutsläpp från både flyg och tåg.

ANNA-LENA HELLSTRöM 2007-03-31        #2360
Tåg är helt klart ett underskattat resalternativ! Men oavsett om tågen än så länge går på kolkraftsel borde väl en resa per tåg genom Europa generera mindre CO2 utsläpp än en flygresa? Det krävs ju ganska mycket soppa för att få upp ett flygplan i luften. Men det är bara en känsla jag har, har inga belägg!

KARL HILLMAN 2007-04-02        #2363
I dagens Göteborgs-Posten stod det att Fritidsresors tågresor tog slot väldigt snabbt, och att företaget verkar ha underskattat efterfrågan. Tre orsaker till kundtillströmningen nämns: slow living-trenden, flygrädsla och i sista hand mäjligen miljö.

KARL HILLMAN 2007-04-02        #2364
Det pågår just nu ett examensarbete om affärsresor på Miljösystemanalys (Chalmers), som kommer att ge en del siffror på CO2 från tåg och flyg. Ska försöka återkomma med en länk så småningom.

ELEONORA HORN 2007-06-05        #2569
DN har gjort en undersökning bland stockholmare i början av maj, i vilken ungefär 30% av de 500 tillfrågade svarade att de kan tänka sig att välja tågcharter framför flyg. Det låter lovande, inte sant? Tidningen skriver att resultatet ska tolkas försiktigt, men samtidigt också att det kan ”ses som en väldigt tydlig indikation på att denna resform har framtiden för sig.” När det gäller klimatpåverkan i form av växthusgasutsläpp per person och en resa som den som Fritidsresor erbjuder till Verona, skriver DN att ”En tur och returresa med tåg resulterar i utsläpp av cirka 115 kilo växthusgaser, medan flygresan orsakar cirka 560 kilo utsläpp - nästan fem gånger så mycket.” Detta står att läsa i DNs resebilaga som i söndags hade ett tema bara inriktat på tågresor.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=657606

JOHAN ERLANDSSON 2008-02-22        #4523
Christer Ljungberg har gjort lite beräkningar för att jämföra tåg och flyg på sträckan Lund-Saalbach, och kom fram till 40 kg CO2 för tåget och 57 kg för flyget. Inte så värst stor skillnad alltså! Men sen tillkommer de osäkra effekterna av flygets utsläpp på hög höjd, vilket brukar uppskattas till 2-3 ggr effekten från koldioxidutsläppen. Då blir tåget en klarare vinnare, men helt klart är ju att det vore önskvärt att bli av med den satans kolkraften som svenska staten så välvilligt satsar på. Lite lite besviken är jag på att Ljungberg, som den hållbara transportauktoritet han är, tar flyget på nöjesresa, med undanflykten att han var för sent ute för att boka tåg... Är jag en jobbig moralist nu?

http://ljungbergsblogg.blogspot.com/2008/02/tg-r-bttre-n-flyg-men-kunde-var

ERIK SANDBLOM 2008-02-22        #4525
Jag reagerade också på det. Kollegan hade ju redan bokat tågbiljett till samma ort. Men det kan ju hända att Ljungbergs tåg var fullbokat och sen orkade han inte hitta ett annat tåg. Apropå tidningsreportage så önskar jag mig fler reportage på hur man kan resa 12-15 timmar med nattåg. Annars verkar det skrivas om att man ska färdas i ett dygn eller mer, vilket är synd eftersom jag inte tror det kommer bli populärt. Potentialen ligger istället på nattåg där man t ex har avgång kl 22 och ankomst kl 08, då kan man resa 1000 kilometer mellan t ex Hamburg och Stockholm. Då är man framme i centrum innan morgonflyget har landat. Attraktivt. Eller om det finns en fin servering på tåget kunde man avgå kl 18 och vara framme kl 09, efter en trevlig middag, sömn och en fin frukost. Eller varför inte ett snabbtåg kl 18 från Göteborg som ansluter till nattåget i Köpenhamn kl 2130, och sen är man ända nere i Schweiz nästa morgon. Det känns som att medierna skriver antingen för ambitiösa tågartiklar, (typ Stockholm-Italien) eller för undfallande. Exempel på undfallande är att klaga på restiden Stockholm-Malmö som inte konkurrenskraftig med flyget. Men man kan ju åka nattåg i ena riktningen och snabbtåg tillbaka.

ERIK SANDBLOM 2008-03-08        #4611
Jag är som sagt tveksam till att pressen skriver om tågresor som tar flera dygn, men här är en som kanske får mig att tänka om. De skriver nämligen att man kan göra utflykter på vägen, t ex vandring i Dolomiterna och strandliv i Kroatien. Dessa ligger iofs båda ett dygns resande från Sverige. Så för min del skulle jag göra ett besök i någon stad i Tyskland eller Östeuropa på vägen till Dolomiterna. Eller varför inte bo på något Dracula-slott längs en flod. Tågluffa med barn i Europa Jag tycker man ska vara försiktig med allt miljösnack som andas uppoffring. Det kommer slå snett. Hur många gånger har jag inte fått höra att återvinning är dåligt eftersom folk måste uppoffra sig. Man måste sälja in miljötänket som ett mervärde, t ex "Tågluffa och få två semestrar för priset av en! Stadsliv i Prag och sen vandring i Dolomiterna!"

OVE GARPEMAN 2008-03-10        #4617
Nerifrån södra Sverige där jag bor skulle det ta runt 20 timmar ner till ex. Kroatien vilket kanske kan tyckas är lång tid. Mervärdet i denna typ av resa får ända vara resan så att säga då man får se mycket av Europa, träffa andra resenärer m.m. Möjligen provar vi detta i sommar då just Kroatien är ett toppenställe.

ELEONORA HORN 2008-03-10        #4619
Det finns massor av mervärde att sälja in, och jag håller verkligen med om att det är precis vad som behövs göras. Själv säljer jag t ex gärna in mervärdet i långresor per tåg med barn, vilket jag gjort några stycken med barn i varierande åldrar, i Sverige och utomlands. Det har varit ett utmärkt sätt att resa på, både med mellanstopp och utan. Tiden går fortare än man tror när det finns saker att titta på genom fönstret längs vägen, man kan röra på sig, ta en sväng till restaurangvagnen osv. Barnen slipper vara fastspända till skillnad från bil och flyg och det är socialt på ett helt annat sätt också. I bilen är en vuxen sysselsatt med själva körningen, jämfört med tåg där man kan ha riktig, äkta "kvalitetstid", och det är lättare att prata med varandra än i flygets bullriga miljö. Åksjuka är inte lika lätt att råka ut för på tåget som i en bil. För att bara nämna några mervärden som tågresor med barn erbjuder, förutom de som artikeln tog upp.

ELEONORA HORN 2008-03-10        #4620
Årets tågcharterresmål som Fritidsresor erbjuder inkluderar också en destination i Kroatien: "Förutom förra årets orter vid Gardasjön utökar vi med tre nyheter i Italien: Grado, Malcesine och Sirmione. Dessutom presenteras nyheterna Porec i Kroatien, Portoroz i Slovenien och österrikiska Bad Gastein." Dessutom erbjuder Fritidsresor fyra rundresor med TEMA: "Rhen och Mosel, Alsace och Champagne, en kulinarisk tåg-cykelresa i Polen samt rundresa i Centraleuropa." Ving, som satsar på tågcharter för första gången i år, erbjuder resor till Gardasjön, Lido di Jesolo, Venedig och Comosjön i Italien, Balatonsjön i Ungern och Portoroz i Slovenien.

JOHAN ERLANDSSON 2008-03-10        #4628
Dina tips tycker jag borde vara värdefulla för resebolagens marknadsföringsfolk, Eleonora. Kanske läge att höra av dig till dem?

ERIK SANDBLOM 2008-04-04        #5004
Fler och fler väljer tågcharter Intresset för tågcharter ökar kraftigt i Sverige. Jämfört med förra året kommer nästan tio gånger fler svenskar åka på en tågcharter i år. Men det är inte miljövänligheten som lockar i första hand, utan ett alternativt sätt att resa, säger Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson.

ELEONORA HORN 2008-04-04        #5005
Den nyheten gillar jag... Ja, jag tror verkligen på det här konceptet, att det är något som kan tilltala många. Barnfamiljer t ex, som jag skrev om tidigare, för även om tåg är ett utmärkt sätt att resa med barn, så kräver det lite nogrannare planering än om ett par vuxna sticker iväg på en spontan tågluff. Att det inte är miljövänligheten i första hand som lockar förvånar mig inte. Det är förmodligen precis som med den ekologiska maten; att det ofta är en sammansättning av flera olika skäl som ligger till grund för valet. Miljöaspekten kan vara ett av skälen, men inte det enda, och inte alltid det viktigaste. Precis därför är det viktigt att visa på olika fördelar med det som vi vill att våra medmänniskor ska välja för miljöns skull, må det vara cykling, tågcharter eller nya matvanor. Ju fler fördelar vi kan berätta om, desto större sannolikhet att någon eller några av dessa skäl är just de skäl som just den ensklida personen fastnar för. Att vi alla som vill verka för ett hållbart samhälle blir lite av marknadsförare. Att vi skapar ett behov för cykling, tågresor mm. Det viktigaste är ju inte att alla gör sina val på grund av miljöaspekten, utan att de gör ett val som främjar ett hållbart samhälle. Oavsett varför.

ELEONORA HORN 2008-04-05        #5006
Och sen har det säkert också betydelse att Fritidsresor inte har lyft fram miljöfördelarna med tågchartern, vilket vi ju har varit inne på tidigare här på Ecoprofile. För även om det finns människor som inte väljer tågchartern för miljöns skull, så finns det säkert flera som skulle kunna bli lockade av bra, vederhäftiga miljöargument i reklamen.

JOHAN ERLANDSSON 2008-04-12        #5092
Buss ger mindre utsläpp än tåg om man ska åka till Italien, säger Aftonbladet, och har antagligen rätt med tanke på all eländig kolkraft (stödd av svenska staten via Vattenfall) som finns i Europa. Tåg är bättre än buss bara i de nordiska länderna, Frankrike, Österrike och Schweiz.

http://www.aftonbladet.se/resa/article1826736.ab

ELEONORA HORN 2008-05-28        #5601
Om det är så, är det illa att kolkraften ska försämra (ur miljösynpunkt) ett sätt att resa på som skulle kunna vara det överlägset bästa. Men jag tycker att man bör välja att åka tåg ändå, för att tåget ska kunna utvecklas. Sedan får vi göra allt i vår makt för att byta ut kolkraften mot bättre alternativ. Det måste vi ju vare sig vi åker tåg eller inte.

ELEONORA HORN 2008-05-28        #5602
Det senaste året har det dykt upp tågreportage i var och varannan tidning lite då och då, och just nu, inför sommarsäsongen, har flera resemagasin reportage från tågcharterupplevelser. Ett av dessa finner jag i RES majnummer och fastnar för några rader skrivna av Klas Ericsson: "Men allt handlar naturligtvis inte bara om att resa klimatsmart, även om det nästan har blivit ett tecken på cerebral status i vissa kretsar - det handlar lika mycket om att visa ett överflöd av något som på sistone blivit en allt större bristvara för människor som drabbas av så kallad i-landsproblematik. Tretton år efter min senaste tågluff har jag knappt en timme ledighet per dag och tittar avundsjukt på kompisar som verkar kunna gå och ta ett glas vin en vardagskväll utan att behöva oroa sig för sin egen effektivitet dagen efter. Att signalera att man har gott om tid har blivit ett helt nytt välfärdsbevis." "...tiden är den nya lyxen."

ROBERT ENGLISH 2008-05-28        #5605
Tänk, när jag var singel så brukade jag och en kamrat säga att tid, det var det enda vi hade gott om! Vi måste ha varit väldigt rika! Att ha allt för gott om tid kan också vara stressande...

ERIK SANDBLOM 2008-06-25        #6002
Ekot: Semestertåget allt populärare Allt fler svenskar väljer att ta tåget till utlandssemestern. Både den nya formen av tågcharter och SJ:s interrailkort ökar kraftigt. I år räknar resebolagen med en dubblering av antalet svenskar som väljer chartertåg istället för charterflyget.

ELEONORA HORN 2008-11-12        #7950
Nu börjar visst miljöaspekten som vi tidigare saknade i Fritidsresors marknadsföring smyga sig in. "Reslusten stillas på ett uthålligt sätt för både människor och miljö.", står det nu på deras sajt om tågchartern och till Klimatforum 2008 kommer informationsdirektör Lottie Knutson för att debattera under programpunkten "Hur hanterar näringslivet förändrad konsumtion?". En utveckling som jag hoppas kommer att leda till en större förändring av reseutbudet. Tänk er ett Fritidsresor som specialiserat sig på tågresor för alla smaker...

FREDRIK BERGMAN 2008-11-12        #7959
SVT:s Packat o klart från igår handlade tydligen om just detta med tågcharter (till Kroatien). Såg någon? Här i alla fall en utredande artikel från programmets hemsida.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6377&a=1309343&lid=puff_1309356&lpos=

KRISTER ANDERSSON 2008-11-19        #8065
Jag såg en del av programmet. Jag tycker att programmet var intressant. De hade bland annat illustrerat de olika delsträckornas utsläpp och jämfört det med en flygresa. Lottie Knutsson, information och CSR direktör på fritidsresor, intervjuades i programmet.

FREDRIK BERGMAN 2009-01-13        #8834
Fritidsresor satsar vidare till sommaren med tågcharter. I helgens Göteborgsposten medföljde en hel liten annonsbilaga med endast annonser om detta. Italien, Kroatien, Österrike bl.a. finns till sommaren som resmål. "Miljö" eller "Klimat" som argument användes dock, såvitt jag kunde se vid snabb genomläsning, inte alls som argument. Som vanligt med andra ord. "Man ska ju inte ge folk, kunderna, dåliga associationer vid val av semester." Så uppfattade i alla fall jag Fritidsresors inställning till sitt eget ansvar vad gäller turismens utsläpp efter att ha lyssnat på den, som jag uppfattade henne, genomcyniska Lottie Knutsson på Klimatforum i sthlm i november. Ja, ja. Ändamålen helgar medlen? Om nu några fler väljer att åka tåg och "njuta av resan, och "låter resan i sig bli till en del av upplevelsen" och allt det där, så må det vara henne/dom förlåtet. Eller?

ERIK SANDBLOM 2009-01-13        #8837
Fredrik, jag tycker Lottie Knutsson har rätt och du har fel. Ingen behöver be om ursäkt för att man åker tåg. Jag åker tåg för att jag gillar det, inte för att det är bra för miljön. Det bästa för miljön vore ju om jag stannar hemma. Jag undviker att äta kött för att jag tycker synd om djuren och jag cyklar för att det är skönt. Jag skippar bilägande för att spara pengar och för att bilar är krångliga. Jag vill ha ett välisolerat hus för att det är skönt, inte för att lida avlat. Jag behöver inte något skuldpaket. Jag gör mina val för att kunna njuta lite av livet. Jag skulle önska att Fritidsresors tågåkande kunder också gör så.

FREDRIK BERGMAN 2009-01-13        #8849
1) Erik, nu tycker jag att du tolkar det jag skrivit ungefär som f-n läser bibeln. "be om ursäkt", "avlat" och "skuld". Det var inte lite som jag insinueras för att vilja få Fritidsresors kunder att känna. Det jag menar, om jag skall förtydliga mig, är att FRITIDSRESOR som företag i den annons jag refererade till ovan, uppenbarligen inte vill ge sina kunder klimat/miljörelaterade associationer eftersom de konsekvent väljer att INTE använda just den typen av ju helt givna positiva försäljningsargument för att kränga fler tågresor. Enligt min tolkning beroende på att de i så fall enligt sin egen logik sannolikt försämrar anseendet hos det som är deras stora kassako: flygchartern. 2) Vore tacksam om du i inlägget ovan kan förklara närmare vad du menar med att "Lottie Knutsson har rätt", medan jag "har fel". Jag står för att Lottie Knutsson på Klimatforum framstod som (”genomcynisk” var att ta i - sorry) lätt cynisk, när hon gjorde sig lite lustig över skillnaden mellan den lilla klicken miljömedveten ”överklass”, och "riktiga människor", i synen på vilka val man gör som konsument. Kanske är jag orättvis, kanske är hon bara luttrad/härdad efter många år i en tuff bransch? Det som gjorde mig bekymrad var dock om hennes inställning är representativ för hur de som ett av de större resebolagen i Sverige resonerar om hur de ska jobba med företags ansvar gällande klimat/miljö nu och framöver. Då blir i alla fall jag lite undrande. Jag saknade helt enkelt visioner och vilja att på allvar ”ta ansvar” – fokus tycktes mer ligga på att energieffektivisera på hotellen och att ”för jösse namn inte använda pekpinnar” så att de ”riktiga människorna” slipper känna skuld i sin ovetande konsumtion. Men du kanske tycker att det är ok för ett "ansvarstagande" företag att år 2008 lite finstilt, nästan motvilligt?, erbjuda sina kunder att klimatkompensera 5 kr vid beställning av en flygcharterresa? 3) Att du gör dina val utifrån dina åsikter är helt ok för mig. Njut på. Att du inte alls verkar behöva använda miljöargument vid val mellan alla olika alternativ som medborgare/konsument, utan bara ständigt ”råkar” välja det minst miljöbelastande känns dock inte riktigt trovärdigt om du frågar mig. Själv dricker jag emellanåt några importerade öl istället för vatten för att kunna njuta av livet. Trots att det är långtifrån optimalt för miljön. I det fallet struntar jag helt i att känna skuld. (Precis som de Fritidsresekunder som väljer att semestra i Thailand år efter år. Misstänker att de njuter av livet de också. Och att de flesta inte känner någon skuld alls för det.) Dumma inkonsekventa mig. 4) Avslutningsvis. Instämmer i att det miljöbästa vore att ”stanna hemma”. Ponera t.ex. att Fritidsresor menade allvar med sitt miljöengagemang. Då skulle de väl kunna ha ambitionen att bli stora på olika varianter av ”hemmaturism”? Att erbjuda olika Sverigeturistakoncept med så lite miljöpåverkan som möjligt. Fast jag har säkert fel.

ELEONORA HORN 2009-01-13        #8851
Vad beträffar Lottie Knutsson på Klimatforum uppfattade jag henne inte som cynisk utan snarare verklighetsförankrad, affärsinriktad - och ovanligt ärlig och rakfram om det. Hon sa bland annat en mycket intressant sak om vad det är som driver miljöarbetet i företaget; att det inte är kunderna i någon större utsträckning, utan den egna personalen. Drivkraften kommer inifrån organisationen. Det ger lite ytterligare ljus åt varför inte miljöaspekterna kommunicerats särskilt till kunderna, även om det framför allt kan förmodas bero på att Fritidsresor inte gärna vill att kunderna ska förknippa flygchartern med något negativt. Allt detta är helt begripligt, tycker jag. Tågchartern står fortfarande för en ganska liten andel av verksamheten. Det måste bedrivas affärsmässigt. Jag menar, det är inte realistiskt att byta hela verksamheten från flygcharter till tågcharter över en dag eller ens en säsong. Jag hoppas, hoppas, hoppas bara på att reseföretagen tar så stora risker de bara förmår så att utvecklingen går så fort som möjligt. Egentligen, om man tänker efter - hur stor betydelse har det om kunderna väljer tågchartern för att det uppfattas som ett skönt sätt att resa på eller av miljöskäl? Jag tycker mig förresten ha sett att SJ erbjuder en del tågcharterpaket till exempel för skidsemestrar i svenska fjällen.

FREDRIK BERGMAN 2009-01-13        #8855
Eleonora Där ser man hur totalt olika man kan uppfatta en person, ett framförande, fast man är på exakt samma evenemang. Jag håller med om att hon var rak och ärlig om vad som är drivkraften för ett företag, exv Fritidsresor: att tjäna pengar. Såklart. Kanske framstod hon helt enkelt i mina ögon som mer "cynisk" än hon förtjänade eftersom hon var så ärlig helt enkelt. Kan vara så. Men i så fall - varför försöker företaget inte ens vara ärligt mot sina kunder i Klimatfrågan? Varför låtsas som att det går att köpa sig ett samvete för 5 kr? Det är sånt som jag uppfattar som cyniskt. Företag ska givetvis få tjäna pengar på "schyssta" produkter och göra det de är bra på. Absolut, men bara därför ska man inte komma undan frågor rörande andra aspekter av sin verksamhet. Jag håller också med om att hon var verklighetsförankrad. Och "realistisk". Väldigt realistisk. Och nä, det är inte realistiskt att byta allt flyg mot tåg över en säsong. Jag hoppas på fortsatt exponentiell tillväxt för tågchartern och att allt fler rese- och solsugna nordbor upptäcker och lär sig uppskatta de "mervärden" Fritidsresor så gärna talar om i sina annonser gällande tåget. Och ett klargörande: Heja Fritidsresor! De är först bland de stora resebolagen med detta och får ensamma ta alla barnsjukdomar sånt brukar innebära. Hoppas Lottie kan göra så att detta växer och blir stort på riktigt. Så att de kan tjäna pengar. Och det spelar sannerligen ingen roll vilket argumentet är för att välja bort flyg till förmån för tåg. I det fallet är det jag som är cynisk... ;-)

ERIK SANDBLOM 2009-01-14        #8882
Fredrik, det finns en risk med att ständigt uppmuntra folk att välja det miljövänliga alternativet, och tågcharter är ett bra exempel på det. Om tågcharter säljs som en miljövänligare variant av flygcharter så kommer "miljövänligt" att uppfattas som långsamt (i betydelsen dåligt) och uppoffrande. Kostar dyrbara semesterdagar. Stendött. Snabbtåg kan däremot säljas som miljövänliga eftersom i princip alla ändå uppfattar snabbtåg som effektivt, bekvämt och sexigt. Att det är miljövänligt kan vara det som fäller avgörandet gentemot bil och flyg. Tågcharter är inget särskilt miljövänligt semesteralternativ. Tåg väger ungefär ett ton per sittplats. Att skrämma upp ett ton tåg i 100 km/h i ett helt dygn kräver mycket energi, särskilt med alla start och stopp. Vill man verkligen ha en miljövänlig semester är det mycket bättre att hyra en segelbåt i närheten, cykla i Danmark eller paddla kajak. Rimligen har Lottie Knutsson stött på det argumentet och insett att hon har en mycket stor skuta att vända. Att mina personliga val "råkar" vara bra miljöval är förstås ingen slump. Men det är som med snabbtåg. Det finns faktiskt bra miljöval som är bra av en massa andra skäl också. Cykling gör att jag sover bättre till exempel. Hästensängen kan slänga sig i väggen ;-)

ELEONORA HORN 2009-01-15        #8892
Javisst beror det på vad som uppfattas som alternativ. Absolut. En viktig poäng, Erik! Att vi har konstaterat (tidigare i tråden) att tåg genom Europa inte alltid är det miljövänligaste alternativet och därmed tågchartern inte är ultimat, hindrar inte mig från att ändå förespråka denna reseform. Förändring tar ofta sån tid, och då är det fiffigare att både jobba på att förändra folks resemönster/transportsätt OCH att byta ut kolkraften parallellt. Fredrik, ja det är lustigt hur olika man kan upfatta saker ibland :-) Jag förmodar att jag fastnade för sånt som har med ledning och organisering av arbete att göra och marknadsföring ur ett företagsperspektiv för att jag funderat mycket på den typen av kommunikationsfrågor på senare år. Samtidigt som du lade märke till andra saker och nyanser. Inget konstigt egentligen. Dessutom gör tiden sitt med minnet... När du pratar om att hon var lätt cynisk när hon snackade om skillnaden mellan den lilla klicken miljömedveten ”överklass” och "riktiga människor", minns jag svagt situationen, men inte exakt vad som sas och i vilket sammanhang. Men min reflektion på det nu är att det nog fortfarande är en övervikt på välbeställda som är "miljömedvetna" (när det gäller konsumtion). Var det kanske det hon menade fast hon valde laddade beteckningar? Jag minns det som sagt inte riktigt. Hon syftade kanske på indelningen som Naturvårdsverket gjort och presenterat tidigare på dagen ("eliten" etc)? Ur ett företagsperspektiv är det nödvändigt att dela in kunder/potentiella kunder i olika grupper, så det var kanske bara det hon gav uttryck för?

ELEONORA HORN 2009-06-10        #11112
76% kan tänka sig tågcharter på semestern enligt Fritidsresors webbenkät som baseras på svar från 2000 personer. Miljöaspekten uppges vara en av de främsta anledningarna. Möjligheten att se Europa under resan och att det är en ny spännande resform hör också till de viktigaste orsakerna. I år förväntas 4000 personer välja tågcharter.

http://www.newsdesk.se/pressroom/fritidsresor/pressrelease/view/taagcharter

JOHAN ERLANDSSON 2009-07-01        #11337
En del av annonserna här på Ecoprofile kommer från så kallade affiliatenätverk. Det innebär i praktiken att jag kan välja bland en del färdiga annonser. Nu finns även Fritidsresor tillgängligt, men tyvärr så är de enda annonser som finns att välja på Thailandsresor.

ERIK SANDBLOM 2010-08-18        #15498



SvD: Färre tågresor hos charterbolagen
Tågcharterns storhetstid verkar vara över. Researrangören Fritidsresor slopar alla resmål utom ett och på konkurrenten Ving håller man också på att se över utbudet.

- Tiden är en viktig aspekt för våra resenärer, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

...

Också försäljningen av Interrailkort ökade under åtminstone de två första åren efter 2007 - årets siffror för största föräljningsmånaden augusti har inte kommit än, men fram till juli ligger det på ungefär samma nivå som 2009, enligt SJ:s presstjänst.

Mina kommentarer: Jag tror långa tågresor på mer än ett dygn inte är populärt bland allmänheten. Jag tror det finns mer potential på kortare resor med nattåg och färre byten som t ex Skåne-Frankfurt och Stockholm-Berlin. Med nattåget kommer man fram lika tidigt som med morgonflyget, men man slipper stiga upp lika tidigt. Men inte Stockholm-Italien, avståndet är för stort.


JEPPE D 2012-01-22        #19830
Nu har alltså även fritidsresor som var först och höll ut längst lagt ned sin tågcharter. 

De skriver på sin webbsida:

"Men det allt lägre intresset för resformen samt på grund av att leverantören SJ inte längre kunde erbjuda nattåg med sovkupéer mellan Malmö-Berlin, gjorde att Fritidsresor valde att upphöra med tågcharter.

Vi själva hos Fritidsresor brinner för tågcharter - det är därför vi haft det i fem år.

Vi hoppas naturligtvis att tågchartern ska återuppstå så snart det finns förutsättningar och vi tar gärna tillbaka resformen i programmet.

Tågcharter har en potential att växa, men så länge det är dyrare att åka tåg än att flyga samt att tågresan tar så pass mycket längrer tid än flygresan, tror vi inte efterfrågan blir så mycket större än den varit."


http://www.fritidsresor.se/36665/ansvar/flyg/Tagcharter/


JEPPE D 2012-01-22        #19831
Lite ironsikt att när man söker på tågcharter hittar massor av sidor och artiklar i stilen "tågcharter - en given succe" http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=11247&a=76585&l=sv

F
rågan är om vi behöver något liknande detta medan vi väntar på höghastighetståg? "Världens mest exklusiva tågresa"http://albatros-travel.se/Reseoversikt/Varldensmestexklusivatagresa/Pages/Default.aspx



F
år kolonial-vibbar över det upplägget men ett liknande i Europa med lite bättre person-effektivitet men ändå hög standard vore kanske något...

 


MAGNUS BILLBERGER 2012-01-23        #19841
Tyvärr är det ofta fortfarande ganska komplicerat och krångligt att nysta ihop en tågresa. Själv sitter jag och planerar en resa till Alcass för hela familjen (2+2) och det kräver en del. Det lutar åt att hänga upp resan kring City Night Line från Köpenhamn till Basel vilket är en förbindelse som vi provat förut och som känns prisvärd. Med den komfort som jag väljer så kostar det ca 1250 euro ordinarie pris tur och retur och halva priset vid tidig bokning. Reser man dagtid blir det 700 euro ordinarie och halva priset eller mindre vissa avgångar. I Sverige är det krångligare och prisalternativen spänner från 1500 kr till nästan 8000 för oss att komma till Köpenhamn. Gissningsvis kommer vi att klara tågresorna på 8-9000 kr och sedan tillkommer en hyrbil vid ankomst för ca 3500 kr plus bränsle, så allt som allt ca 12000 kr.

Nu är mitt pussel inte optimerat enbart på kostnader så det finns kanske möjlighet att skära ungefär en tredjedel av priset. Värt att notera är dock att det lätt kan bli mycket dyrare också, så Fritidsresor har en stor poäng i det man skriver på hemsidan.

Logga in för att svara


Produkter

Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Elmopeder (5)
Elcyklar (49)
Cykelleasing (2)
Trikar (16)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)
Konverteringskit elcykel (3)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2760 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik