|
Bil Japan satsar på bränsleceller, mindre på batteri och biobränslen
Återigen har jag fått mycket intressant information från batteri- och bränslecellsexperten Kanehira Maruo. Han återger informationen i en rapport från japanska industridepartementet , Ministry of Economy, Trade and Industry (METI). Rapporten har titeln "An initiative to develop next-generation automobiles and fuels".
Japanska staten satsar 12 miljarder SEK på fordons- och bränsleutveckling, och det är intressant att se hur pengarna fördelas:
Bränsleceller: 77 %
Batteri: 12 %
"Clean diesel": 11 %
Övriga biobränslen och infrastruktur: 0,2 %
Kan man tolka detta som att bränsleceller är framtiden, eller kanske ska man snarare tolka det som att elbilar och andra/tredje generationens biodiesel ligger närmare kommersialisering? Bränslecellsbilarnas kommersialisering väntas år 2020, läser Kanehira mellan raderna.
Etanol verkar inte vara i ropet i Japan direkt.
Kanehiras källa: An initiative to develop next-generation automobiles and fuels (52 sidor, bara på japanska), May 2007, Diskussionsgruppen för nästa generationen fordon och bränsle inom METI
Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Trikar (16) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Cyklar (6) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|