Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Biodiesel vs. bioetanol

JOHAN ERLANDSSON 2007-06-06        #2587

Drar igång en alternativbränsletråd här trots att jag inte är så förtjust i förbränningsmotorn. Men i väntan på 100 % eldrift utan stöd av förbränningsmotor så ska ju de som inte kan låta bli att köra ändå hälla något i bilarna. Jag har fått för mig att biodiesel har större potential än bioetanol. Två argument börjar jag med: 1.Det finns en väldig massa befintliga dieselbilar på marknaden som hux flux skulle kunna bli i princip koldioxidneutrala. 2. Biodieselmotorn har högre verkningsgrad än bioetanolmotorn (är jag ganska säker på). Någon som har andra argument för och emot?



MIKAEL JOHANSSON 2007-06-07        #2589
Billigaste sättet att producera biodiesel i Sverige är att använda raps. Tyvärr når man inte upp till några stora volymer på det sättet eftersom raps inte kan odlas år efter år på samma mark - bra vart sjunde år i en växtföljd. Världens forskare hanterar numera biologiska molekyler på de mest uppseendeväckande sätt. Man kan t.ex. från en speciell stärkelse/sockerlösning producera vätgas med hjälp av enzymer. Man kan skräddarsy biomassa till flygbränsle som i artikeln i länken nedan. Vad jag förstår så är det en form av biodiesel, under namnet Bio-jet, som man tagit fram i Brasilien. Mycket spännande är också denna arealeffektiva algodlingen i bassänger man testar på olika håll i världen. Sådan biomasseodling skulle kunna ske på arealer där den inte konkurrerar med övrig biologisk mångfald. Citat: "...One promising feedstock is algae...With the potential for algae of providing 10,000 gal/acre/year, some 85 billion gallons of bio-jet could be produced on a landmass equivalent to the size of the US state of Maryland. Moreover, if these bio-jet fuels were fully compatible with legacy aircraft, it would be sufficient to supply the present world’s fleet with 100 percent of their fuel needs as well into the future."

http://www.greencarcongress.com/2007/06/algodyne_launch.html#more

ÖRJAN LUNDBERG 2007-06-13        #2623
Nyligen öppnade företaget Perstorp Skandinaviens största och modernaste biodiesel (RME) fabrik i Stenungsund. Produktionskapacitet 160 000 ton per år. Dansk och tysk råvara kommer att användas initialt. Biodieseln kommer att skeppas från Stenungsund till Preem raffinaderiet i Lysekil och kommer att låginblandas i den fossila dieseln från och med juni.

http://www.perstorp.com/News/PressReleases/Pressrelease_Archive_2007/2007-0

EJ LäNGRE MEDLEM 2007-06-20        #2649
Ett litet problem dock som kanske någon av er kanske har lösningen på. Varför kan man inte tanka RME om man har en ny dieselbil med partikelfilter? VW godkänner RME mellan 1996-2003 (fulla motorgarantier), men ej därefter eftersom de har partikelfilter på dieslarna efter detta datum. OK/Q8 har ju lanserat en ny diselvariant med 20% biodiesel inblandat vilket minskar CO2 och tydligen minskar förbrukningen!? Men varför har man valt palmolja??? Verkar ju inte särskilt smart med tanke på debatten om regnskogens bevarande på Sumatra etc! Sedan gillar ni ju verkningsgrad på forumet och liksom för etanolen bör ju hela processen vara så miljövänlig som möjligt och jag är inte helt övertygad om att utbytet är så mycket större än etanol. Kom ihåg att vid övergång från fossila bränslen till icke-fossila (som jag föredrar) så har vi alltid förluster: there is no such thing as a free lunch!

MAGNUS BILLBERGER 2007-06-20        #2652
Avseende RME vill jag minnas att man har rapporterat problem med igensättning av både bränsle- och framför allt partikelfilter. Avseende palmoljan så är jag minst lika tveksam som du. Att man valt just denna antar jag hänger ihop med att den finns tillgänglig på marknaden till ett rimligt pris och att den i dessa tider med tung fokus på CO2 kan reovisas som CO2-neutral. Med OK/Q8-dieseln skulle min bil kunna bli klassad som miljöbil (enligt samma princip som de flesta etanolbilar) då jag skulle få ner mina CO2-utsläpp till 116 g/km. Jag vill dock minnas att miljöbilsdefinitionen har undantagit alternativ diesel :-(

KARL HILLMAN 2007-06-20        #2656
Meste använder i alla fall palmolja certifierad enligt Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO, http://www.rspo.org).

http://www.okq8.se/omokq8/omokq8/halsa,miljo-sakerhet/dieseleco20

EJ LäNGRE MEDLEM 2007-06-20        #2657
Det låter ju bra! Varför kan de inte lösa problemen med igensättning av partikelfilter. Jag har en fundering: en del säger att RME fungerar som ett tvättmedel i motorn vilket skulle göra att smutsiga partiklar i motorn löses upp och sätter igen filtret. Om man nu alltid kör på RME från det att bilen är ny, skulle det förbättra (minska) risken för igensättning? Antar att ingen motortillverkare vill ta den risken! Rekommenderar förresten Dick Strawbridge "its not easy being green". Det verkar vara en stor grej inom den "gröna rörelsen" att göra sin egen biodiesel i GB av gammal cooking oil, finns kurser i hur det går till och utbytet är 80-90%.

KARL HILLMAN 2007-06-25        #2664
Det är inte så troligt att det bränsle man tillverkar hemma från "cooking oil" är särskilt bra för motorn, och därmed inte heller för en mängd olika emissioner (förutom CO2 då). Pure plant oil (PPO) har problem att etablera sig på grund av problem just med motorer och emissioner. Biodiesel brukar användas för bränslen som har växtoljor som råvara, men som har ombildats på olika sätt för att ge ett bättre bränsle.

EJ LäNGRE MEDLEM 2007-06-27        #2669
Misstänkte det. Ibland är viljan till förändring större än kunskapen. Nå förtsätter att köra min etanol-Ford tills de löst problemet med partikelfilter och biodiesel.

EJ LäNGRE MEDLEM 2007-06-29        #2682
Såg i nya Teknikens Värld att Peugeot godkänner 30% FAME i sina dieselmotorer!!! Finns som färdigblandning i Frankrike kallat B30. Tveksamt om någon orkar krångla med detta i Sverige, det gäller ju att räkna rätt om garantin ska gälla! Bra initiativ dock, alla bäckar små...

JOHAN ERLANDSSON 2007-07-01        #2695
Robert! Du kan även låta bli att köra bilen överhuvudtaget! OK, nu upplevs jag som rabiat igen, men tycker att det är ett alternativ som är nog så relevant att nämna när bristen på hyfsat hållbara bilar tas upp.

Logga in för att svara


Produkter

Konferenstjänster (2)
Elcyklar (49)
Cyklar (6)
Cykelleasing (2)
Lastcyklar (4)
Trikar (16)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik