|
Bil Think City elbil
Våra grannar i väster är duktiga på elbilar. Den senaste versionen av den norska elbilen Think ser inte längre ut som en mopedbil och börjar leveras i höst. Med Zebrabatterier har den en räckvidd på 18 mil, och en toppfart på 100 km/h. Litiumbatterier är också på väg, av samma typ av det som sitter i Tesla Roadster.
Bilen är dock ganska dyr, och det ser ut som om man måste ha ett stort trefasuttag för att kunna ladda den (vet inte vad det kallas på elspråk). Men vill man köra en schysst elbil redan i höst går det att ordna med en Think! http://www.think.no/
Varför inte fler kommersiella elfordon? I storstäder som Stockholm, Malmö och Göteborg skulle de antagligen räcka till för närdistribution! Kolla in vad de har för sig i UK!
http://www.modec.co.uk/
http://www.smithelectricvehicles.com/
Smith gör en modell som som lastar 4 ton och kan köra upp till 250 km mellan laddningarna!Räcker inte det för ganska många yrkesutövare och distributörer? http://www.smithelectricvehicles.com/
Ja, man kan undra. Nu finns det inte speciellt mycket detaljfakta på smith´s hemsida. Det hade varit kul att veta mer om batteriteknologi, laddningstid, spänning etc.
Batteries: Zebra Z5 @ 278v – 76 A/hr cells in sealed life container. Sodium Nickel Chloride.
Charger: Fully automatic 415v 32A Three phase
så lite info finns det! Laddningstid står ej men med 250 km räckvidd så borde över-natten-laddning vara OK!
Om man antar att 10 timmar är "övernattningladdning", så får inte lastbilen dra mer än 5 kWh/mil för att räcka 250 km. Gissar att en 3.5t lastbil drar mer än så. Dock så hjälper regenerande bromsverkan till att förlänga körsträckan, men räcker det?
Det vore intressant att veta hur mycket batteriet väger. Sodium Nickel Chloride batterier en energidensitet på 90Wh/kg, vilket inte är speciellt mycket.
Det är en 7 tons lastbil med 4 tons lastkapacitet, så den är rätt så stor, en mindre distributionslastbil snarare än en van. Skulle nog räcka till en flyttfirma som rör sig inom stadsgränsen.
Läste att nästa Toyota Prius inte får avancerade Li-Jon batterier (Wall Street Journal)! Är problemen så stora så inte ens biljätten Toyota löser dem? Samtidigt kan man ju konvertera sin Prius i USA till en plug-in för ca 100000 kr (inget för den fattige direkt).
"A GVW of less than 3.5t means that your drivers do not require a Class C licence."
Tolkar jag som att totalvikten inte överstiger 3.5 ton. Men GVW kan vara något annat.
Som jag förstått det så finns det två väldigt stora problem att lösa med Li-on batterier.
1) Krocksäkerhet. Tydligen är det mer kritiskt med Li-On kontra Ni-MH.
2)Temperaturproblem. Li-On har forfarande problem vid låga och höga temperaturer.
Om du väljer att konvertera så får du ju ta allt ansvar själv, med all den risk det innebär.
Edison är ett 3,5 tons fordon men jag tänkte på Newton-modellen:
The Smith Newton is powered by four large 278v batteries positioned on the underside of the truck that can propel the vehicle up to 50mph. Fully charged, the vehicle has a range of 130 miles...As well as being zero emission, the Newton’s body panels are built from an ultra light, state-of-the-art fully recyclable composite material manufactured by Omnia. This substantially reduces body weight and increases the payload capacity of 4,000kg.
Nå hur som helst, intressant.
Synd att aldrig Honda Insight såldes i Sverige. De som äger bilen i USA verkar fanatiskt nöjda! Det är ju en tvåsitsare så man kanske måste vara fanatiker för att gilla så opraktiska bilar? Såg att Honda skulle lägga ned sin Civic-hybrid då den inte aviserar att här kommer en "miljövän"! Konstigt att de inte baserade den på nya Civic 5-dr istället för sedanen. Stor miss i marknadsundersökningen!
Håller med om att det är synd att dom skrotar Civic:en. Det är ju den första hybriden som bygger på "samma plattform" som sin icke-hybridserade bror. På gott och ont. På plussidan är definivt att den ser ut som en bil och inte som en rymdfakost som Prisu/Insight gör. På minussidan är, precis som skrivits, att den inte utstrålar "Jag är udda", även om jag personligen inte förstår varför den måste göra det.
Det var nytt för mig att Civic-hybriden ska gå ur tiden. Någon som har en länk? Däremot vet jag att den större Honda Accord-hybriden kommer tas bort eftersom den inte kunde konkurrera med Toyota Camry-hybridens bränsleförbrukning och sålde otroligt dåligt.
Om Insightens popularitet: Ja, det är just hos fanatiker denna bil är omåttligt populär. Precis som du säger har den brister, t.ex. bara två säten och liten lastkapacitet blir därmed ingen bil för de stora massorna.
Om utseende hos bilar, jag personligen rattar hellre rymdskepp än något slätstruket. Men smaken är förstås som baken.
Nu har vi kommit en bit ifrån ämnet (Think elbil), vi är inte ens inne på elbilar längre. Men va f-n. Kör på!
Vill ni hålla er kvar till ämnet, så kan jag rekommendera filmen "Who killed the electric car?", som tar upp problemen för den nya tekniken att etableras. Det behövs insatser från många olika håll (myndigheter, konsumenter, forskare, entreprenörer) för att bryta med den gamla tekniken som effektiviserats och blivit en del av samhället under mer än ett sekel. http://www.sonyclassics.com/whokilledtheelectriccar
Tror inte att Civicen läggs ned direkt men de kommer att förändra utseendet på nästa generation av hybrider för att attrahera just kunder som vill avisera sin miljövänlighet (eller mindre miljöförstörande möjligen). Tillbaks till Think: går den att beställa/köpa i Sverige? Kostar visst 200000 NOK + hyra av batterier för ca 1500 NOK/månad. Lite dyr som andrabil (vilket det för de flesta familjer skulle bli). Vore perfekt för frugan att pendla till jobbet med (80 km dagligen på E18/E4, mest 70-väg). Själv åker jag kollektivt och skulle aldrig bilpendla där jag bor nu. Skattar mig lycklig varje dag jag sitter och tittar ned på bilköerna medan jag läser morgontidningen.
Är det någon som har koll på vilka regler som gäller för importerade "prylar" som kan kopplas in i det svenska kraftnätet?
Misstänker att dessa måste uppfylla svenska lagkrav och i så fall, är det samma lagkrav i hela EU?
Finns en risk att detta är en flaskhals/förklaring till trögheten för laddningsbara bilar.
Tror att trögheten beror på att de flesta elbilar har kort räckvidd och låg toppfart kombinerat med ett högt pris. Detta gör att elbilen än så länge endast är ett andrabilsalternativ och då är priskänsligheten ännu större. Har letat på alla möjliga internetsajter och inte funnit något alternativ som ett fullgott alternativ. Sedan har vi problemet med återförsäljare, service och garantier på batterier. Det är mycket som ska fungera. Th!ink har en hyfsad räckvidd och en helt acceptabel toppfart men den är endast tvåsitsig. ZAP i USA gör en trehjulig bil/motorcykel som är fyrsitsig och kan kompletteras med solcellsladdning på taket (!) men den gör endast 40 mph.
För ett antal år sedan satsade Frankrike på elbilar (konverterade Peugeot 107) i ett pilotprojekt, någon som vet hur det gick?
Men det förklarar inte varför elbilen slagit igenom på företagsmarkaden, typ budbilar.
Ja det ska ju vara Peugeot 106/Citroen Saxo, 107:an var ju inte påtänkt då. Hittade dock nedanstående sajt från Geneve 2005 - BlueCar. Cool, 5 åkande eller 3 plus 810 liter last!!! Inte att förakta. Om mina rudimentära franskakunskaper går att lita på så ger elmotorn 30 kW och 170 Nm vilket skulle resultera i en toppfart av 125 km/h (väger endast 980 kg), fullt tillräckligt för svenska förhållanden. Cirkapris 20000 €. Det står något om förväntat hyfsade resultat i EuroNCAP och något om 70 milj Euro för investering i ny batteriteknologi? Någon som kan franska?
Såg också att franska batteritillverkaren SAFT satsar på Li-Jon batterier (Reuters):
Lithium-ion batteries are the most promising electricity source for environmentally friendly hybrid vehicles, with the potential to eclipse now dominant nickel technology, French battery maker Saft said.
Saft had won a contract to supply lithium-ion batteries for a vehicle which will go to market at the end of 2008, the first such commercial vehicle in the world, she said.
There are few suppliers of lithium in the world -- Chile is the main producer -- but Ledger said there were unexploited sources outside South America which would ensure enough metal for the rapidly growing hybrid vehicle market.
In 2006, the battery industry consumed 12,000 tons of lithium, which represents around a quarter of total output.
"There is plenty of lithium in the world," she said. "Its just that there is a huge supply in South America and everyone is getting it from South America."
New sources could include North America and Russia, she said.
"Even if everything changed to lithium then apparently there is not a problem with supply."
Besides weight, another drawback of nickel-metal hybrid is the high cost of nickel, even after sharp falls in its price recently, she said.
Låter ju bra!
http://www.moteurnature.com/actu/2005/bollore_bluecar_electrique_batscap.ph
Li-ion tror jag på när jag ser det. Hur länge har det inte sagt att "Li-on revolutionen ligger precis bakom knuten." Ja, så fall är det ett jävligt långt hus om det tar >5 år att komma till knuten.
Eller så har man problem att ta sig fram på grund av alla brinnande li-ion-datorbatterier överallt! ;-) Det jag hör nu verkar handla om att det är ett par år kvar tills li-iontekniken är färdigutvecklad.
Tja Toyota väljer ju gamla hederliga Ni-MH batterier till nästa generation Prius (2009) men det kan ju också bero på att de investerat häftigt i denna teknik. Vi får se vad GM går för väg med sin Volt.
Min nya borrmaskin/skruvdragare har Li-Jon batteri och det fungerar än så länge bra, utan bränder.
Hade Toyota sett att tekniken för Li-ion var klar, så hade dom satsat på den, tro mig.
Miljön för din borrmaskin skiljer ju sig avservärt från bilens, för du använder väl inte borrmaskinen vid -40/+85 grader?
Robert, en kort förklaring till varför luften gick ur elbilssatsningarna i Frankrike finns i boken Electric Vehicles (Cowan & Hultén 2000):
"... the system context constituted by cultural inertia, errors in the charging plug choice, dieconomies of scale, information barriers and psychological barriers, as well as the decision context factors like errors in selecting marketing targets, and the orientation of public R&D programs, explain the lack of growth of the electric vehicle market."
Alltså flera faktorer, både kulturella och tekniska, samt bristande offentligt stöd. Det senare är nödvändigt för ny teknik som lider av bl.a. brist på skalfördelar och systemanpassning.
Förresten, i filmen jag nämnde i ett tidigare inlägg - Who killed the electric car? - förblev blev alla misstänkta utom batteritekniken. Dvs. biltillverkare, oljebolag, federal government, CARB (California Air Resources Board) och konsumenterna är fortfarande misstänkta. Ev. någon mer...
Kul när riktigt stora artister börjar prata elbilar... Undrar om Will.I.Am från Black Eyed Peas kommer att leva upp till sitt uttalande om att spränga sin Hummer nu när han har en elbil? http://www.contactmusic.com/news.nsf/article/william%20ill%20blow%20up%20my
Think har tagit in en massa riskkapital för att vidareutveckla Think City med målet att sälja den i USA 2009. http://www.e24.se/dynamiskt/bilar/did_16268773.asp
Ny Teknik skriver om Think idag. I oktober är det dags för produktion, och de första kunderna kommer få sin Think efter nyår. Bilen kommer kosta 240 000 kronor (det framgår inte om det är norska eller svenska kronor) utan batteri. Batteriet leasas för 1 400 kronor/månad.
Räckvidd på sommaren är 18 mil, men kortare på vintern då man behöver kupévärme. Företaget säger att det är en typisk andrabil.
Väldigt kul med uppstickare! Men jag tror de får mycket svårt att hävda sig i konkurrensen med plugin-hybriderna om några år, om det inte då finns batterier och laddstationer som tillåter snabbladdning. Alternativt om de kan sänka priset rejält på bilen. http://www.nyteknik.se/art/52351
Visst är det väl värt att notera att i vårt grannland Norge så har elbilstillverkaren Think Global AS skrivit under ett nytt avtal med EnerDel för leveranser av prismatiska litiumbatterier.
Avtalet är bilhistorien hitintills största när det gäller batterier av litium-jon typ. Heja Norge! Just nu är ni världsledande. Om nu inte vi bekväma och bortskämda nordbor köper bilarna så kan ni alltid sälja de till Nya Zeeland. Där är man också världsledande - fast i modern klimatpolitik.
Snart så kan ni lämna kvar oljan på havsbotten och låta bli oljesanden i Kanada.
Tänk att vårt lilla grannland leder teknikutvecklingen i framtidens bilbransch före det föråldrade och konservativa Sverige. Kan det bero på att vi planerar en redan föråldrad och ineffektiv vätgasekonomi?
http://www.autobloggreen.com/2007/10/15/breaking-ener1-and-th-nk-sign-the-l
Mikael, det beror på att den Svenska regeringen tror att det är etanol som kommer att rädda mänskligheten från oljan...
Sen har ju inte Norge någon traditionell bilindustri, det är en förutsättning för sådana här "wild and crazy" företag.
Kul att Think verkligen vågar satsa. Tyvärr så tror jag att den är ganska dödsdömd utan backusystem. Ingen vill riskera att bli stående någonstans. En liten förbränningsmotor som backup hade intresset varit större.
Det ligger något i det du skriver. Den lite "bortkomna" regeringen tror att storskalig etanoldrift är lösningen under en övergångsperiod innan den så berömda vätgasekonomin börjar. Å andra sidan så hade den förra lite "bortkomna" regeringen samma åsikt.
Nu vill jag ändå inte vara alltför kritisk eftersom det hela beror mycket på att vi väljare har varit extremt dåliga på att ge våra politiska partier mandat så att de vågat propagera för en klokt framtida drivmedelsinfrastruktur med elbilar. I USA är läget det omvända.
Men vi ska komma ihåg att det faktiskt inte är någon regering som har valt etanol som drivmedel åt oss. Det är vi själva. Vad regeringen egentligen har sagt hela tiden är att det är marknaden som ska avgöra vilket förnyelsebart drivmedel som ska finnas. Och marknaden består av snåla bensinmacksägare och snåla bilägare. Därför har vi fått etanol som det huvudsakliga alternativa drivmedlet idag. Etanolen var helt enkelt det billigaste alternativet!!!
Vidare så har det funnits en alltför mäktig klan av högutbildade forskare och retoriker som inte kan räkna ut vilket enormt felsteg det är att satsa på en framtida vätgasekonomi. De har hjärntvättat alla politiker. Mycket märkligt enligt mitt sätt att se på saken.
I alla fall så håller jag tummarna får de heroiskt strävande norrmännen och deras elbil. Men för att rena elbilar ska slå igenom så behöver samhället satsa på en infrastruktur med snabbladdstationer och smarta V2G-system.
Nu är produktionen igång, den första Th!nk Cityn har rullat av bandet!
Den riktiga segersötman försvinner dock lite när man hör att bilen inte går till kund utan ska testas hela vintern. På elbil.no säger de också att Zebra-batterierna måste värmas med 100 W för att de inte ska "frysa" vintertid (det är tydligen någon saltlösning i Zebrabatterierna). Det känns ju sådääääär.
Läser man Ny Teknik så framgår det också att de väntar ivrigt på Li-jon-batterierna.
Privatpersoner ska i alla fall få sina beställda Th!nk City under andra halvåret 2008. http://www.think.no/company/pressemeldinger/th_nk_city_ruller_ut_fra_fabrik
Lite reklam:
Hemtjänsten på Öland ska köra Think till hösten. Bilarna skall drivas med Öländs vindkraft.
Vilket bra initiativ! Jag kan tänka mig att elbilar fyller deras behov bra och att räckvidden är fullt tillräcklig. http://www.nyteknik.se/rss/nyhetsbrev_allmana/article71871.ece
Nu produceras det även några bränslecells-Think, tio stycken i år. Räckvidden förlängs från 18 mil till 24 (12 från laddat batteri och 12 från vätgas). Tanken är på 700 bar, tyvärr framgår inte hur mycket den lagrar.
Bilen går inte att köpa ännu för gemene man.
I dagens GP står att Göteborgs kommun ska köpa in 25 stycken Think City. Innan årskiftet ska bilarna komma, och de ska leasas ut till förvaltningarna.
I samma veva görs en provkörning av bilen, och det är väl inte så att man blir direkt sugen på att skaffa en:
"Inuti låter den som ett mindre flygplan som håller på att lyfta varje gång jag gasar eller bromsar"
"Jag kör som mest i 75. Då skakar hela bilen på ett lite skrangligt, obehagligt sätt."
"Efter att ha kört en stund blir det varmt vid mina vader. Där, uinder sätet sitter batteriet. Stort, tungt och 280 grader varmt."
Sen blir jag lite brydd över hela grejen med att introducera elbilen som en stadsbil. Jag vill ju ha färre bilar i stan överhuvudtaget och att elbilen är det som i framtiden kommer användas av de som bor utanför stan.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=449784
Ja, ordet "stadsbil" är lika knäppt som "miljöbil" och "hälsocigarett". En stadsbil är en cykel.
Här mer färsk media om Think - denna gång om det ovan nämnda projektet på Öland där hemtjänsten i november ska börja köra på lokalproducerad fin-el
Heja!
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.183764
Spännande, äntligen så verkar det lossna lite för elbilarna känns det som. Kalkylen i tidningsartikeln haltar dock, batterikostnaden är ca 200 EUR per månad vilket tyvärr gör Think dyrare i drift än en motsvarande bil med fossilbränsledrift. Om nu inte hemtjänsten fått någon specialdeal med Think...
Det blir Think på vattenkraft som taxibilar i Trondheim. http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/norsk-taxi-drivs-av-el-1.6071
Jag hörde ett rykte att Think är försenad (i Norge i.a.f) p.g.a att norska vägvärket inte kan besluta/komma fram till vilka lagkrav som skall gälla för den.
Sorgligt om det är sant.
Ojdå!
Krisläge för Think:
"Ledningen för det norska elbilsföretaget Think har suttit i krismöte hela helgen för att rädda företaget från konkurs, rapporterar den norska tidningen Dagens Næringsliv.
- Jag kom hit för att få bilen produktionsklar. Nu jobbar jag dag och natt för att rädda företaget. Situationen är kritisk, så mycket kan jag säga, säger Thinks vd Richard Canny till Dagens Næringsliv.
- Om vi måste vänta till regeringens krispaket som kommer i januari-fabruari kan det vara för sent fortsätter Canny"
Hoppas det löser sig.
Om inte får Volvo/Saab köpa över all kompetens som friställs! http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article479663.ece
Akuta krisen för Think över när amerikansk batteritillverkare skjuter till pengar.
Men snart behöver nog produktion och försäljning ta fart på allvar om det ska bli den succé som många trott. Så kan man nog tolka läget om man läser lite mellan raderna?
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article490586.ece
Nu ser det bra mycket ljusare ut än för någon månad sedan, när amerikanska företag vill komma i kapp för att få konkurrensfördelar på hemmaplan när Obamas kursändring slår igenom. Batteritillverkaren Ener1 verkar vara beredda att satsa rejält. Heja Norge
"Ener1s dotterbolag Enerdel är en av världens ledande batteritillverkare med tillverkning i Indianapolis i USA och Korea.
Det är också Enerdel som ska tillverka elbilen Thinks nya lithium-jonbatterier.
Enerdel har ansökt om lånegarantier på 480 miljoner dollar från den amerikanska bilindustrins krispaket för att bygga ut batteritillverkningen i USA.
Företaget ser nu stora möjligheter för elbilstillverkare i USA. Marknaden väntas öka kraftigt i och med president Barack Obamas nysatsningar.
– Det ska inte vara något problem att sälja 10.000 Think City på ett år, säger Charles Gassenheimer, som hävdar att Think har ett tvåårigt försprång på konkurrenterna."
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article499927.ece
Det händer verkligen grejer.
Mer om Think i Ny teknik från den 29/1.
"Hälften norskt, hälften svensk
Enligt MiljöRapportens källor är tanken att svenska företag ska skjuta till 20 miljoner dollar och norska företag lika mycket.
Diskussioner förs med bland annat norska solcellstillverkaren REC, Gävle Energi, Fortum, Eon och Göteborg Energi, bolag som alla deklarerat att de ser stora möjligheter med att sälja el till elbilar.
I diskussionen ingår också den svenska organisationen Powercircle, med tunga de medlemmarna Vattenfall, ABB och Innovatum AB i Trollhättan.
Att energibolagen vill gå in med pengar i Think beror på att de ser stora affärsmöjligheter med att sälja el på en växande elbilsmarknad.
Think är den enda elbilen på marknaden som är klar. Och går Think i konkurs finns ingen bil och satsningarna på att få igång en elbilsmarknad fördröjs.
Vind-el-projektet hotat
Powercircle har tillsammans med Energimyndigheten startat projektet ”Vindel i tankarna” som ska starta fem svenska demonstrationsprojekt för elbilar.
Powercircle har ingått ett samarbete med Think som skulle leverera bilar. Men bolagets ekonomiska problem gjorde att leveranserna uteblev och att projekten nu hotas.
– Vi engagerar oss för att vi vill att det ska hända något på marknaden, säger Christer Asplund, projektledare på Powercircle."
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article501489.ece
Kungahuset är med i elbilssatsningen. Som en av 12 större testgrupper. Säkert symboliskt och bra, men mest intressant är den stora satsning som planeras i VG-regionen. I vilken 49 kommuner ingår.
"- Idag invigs det första demonstrationsprojektet i Gävle och Sandviken där tanken är att elbilar ska användas av familjer som storhandlar, säger Christer Asplund.
Men enligt kartan från Powercircle handlar det ytterligare 12 projekt. Utöver det ska ett stort demonstrationsprojekt startas i Västra Götalandsregionen.
- Det är 49 kommuner som ska ingå så det kan ju bli många bilar, säger Christer Asplund." http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article502239.ece
Think, bland mycket annat, uppmärksammades i SVT:s Dokument inifrån i går kväll i ett klart sevärt program om framtidens bilism/fordon: "Miljöbilsfeber".
Slutsatsen ungefär: "det finns alltid en hake..."
Se det! http://svtplay.se/t/103466/dokument_inifran
DN/Allt om motor skriver om hovets inköp av 2 st. Think.
Vá bra! Då kan ju vår regent och Carl Filip med gott samvete fortsätta hyra racerbanor i Värmland för att leka med sina "riktig" bilar.
(Obs. Ironi. Bäst att påpeka. Det är bra att hovet också "hänger med", men liiite green wash känns det väl ändå som...?)
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/kungahuset-kor-pa-el-1.8921
Jag har i min ungdom vaktat kungens garage med marmorgolv. Då var det BMW som gällde. Kungen har säkert en av de mest ohållbara livsstilarna i Sverige, med enorma bostäder och omfattande flygande. Hade inte ett par Teslor varit mer passande för kungen och prinsen? Det hade känts lite mer trovärdigt på något sätt.
Power Circle, som nämnts här tidigare , och Trollhättebaserade Innovatum (sannolikt med Mauds stöd?) lär enligt uppgift i kväll i både Västnytt och Rapport arbeta för att produktionen av Think ska förläggas till det som fram tills nyligen var den stolta SAAB-fabriken.
Intressant utveckling kan man väl säga...
Oavsett om det blir verklighet eller inte är det intressant att det på allvar pratas om detta som ett alternativ.
Misstänker att hela Världsbilder för många människor just nu tvingas göras om.
"Töntiga tysta elbilar? Allvarligt? Istället för starka och snabbt accelererande SAAB-ar med härligt brummande 240 hk-motorer? OK då. Taget."
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1459658&lid=puff_1459653&lpos
Tänk, då tar norrmännen även över våra bilfabriker! Jag tror tyvärr inte mycket på den tvåsitsiga Think City, men det ska ju jobba på en lite större modell också, kanske är det den de tänker på. Think Ox eller vad den heter.
Ekot: Premiär för bilpool med elbilar
Snart öppnar Göteborgs första bilpool med elbilar från Norska Think. Det är företagen på Lindholmen på Hisingen som kommer att erbjudas att gå med i elbilspoolen.
Think i konkurs: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3208305.ece Bilarna har sålt dåligt. Jag gissar att det beror på att det nu faktiskt finns elbilar från större tillverkare, och med fyra platser i stället för Thinks blott två. Men lite trist tycker jag allt att det är. Hade det varit rätt skatter på bränslen och ful-el så hade nog utvecklingen tagit en annan roll.
Sedan är ju deras krocksäkerhet inte helt 100 heller (milt sagt), vilket gör att offentliga inköpare som kräver en viss säkerhet inte riktigt varit övertygade... Det är ju lättare för de elbilstillverkare som siktar in sig på privatmarknaden (tex Tesla Roadster), som inte behöver bekymra sig så mycket över den saken. Logga in för att svara |
Trikar (16) Elmopeder (5) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Lastcyklar (4)
|