|
Bil Hywet -dansk bränslecellsbil för 250 000:- år 2009
Ska det bli danskarna som slår de stora biltillverkarna på fingrarna och blir först med att sälja en bränslecellsbil till överkomligt pris? För SEK 250 000 ska de sälja en bränslecellsbil som går 16 mil i max 80 km/tim på en tank metanol, som i en reformator i bilen omvandlas till vätgas. En liten bränslecell på blott 4 kW laddar litium-ionbatterier på 160 kWh, som sedan driver elmotorn. Bränslecellen levererar alltså inte ström direkt till elmotorn, utan laddar bara batterierna.
Prestanda är blygsamma i denna bil som knappast kan kallas vacker, och det blir nog svårt att motivera varför man ska krångla med att tanka med metanol när man lika gärna kan ladda batterierna via eluttag när bilen är parkerad. Fördelen är väl att det går snabbare att tanka om det väl hade funnits metanol. Det lär knappast finnas några direkta miljöfördelar jämfört med att ladda med dansk vindkraft.
Bilen är tänkt att användas av hemtjänsten i en dansk kommun, den verkar inte komma att bli till salu för gemene man. http://ing.dk/artikel/80012
Marknaden kommer sannolikt att utradera de tillverkare som förser bilarna med bränsleceller. Dessa bränslecellsbilar kommer ändå att bli beroende av högeffektiva batterier. Och när bilarna ändå har dessa batterier som kan laddas billigt hemma från elnätet så blir det väldigt konstigt för kunden att betala några hundra tusen extra för att få en bränslecell.
Jag håller inte med. Själva idén med att ha en bränslecell i en bil är ju att slippa ha ett stort tungt batteri att lagra elen i. Energin lagras i metanolen istället medan batteriet fungerar som en buffert mellan bränslecellen och elmotorn. Denna lilla skapelse imponerar dock inte med sina 16 mils räckvidd så i den kanske en bränslecell är onödigt. Men om man tänker sig en större bil med 5ggr större metanol-tank så...
Tobias, men om det sen, efter peak oil, inte kommer att finnas tillräckligt med biomassa i världen att göra metanol av som ska driva världens alla fc-bilar, vad ska du då driva bränslecellen med?
Är det någon som känner till om Hyvetens bränslecell har en livslängd på mer än fyra år?
Enbart biomassa skulle inte räcka till att ersätta all olja som används i transporter idag, men en försvarlig del iaf. Biogas från sopor och reningsverk kan också användas i bränsleceller via reformer. Sedan kan metanol framställas ur kol som det ju finns gott om. Dyster tanke att ersätta olja med kol men det kan nog bli svårt att undvika...
fc-bilar kanske inte är någon slutgiltig mirakellösning men det är ingen anledning att avfärdad dem. Framtiden får visa vad som är bäst. Nya effektiva batterier med hög energitäthet kanske dyker upp snart och omvälver fordonsindustrin :)
Logga in för att svara |
Elmopeder (5) Elcyklar (49) Trikar (16) Elmotorcyklar (1) Cyklar (6) Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3) Konferenstjänster (2) Lastcyklar (4)
|