|
Olja, kol & gas Kol som drivmedel för fordon
I USA pågår en debatt om hur man på bästa sätt skulle kunna använda kol som drivmedel för fordon.
Alternativ 1:
Ett alternativ är att omvandla kolet till ett flytande drivmedel. Vid omvandlingen tror man sig kunna avskilja den koldioxid som bildas och att lagra den djupt ned i marken. Fördelen med detta alternativ är att man får ett drivmedel som passar för nuvarande fordonspark med förbränningsmotorer. Nackdelen är att man inte får någon minskning av bilarnas och transportsystemets koldioxidutsläpp eftersom det naturligtvis genereras lika mycket koldioxid som tidigare när fordonen körs.
Alternativ 2:
Ett annat alternativ är att generera el från kolet för att driva elbilar eller s.k. plug-in hybrid bilar. Man ökar då elproduktionen i befintliga kolkraftverk eller bygger nya kolkraftverk med koldioxidavskiljning. Fördelen med denna lösning är att man kan avskilja betydligt mer koldioxid än vid alternativ 1. En annan fördel är att man kan få betydligt renare och mindre bullriga städer. Ytterligare en fördel är att en sådan bil kan bli mycket enkel i sin konstruktion och därmed på sikt mycket billig vid storskalig serieproduktion samt att dess driftskostnad blir mycket låg. Nackdelen är att tekniken för batterierna till elbilarna kräver ytterligare några års utveckling samt att dess kostnader måste ned från dagens nivåer.
Nedan ett citat av David G. Hawkins från ett "Hearing at US House of Representatives’ Science & Technology Committee’s Subcommittee on Energy and Environment"
In fact, a ton of coal used to generate electricity used in a PHEV will displace about twice as much oil as using the same amount of coal to make liquid fuels, even using optimistic assumptions about the conversion efficiency of liquid coal plants. The difference in CO2 emissions is even more dramatic. Liquid coal produced with CCS and used in a hybrid vehicle would still result in lifecycle greenhouse gas emissions of approximately 330 grams/mile, or ten times as much as the 33 grams/mile that could be achieve[d] by a PHEV operating on electricity generated in a coal-fired power plant equipped with CCS.
För intresserade så rekommenderar jag länken nedan. http://www.greencarcongress.com/2007/09/house-hearing-e.html#more
Som Hawkins säger så är det effektivare att göra omvandling till elektricitet än till drivmedel. Detta framför allt för att bilmotorernas konverteringsgrad är relativt låg för förbränningsmotorer men väldigt hög för elektriska motorer. Det är helt enkelt effektivare att göra konventering från kemisk energi till kraft i kraftverk än i bilar. Dock är batteritekniken fortfarande relativt dyr.
Det bör kommas ihåg att kolkraft ofta innebär en mycket smutsig och riskabel bränslehantering och att metan kan släppas ut vid gruvdriften. Dessutom är koldioxidlagring inte helt okontroversiellt, det är relativt obeprövat och de långsiktiga riskerna svåra att bedöma. Det vore betydlingt bättre att köra bilar på el från exempelvis högkoncentrerande termiska solkraftverk.
Norska forskare söker patent på ett membran som omvandlar koldioxid till bikarbonat
Om denna teknik går att skala upp så blir plötstligt den rikliga tillgången på kol en utmärkt råvara för produktion av elektriskt bränsle till elfordon.
http://www.greencarcongress.com/2007/09/new-membrane-te.html#more Logga in för att svara |
Småskalig vindkraft (33) Solfångarsystem (2) Energimätare (3) Varmvattensparande produkter (4) Värmeväxlare för varmvatten (2) Vindandelar (2) Standby-stoppare (1) El (3) Belysning (1) Hybridsystem solceller/vindkraft (4) Energikonsulter (2) Solceller (2)
|