|
Bil Ecodriving
![]() Information om hur man sparar på bränsledroppar kan man läsa om lite överallt. Ecodriving är ett väletablerat begrepp och många är säkert välbekanta med hur man bär sig åt (exempel från naturvårdsverkets hemsida):
Snabbkurs i sparsam körning
1. Kör med framförhållning – undvik stopp
2. Växla upp tidigt och kör på så hög växel som möjligt
3. Kör med jämnt gaspådrag och håll hastighetsgränserna
4. Använd motorbromsen
5. Kör inte på tomgång
6. Rulla i medlut utan att koppla ur, håll jämnt gaspådrag i motlut
Efter egna funderingar och experiment har jag dock kommit fram till att punkten 2 ovan knappast är optimal. Vid körning i en hyrbil (Volvo V50 1.6D) konstaterade jag med hjälp av färddatorn följande optimala kombinationer:
50 km/h - 3:an - ca 4,5 l/100 km
70 km/h - 4:an - ca 4,0 l/100 km
90 km/h - 5:an - ca 4,7 l/100 km
I alla tre fall låg motorn kring 2000 varv.
En bekant gjorde ett motsvarande test med en Volvo S60 T5 automat. På en teststräcka (såvitt jag minns kördes samma sträcka fram och tillbaka på 4:an respektive 5:an) med begränsning 70 km/h drog bilen tydligt mer på 5:an än när han låste på 4:an. Jag ska inom kort försöka få till samma test på en Saab 9-3.
De flesta webbsidor som tar upp ecodriving återger ungefär uppgifterna ovan, men på något enstaka ställe har jag stött på att ett motorvarvtal mellan 2000 och 3000 är optimalt ur bränsleförbrukningssynpunkt. För mej känns detta som ganska logiskt med tanke bland annat på hur momentkurvan ser ut för en bilmotor.
http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/For-press/Pressmeddelanden/200
![]() På den tiden då jag själv var bilägare (Toyota Prius -00) så gjorde även jag erfarenheten att 70 knyck var den mest energieffektiva hastigheten att färdas i. Det finns förresten helt sanslösa "ecodrivingtips" på Greenhybrid.com.
Jag tror att en förbrukningsmätare av den typ som sitter i både gamla och nya Prius, där man kan se hur mycket soppa som gått i en kurva den senaste halvtimmen, har stor effekt på körstilen för många. Det blir lite kul att försöka hålla nere förbrukningen. Ännu mer pedagogiskt roligt är det för amerikanerna som genom att vända på storheterna (miles per gallon istället för liter per mil) kan maximera istället för att minimera.
Vis av erfarenheterna från tipsen om hur man maximerar sin "mileage" på greenhybrid.com kan det vara värt att nämna att det kan vara farligt att fokusera för mycket på bränsleförbrukning/mil istället för bara bränsleförbrukning totalt. Att avstå en resa gör ingen skillnad för bränsleförbrukning/mil.
Jag tillämpar väldigt hårt det här med att köra så
mycket som möjligt på 5:ans växel. Ofta har jag ett
varvtal på 1500-2000 eller däromkring. Jag har en förbrukning på 0.71 liter milen med en Volvo V40 tankad med E85 som kör dels blandad körning, och dels landsvägskörning 50-90 km/h (extra last 200 kg). Det tycker jag är rätt så bra. Jag tillämpar så klart även de övriga eco-driving metoderna. Men skulle jag få ännu större effekt om jag lät bli att köra på 5 ans växel vid låga hastigheter? Det skulle vara intressant att se studier på detta...
Vilken som är den mest energieffektiva hastigheten beror på vilken bil en har. Det som framför allt styr är motorkapacitet vs luftmotstånd. En vanlig förbränningsmotor arbetar effektivare vid hårt arbete, runt 70-80% av maxeffekten. För motorns del bör alltså bilen köras fort och accelerera hårt. Samtidigt så ökar luftmotståndet väldigt kraftigt med hastigheten och tar ganska snart ut alla andra effekter. Mest optimala hastigheten är alltså en balans mellan framför allt dessa två. En anledning till att bilar med stora motorer drar mer är alltså att de arbetar längre från sitt optimum.
Dock bör alltför kraftiga accelerationer undvikas eftersom det ger skyhöga utsläpp av annat än just CO2.
Adam, jag har själv försökt få klarhet i sambanden, men inte hittat några studier med fokus på optimalt växelval vid olika hastigheter. Jag har dock hittat en del om motorkaraktäristik och det jag fått ut av den informationen är att det bästa verkningsgrad för en motor ofta ligger väsentligt över tomgång (från ca 2000 varv/min). Det luriga blir förstås att pussla ihop detta med bland annat luftmotstånd. Därmed är jag övertygad om att de flesta bilar faktiskt drar mindre bränsle på 4:an än på 5:an vid 50 km/h - särskilt om man dessutom använder farthållare.
Toyota kommer att införa Eco Driving Indicator på alla sina bilar. http://blog.lexus.com/2008/01/driving-with-th.html#more Logga in för att svara |
Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elcyklar (49) Lastcyklar (4) Trikar (16)
|