Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Norrlänningar ledsna över höjt bensinpris

ERIK SANDBLOM 2007-09-18        #3015

Regeringspartierna har kommit överens om att höja bensinpriset med 29 öre. Kristdemokrater i norr är besvikna och menar att de är beroende av bilen. Det är svårt för mig att avgöra hur mycket det är fråga om beroende, och hur mycket det är fråga om att man väljer en livsstil. Oavsett vilket så tycker jag kritiken är lite väl fyrkantig. Om bensin är en stor utgift så kan man faktiskt se till att köpa en snål bil. Regeringen har ju infört 10 000kr rabatt på de snålaste bilarna, något som har påverkat utbudet. Dessutom gör höjt bensinpris att det blir intressant med andra, bättre bränslen och energibärare. Som grön stadsbo vill man inte vara alltför hård mot de som väljer en bilbaserad livsstil på landet. Men då måste vi också markera att framdrivningen ska ske på ett klimatvänligt sätt. Skatten på fossila bränslen bör höjas i små steg fram tills att detta mål nås. Bilisterna måste också acceptera att det inte nödvändigtvis räcker med att tanka en annan sorts bensin. Förutom att köra mindre kan det handla om att använda en annan sorts bil, t ex de elektriska småbilar som diskuterats här på Ecoprofile. Det räcker inte att vänta på att ett framtida teknikmirakel ska rädda oss kvar i dagens (o)vanor. Vi kan inte ta ut segrar i förskott, utan måste leva inom dom ramar som tekniken ger oss idag. Jag tycker statsministern sa några bra saker om detta: "Jag har suttit ned med presidenterna från Brasilien, Kina och USA. Jag vet vad risken är, det är de pekar på att klimathotet är någon annans ansvar att lösa. Jag har tänkt så här: ledarskap börjar hemma. Jag är beredd att göra mer, för jag vill också lägga på er andra att ta er del av ansvaret," säger Fredrik Reinfeldt.

http://sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1603472



ERIK SANDBLOM 2007-12-03        #3829
Kristdemokraterna, som inför valet 2006 föreslog sänkt bensinskatt, räknar nu med att det kommer att behövas ytterligare prishöjningar på bensin och diesel i form av ökad koldioxidskatt framöver.

http://sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1752899

MAGNUS BILLBERGER 2007-12-03        #3831
Hörde inslaget på radion i morse och tyckte spontant att det är strongt av kd att kunne ändra sig i frågan när man nu bättre förstått problemet. Man bör ha i minnet att klimatdiskussionerna rullade igång på allvar först efter valet.

JOHAN ERLANDSSON 2007-12-03        #3832
Jag gissar att Anders Wijkman har legat på Göran Hägglund en del i den här frågan, debattartikeln i DN är ju undertecknad av de båda. Anders är en av få politiker jag har något förtroende för när det gäller miljökompetens. Bara att applådera!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=720974

RAGNVALD NILSSSON 2008-01-14        #4135
Alla vill kanske inte åka omkring i en Nissan Micra i långa sträckor. Ragnvald

RAGNVALD NILSSSON 2008-01-14        #4136
En del kanske tycker att det är starkt av Kd att ändra sig men det går inte komma ifrån att kunskapen fanns redan före valet. Och så mycket har vi rätt att kräva av våra politiker att de måste ta reda på fakta före de går ut och kräver bensinskattesänkning. Jag ser det som ett oerhört fult sätt att samla röster.

MIKAEL JOHANSSON 2008-05-13        #5353
SIKA tror att vi behöver ett bensinpris på 27,50 för att klara av att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken med 20 procent till år 2020. Då blir nog norrlänningarna ännu ledsnare. Själv tror jag att bensinpriset kommer upp i den nivån ett antal år före 2020 på grund av peak oil. Så det gäller för norrlänningarna att gå över till elbilar i god tid. Tänk på det ni kristdemokrater i norr! Tänk positivt och bygg ett vindkraftverk i varje by över hela Norrland så att ni har gott om billigt drivmedel i framtiden.

http://www.sika-institute.se/templates/Newsletter____1465.aspx

MIKAEL JOHANSSON 2008-06-29        #6068
Kd skärpte nu sin miljöpolitik vid sitt riksting i Norrköping. Trots kraftiga interna protester så beslutades att koldioxidskatten på fossila bränslen ska höjas. Men för att få igenom förslaget så tvingades partiledningen att gå med på speciella avdrag för glesbygdsbor som är helt beroende av sina bilar. I övrigt så vill man utreda individuella utsläppsrätter. Man ställer upp på klimatberedningens mål om minskade växthusgasutsläpp på 38 procent till 2020. Man vill införa klimatmål för 2020-2050. Man vill bygga ut järnvägen och man vill införa en enhetlig klimatmärkning av livsmedel. Hela det paketet menar man att det gör att Kd har det det mest genomarbetade miljöpolitiska programmet av alla partier. Ja, det ser onekligen bra ut. Kd har stigit i graderna betydligt. Det vore väl konstigt om ett parti med basen i kristendomen inte tog till sig Bibelns budskap om att den som fördärvar jorden kommer själv att bli fördärvad. När det gäller problematiken med höjda koldioxidskatter på fossila bränslen och glesbygden så anser jag att Kd bör kompensera glesbygdsborna genom extra stora subventioner för inköp av elbilar och plug-in hybridbilar. Det skulle öka Kd:s försprång inom miljöpolitiken ytterligare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1412065.svd

Logga in för att svara


Produkter

Cyklar (6)
Lastcyklar (4)
Konverteringskit elcykel (3)
Elmotorcyklar (1)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Elcyklar (49)
Trikar (16)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3164 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik