Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik   

Flyget kastar in handduken Köln - Frankfurt

ERIK SANDBLOM 2007-10-02        #3066

Fem år efter att högfartssträckan Köln-Frankfurt togs i bruk lägger Lufthansa ner flygtrafiken mellan städerna. Tågresan tar bara en timme med ICE3 (bilden) och båda flygplatserna har tåganslutning. Nyheten är anmärkningsvärd eftersom Frankfurt är Lufthansas nav. Vill man flyga från Köln till Nordamerika så får man alltså göra det via någon annan flygplats än Frankfurt. Frankfurter Allgemeine Zeitung skriver Das Flugzeug ist zu langsam. Samma sak hände 2001 när Air France la ner sin flyglinje Paris-Bryssel. Detta skedde fyra år efter att snabbtågen Thalys började trafikera en ny belgisk högfartsjärnväg. Den tågresan tar nu drygt 80 minuter.



JOHAN ERLANDSSON 2007-10-03        #3071
Mycket inspirerande läsning. Sträckan Stockholm-Göteborg dyker genast upp i huvudet... Vad krävs för att samma sak ska hända här?

ERIK SANDBLOM 2007-10-03        #3076
På Örebro-Arlanda har det redan hänt. Borlänge ligger och väger. Flygplatserna i Skövde, Gävle och Hudiksvall är helt nedlagda. På grund av getingmidjan i Stockholm är det inte så många snabbtåg söderifrån som fortsätter upp mot Arlanda. Med direkta snabbtåg till Arlanda kan kanske Karlstad och Linköping bli av med sina Arlandalinjer. Svenska småflygplatser börjar så smått omorientera sig mot Kastrup. Och i Skåne omorienterar dom sig mot Arlanda på grund av bron. På Göteborgslinjen ligger fördelningen nu på 63% marknadsandel för tåget mot 37% för flyget. Bara lite till, så blir tåget dubbelt så stort som flyget!

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-03        #3077
Fast det finns väl en marknadsandel för bilen också? Kan det förutom bättre tåg vara bättre vägar som spelar in för nedläggningen av flyglinjer? I så fall är ju inte mycket vunnet.

ERIK SANDBLOM 2007-10-03        #3078

Flygtrafiken till Skövde, Gävle och Hudiksvall upphörde kort efter att Arlandabanan byggdes, så där är sambandet rätt tydligt. SJ släpper uppgifter på marknadsandelar varje kvartal sedan ett år tillbaka. Det gäller destinationerna Sundsvall, Karlstad, Göteborg och Skåne från Stockholm. Visst har bilen en stark ställning, hela 54% på Karlstad-Stockholm, mot 32% för tåget. Se sidorna nio och tio: marknadsandelar tåg, bil, buss, flyg Q2 2007 Tyvärr finns fortfarande en mentalitet som säger att varje stor järnvägsutbyggnad måste åtföljas av en minst lika stor parallel motorvägsutbyggnad. Det motverkar naturligtvis dom styrmedel man lägger på bilismen. Ett bra exempel är pågående utbyggnad Göteborg-Trollhättan. Jag läste nånstans att biltrafiken i Oslo är ett problem trots att man haft bompeng under många år. Men när jag tänker efter så minskar man självklart inte biltrafiken ett jota om alla pengarna går till nya vägar. Betalningsviljan för att köra bil ökar självfallet i samma takt som vägnätet förbättras. Inför regeringens infrastrukturproposition tycker jag man ska vara ytterst vaksam mot argument som "färdigställa motorvägen mellan x och y". Trefältsväg är lika säkert som motorväg, men framför allt, den som vill färdas säkert bör välja tåget! Jag tror det var senast 2002 som en passagerare dog i svensk tågtrafik. Diagrammet kommer från banverkets sektorsrapport som kan laddas ner på länken.

http://www.banverket.se/sv/Amnen/Om-Banverket.aspx

MAGNUS BILLBERGER 2007-10-04        #3088
Näringsdeparetementet presenterade igår sin flygplatsutredning. På sina håll uttrycks nu oro över att flygplatser kan komma att läggas ner (Borlänge, Norrköping, Storuman och Västerås). Vad gäller järnväg kontra bilväg så skulle jag önska ett bättre samtänk. Jag tänker då främst på smidiga sätt att kunna ta med sitt fordon på tåget. Den nya transportstyrelsen som regeringen verkar vara på gång med kan vara en väg dit?

http://www.regeringen.se/sb/d/9435/a/89487

ERIK SANDBLOM 2007-10-08        #3147

Här kommer lite dagsfärsk skadeglädje för oss tågälskare. Inrikesflyget minskar kraftigt på Landvetter, trots brinnande högkonjunktur. Även Umeå visar en svag utveckling, så nattågen har troligen slutat tappa till flyget. När det gäller biltrafik så vill jag minnas att den kortaste flyglinjen från Landvetter är till Köpenhamn, så jag tror inte biltrafik spelar en stor roll här.

http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____4824.aspx

ERIK SANDBLOM 2007-10-08        #3148

Här kommer en bild till, från i våras.

http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38839.aspx

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-12        #3185
Radikala grepp från MP idag, de föreslår att flyget mellan Stockholm och Göteborg läggs ner inom en femårsperiod, förutsatt att järnvägsförbindelsen kraftigt förbättras. Vet inte hur man ska tolka det riktigt, menar de verkligen ett förbud för flygtrafik? Även om det känns ytterst osannolikt att detta faktiskt skulle hända inom fem år så tycker jag det är uppfriskande med någon som talar klarspråk och ställer sig frågan varför vi tillåter ökande väg- och flygtrafik med det läge som nu råder.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=374988

MIKAEL JOHANSSON 2007-10-12        #3188
Ja, det är verkligen uppfriskande med lite rejäla tag. Det vore mycket intressant att se vilka konsekvenser ett sådant förslag skulle få om det genomfördes. Det stora budgetöverskott som vårt land nu har borde investeras i nya och förbättrade tågförbindelser. Förmodligen så skulle vi då bara behöva 6 - 7 civila flygplatser i landet. De flygplatserna kanske då inte behöver mata varandra med inrikesflyg utan flyger i stället till och från olika nav i Europa eller till andra kontinenter.

ERIK SANDBLOM 2007-10-12        #3194
Nja, inte ens miljöpartiet vill förbjuda, det tror jag inte på. Kanske ska man tolka det som att målet med järnvägsbyggandet bland annat ska vara att flyget upphör. Hittils har ju järnvägarna byggts för regionaltrafik och sånt, aldrig med det uttryckliga målet att flyget ska läggas ner. Rent konkret handlar det kanske om att välja 320 km/h instället för 250 km/h, färre stopp, fler förbifarter, högre kapacitet, mer konkurrens. Kanske en koncession för trafiken på nya banan? SJ får konkurrera på gamla banan, som kan trimmas tio minuter ner till 2.35.

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-25        #3351

Nästa flygsträcka att läggas ner är kanske den mellan Paris och London? Två timmar och femton minuter tar det att åka de 49 milen i 300 knyck med tåget nu. Detta efter att spåren på den engelska sidan blivit upprustade. London-Bryssel tar 1 timme och 51 minuter.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID

ERIK SANDBLOM 2007-10-25        #3352
Ja det blir spännande att föja utvecklingen. Men restiderna kortas inte förrän om tre veckor. Starten på nya banan sker 14 november. Air Frances beslut att skära ner antalet flygningar mellan London Heathrow och Paris Charles de Gaulle från tolv till åtta beror på konkurrensen från snabbtågen, säger Air Frances chef Jean-Cyril Spinetta. Och det skriver Flygtorget, som drivs av Svenskt Flyg!

http://flygtorget.se/nyheter/nyhetsdetaljer.asp?ID=5597

ERIK SANDBLOM 2007-11-01        #3451

Flyget Göteborg-Stockholm minskar 7,6% till 251 408 under tredje kvartalet jämfört med förra året. Malmö minskar 2,9% till 237 001. Det ser ut som att Malmö blir den större linjen inom ett eller två år! Flyglinjen Umeå-Stockholm ökar 4%. Se Flygtendenser nr 3 2007, sidan 33, länk nedan. Bilden visar dubbelkopplade tåg 405 som avgår Stockholm kl 1735 med tio vagnar och över 500 sittplatser. Restid 2.47. Tåget passerar sjön Aspen. Den informationen finns på SJs hemsida; iofs misstänker jag att det är tåg 443 som avgår kl 1710 och tar 3.07; möjligen tåg 400 som avgår Göteborg kl 0600 och är framme i Stockholm redan 0845. Tåg 400 och 443 ska vara dubbelkopplade, men inte 405 har jag hört.

http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38839.aspx

ERIK SANDBLOM 2007-11-06        #3510
Dagens Nyheter: Inrikesflyget dyker - företagen tar tåget av miljöskäl "Det är en omställning i skallen" Se även LFVs pdf med siffror för oktober samt januari-oktober som kom idag. Göteborg inrikes minskar sju procent under januari-oktober, Malmö minus 4%, Umeå +1%. Och det är ingen generell flygtrend, för Visby och Kiruna ökar båda 10%, och utrikes ökar 8%. Så det är tåget (och kanske bilen) som tar marknadsandelar på inrikes, till och med på så långa sträckor som Umeå-Stockholm.

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-06        #3513
DN tolkar förändringen med att det är storföretag och myndigheter som lagt om sina resepolicies. Kul att läsa!

ERIK SANDBLOM 2008-02-05        #4367

Nya siffror från Luftfartsstyrelsen! Malmö-Stockholm minskar med sju procent och Göteborg-Stockholm med tio procent. Umeå-Stockholm minskar marginellt. Kul att folk vill åka tåg som alternativ till flyg, även på längre sträckor! Det våras för nattågen!

http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38839.aspx

ERIK SANDBLOM 2008-02-11        #4410
Flygbolag vill ta över snabbtåg Flygbolaget Air France – KLM har planer på att börja trafikera sträckor mellan storstäder i Europa med snabbtåg i stället för med flygplan.

ERIK SANDBLOM 2008-03-03        #4571
Det spanska högfartsnätet nådde Barcelona för några veckor sedan. Resan mellan Madrid och Barcelona tar nu två timmar och 38 minuter och är 550km lång. Det ger en medelfart på 209 km/h. Från början var det tänkt att tågen skulle nå 350 km/h men ambitionen tycks ha sänkts till 300. Svenska Dagbladet har ett fint bildspel: http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_908725.svd

http://en.wikipedia.org/wiki/AVE

ERIK SANDBLOM 2008-03-03        #4572
Miljöexperten Lars B Johansson: Flyget kan köra tåg Han anser att alla flygbolag bör ta sig en rejäl funderare på hur nuvarande situation "bäst kan utnyttjas"? - Och varför inte själv ta på sig rollen som ett transportföretag som kör både tåg och flyg? föreslår Lars B Johansson.

ERIK SANDBLOM 2008-05-21        #5469
Inrikesflyget verkar ha slutat minska på LFVs flygplatser. Plus 2% under januari-april jämfört med samma period förra året. Kiruna ökar med 20%, Luleå 11%, Umeå 5%, Arlanda 0%, Bromma 6%, Ängelholm/Helsingborg 6%, medan Landvetter minskar 5% och Malmö minus 2%. Trevligt för en tågvän att Landvetter inrikes fortfarande minskar, kanske ännu mer att Malmö minskar. Restiden Stockholm-Malmö är lång för den som har bråttom bråttom, men folk kanske börjar lära sig att tiden på tåget inte är bortkastad? LFV statistik Landvetter inrikes januari-april (m fl) Antalet resor med SJ ökade 9% under januari-mars: SJ: Ökat resande och ett fortsatt starkt resultat

JOEL JOHANSSON 2008-05-22        #5516
Det finns idag en fyrtiotal trafikflygplatser i Sverige och antalet inrikes passagerare på dessa ligger i stort sett stilla eller minskar möjligtvis med någon procent per år. Ur miljösynpunkt vore det naturligtvis önskvärt om passagerarminskningen var sådan ett antal av dessa flygplatser, som inte har utrikestrafik, kunde läggas ned inom en snar framtid. Personligen tror jag inte detta kommer inträffa eftersom för att en sådan minskning skall inträffa krävs det en avsevärd utbyggnad av järnvägsnätet. För inte så länge sedan gick det ett progam, "järnvägsbeslutet" tror jag det hette, på SVT. Där hävdade man från banverkets sida att man under en tioårsperiod skulle kunna använda ca 500 miljarder till underhåll, upprustning och utbyggnad av järnvägsnätet. Märk att man då pratade om nödvändiga och efterfrågade investeringar, mycket begränsat med höghastighetsbanor, inte några utsvävningar här inte! Som jag förstod det förväntar man sig få ungefär en fjärdedel av denna summan att disponera. I bästa fall... Utan att gå in allt på mycket på siffor så kan man ju fråga sig om den extra kostnaden som krävs för att ta över resenärerna från flyget verkligen är motiverad? Skulle det, både för samhället och miljön, inte vara bättre att satsa några hundra miljarder på andra projekt för att minksa växthusgaserna, t.ex. vinkraftsexpansion, energieffektivisering m.m.? Ingen hellre än jag skulle vilja se spårburna höghastighetsförbindelser mellan svenska städer, men tyvärr är det en utopi ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. För att spetsa till det hela lite så kan man resonera så här: genom att fokusera helt på godstransporter på järnväg och endast köra persontransporter "på marginalen" (resten får flyga) skulle vi kunna bli av med en betydande del av de tunga transporterna på landsväg. Ur ett miljöperspektiv skulle detta troligen ge större fördelar än utbyggnad av höghastighetsförbindelser samtidigt som det kostar gratis, eller t.o.m. ur ett helhetsperspektiv ger en samhällsekonomisk vinst? I grund och botten håller jag dock med tidigare inlägg, använd flyg där det behövs. Till att flyga FN-materiel till Mazar-i-sharif och frakta rika knösar som kan betala för sig över Atlanten. Resten av resandet borde göras med tåg.

ERIK SANDBLOM 2008-05-23        #5522
Nya högfartsjärnvägar byggs inte enbart för att konkurrera ut flyget! Den närmast förestående högfartsbanan i Sverige är Ostlänken/Nyköpingslänken som ska gå (Stockholm-)Södertälje-Norrköping-Linköping. Den gör bl a att man kan förlänga pendeltågstrafiken mellan Linköping och Norrköping till Nyköping. Den ger också mer utrymme till godståg på gamla banan. Det är idag enkelspår på linjen Norrköping-Nyköping-Södertälje, så istället för att bygga dubbelspår på den gamla krokiga banan så bygger man nytt. Tillsammans med snabbare tåg gör det att kan man få ner restiden till drygt tre timmar på Stockholm-Malmö, vilket är ungefär samma som restiden Stockholm-Göteborg idag. Det går redan idag att köra 250 km/h mellan Nässjö och Hässleholm, och detta tillsammans med Ostlänken öppnas alltså nya möjligheter för såväl bättre snabbtåg som fler pendeltåg och godståg.

ERIK SANDBLOM 2008-07-11        #6225

ERIK SANDBLOM 2008-07-18        #6331
Skyways drar ner i Linköping Flygbolaget Skyways drar ner antalet avgångar till Köpenhamn från Linköpings flygplats. Hård konkurrens från flygbolaget KLM och Norrköpings flygplats, samt stigande bränslepriser gör att lönsamheten minskat för Skyways. Min kommentar: Vi ser hur de korta flyglinjerna konkurreras ut av tåget. Flygbolagen reagerar med att satsa på längre flyglinjer. I Linköping ersätts Kastruplinjen med en Amsterdamlinje. KLM har två dagliga avgångar till Amsterdam Schiphol, medan Skyways minskar från tre dagliga till en daglig tur i varje riktning till Kastrup.

ERIK SANDBLOM 2008-08-05        #6676

Här ser man vilken marknadsandel tåget har gentemot flyget på några olika relationer.

JOHAN ERLANDSSON 2008-08-11        #6741
Ja, det är ju minst sagt ett tydligt samband. Men förhoppningsvis kommer det inte se ut så i framtiden så länge flyget har så stora utsläpp det har. Vad det här diagrammet säger är ju egentligen att miljöaspekter inte spelar någon roll, bara restid. Det borde ju vara 100 % på allt som överhuvudtaget är möjligt att att åka tåg till ur miljösynpunkt. Paris-Nice t.ex.

MATTIAS CARLSSON 2008-09-29        #7355
I Storbrittanien har det under lång tid pågått en diskussion om utbyggnad av flygplatskapaciteten. Främst på Heathrow där många vill bygga en tredje landningsbana, vilket har stött på kraftiga protester. Nu har konservativa Tories gjort en helomvändning och förespråkar istället en satsning på snabbtåg för att ersätta inrikesflyg. Det går exempelvis 36 flygningar dagligen mellan Heathrow och Manchester, en sträcka kortare än Sthlm-Göteborg. Man vill nu satsa £20 miljarder på en ny höghastighetsjärnväg från London St Pancras till Birmingham, Manchester och Leeds. I och med att man bygger järnvägen från St Pancras International så underlättar man även tågresandet från Leeds/Manchester/Birmingham till Paris och Bryssel. Om projektet genomförs så blir det den första nya järnvägslinjen norr om London på mer än ett sekel.

http://www.guardian.co.uk/politics/2008/sep/29/toryconference.transport

ERIK SANDBLOM 2008-09-29        #7356
Hurra för konservativa Tories!!

JOHAN ERLANDSSON 2008-10-05        #7414
Schysst, hoppas de ser till att tågen inte körs på deras kolkraftsel.

ERIK SANDBLOM 2008-10-06        #7433
Jag tycker engelsmännen gott kan lägga ner sin kolkraftsel helt och hållet. England är väl ingen fattig diktatur som Kina, eller?

ERIK SANDBLOM 2008-10-08        #7471
Skyways lämnar Östergötland Skyways lägger ner sin flyglinje mellan Linköping och Stockholm. Nu lämnar flygbolaget helt Östergötland när man också lägger ner linjen mellan Linköping och Stockholm som haft tre avgångar per dag.

ERIK SANDBLOM 2008-10-29        #7737
Flygbolaget Sterling har gått i konkurs. En del linjer tas över av Norwegian, men de fyra dagliga turerna Stockholm-Göteborg/Malmö och åter verkar inte fortsätta. Nu är det Malmö Aviation och SAS som är kvar och konkurrerar med SJ på de två linjerna. De har vardera elva avgångar från Göteborg till Stockholm på måndag 3 november.

ERIK SANDBLOM 2008-11-04        #7787
Flygtrafiken på London Heathrow minskar med 1.9% i vinter och det är inte bara oppositionen som ifrågasätter planerna på att bygga ut flygplatsen med en tredje rullbana. Nu är även parlamentsledamöter i det regerande labourpartiet öppet kritiska. Dessutom uppger de motsträviga ledamöterna att de får inofficiellt stöd från flera tunga ministrar, bl a miljöministern Hilary Benn, energi- och klimatministern Ed Miliband, och utrikesministern David Miliband. The Guardian: MPs revolt over third Heathrow runway Som Mattias Carlsson tidigare rapporterade så vill oppositionen avlasta flygplatsen genom att bygga en högfartsbana för tåg istället.

ERIK SANDBLOM 2008-11-10        #7902

Snart har Luleå fler passagerare på inrikesflyg än vad Stockholm och Göteborg har. Källa nyhetsbrevet Flygtendenser.

http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38839.aspx

ERIK SANDBLOM 2008-11-19        #8074
The Guardian: Boris Johnson pledges £15,000 to anti-Heathrow runway campaign London mayor and coalition of local authorities believe expansion of Heathrow will breach EU laws on pollution

ERIK SANDBLOM 2008-12-05        #8378
Heathrow runway decision delayed until 2009 Transport secretary Geoff Hoon says government needs more time to consider evidence over controversial airport expansion. Se också tidigare inlägg i ämnet

MATTIAS CARLSSON 2009-01-15        #8912
Storbrittaniens regeringen går emot oppositionen och miljörörelsen och väntas inom en snar framtid godkänna en tredje landningsbana på Heathrow. Oppositionen föreslog i september (inlägg 7355) en höghastighetsjärnväg London-Bham-Manchester/Liverpool-Leeds, istället för att bygga ut Heathrow. För att vinna över en del av motståndarna så kompletteras nu flygplatsutbyggnaden med en höghastighetsjärnväg från London till Birmingham, med mellanstopp på Heathrow. Linjen ska enligt förslaget utgå från London St Pancras som också är startstationen för tunneltåget mot Paris och Bryssel. "The most dramatic element will be the building of a railway hub at Heathrow which will form part of a new 200mph rail line, running parallel to the congested west coast mainline, linking London and Birmingham direct, with a spur to Heathrow from St Pancras station, linking the new line to Britains current high speed Eurostar line to Paris and Brussels. The government will declare that it is delivering a new high speed link for the whole of the west coast mainline to the north-west of England even though the new line will stop at Birmingham. This is because most of the congestion occurs around Birmingham, allowing new trains to continue at speed, though not the full 200mph, to Manchester and Liverpool even after they come off the new line."

http://www.guardian.co.uk/environment/2009/jan/15/heathrow-third-runway

ERIK SANDBLOM 2009-02-07        #9360
Veckans Affärer: Air France växlar upp i lågpriskriget Det spanska inrikesflyget har tappat hundratusentals passagerare till den nya höghastighetsbanan mellan Madrid och Barcelona som invigdes för snart ett år sedan.

ERIK SANDBLOM 2010-03-30        #14314
The Guardian: Heathrow protesters win third runway court victory

High court rules that decision to expand Heathrow airport must be reconsidered in respect to UK climate change policy

MATTIAS CARLSSON 2010-09-22        #15798
Deutsche Bahn ska börja köra höghastighetståg mellan Frankfurt och London, förmodligen med start 2013:

DB is considering a route that would start in Frankfurt – the heart of Germany's finance industry – with possible stops at Cologne and Brussels en route to London. The service is expected to grow the high-speed rail market between London and the continent by around 10%, carrying more than 1 million passengers per year.

Detta borde förbättra tågförbindelserna mellan England och Tyskland avsevärt, och även göra det enklare för svenska resenärer som vill ta tåget till London (via Köln). En av anledningarna till att man startar tåglinjen är att ökade säkerhetskrav i flygtrafiken gör att tåg kan konkurrera i restid med flyget på sträckor upp till 4-5 timmar. Tidigare sågs tre timmar som en maxgräns för att tåg skulle kunna konkurrera med flyg.

For decades, three hours has been seen as the magic number, the journey time at which train travel becomes faster than flying on a centre-to-centre basis. But with stricter and more time-consuming airport security, plus frequent air traffic delays, that magic three hours is stretching. So much so, that Guillaume Pepy, CEO of SNCF (French national railways) has stated that this three hours has become four or perhaps five.

He cites Paris-Perpignan, where SNCF's high-speed TGV takes five hours, yet where rail has captured 50% of the market.

It's not only journey time that's important. European high-speed trains typically achieve punctuality of 90-95% on time or within 15 minutes, whereas European airlines struggle to reach 63-68%. And with WiFi and power sockets for laptops, a train journey is often more productive.

As air travel gets slower, rail gets faster. New high-speed lines have made rail a serious player on routes such as Paris-Amsterdam (3 hrs 20 minutes), Paris-Frankfurt (3 hrs 55 minutes), Barcelona-Madrid (2 hrs 40 minutes) and Milan-Rome (3 hrs).



MATTIAS CARLSSON 2010-10-13        #15950
Y-buss gör ett försök med "lyxbussar" för affärsresenärer mellan Sundsvall och Stockholm. Med ökad komfort, trådlöst nätverk och hälften så många säten som i en vanlig långfärdsbuss hoppas man att resenärerna ska vilja betala drygt 500:- plus moms istället för att ta flyget.

MATTIAS CARLSSON 2012-04-10        #20405
I nordvästra Italien påbörjas nu bygget av en 35 km lång tågtunnel genom ett alpmassiv.

Tunneln är en del av en höghastighetsjärnväg mellan Lyon och Turin. Städerna har cirka 2 miljoner invånare vardera (närområden inräknade) och avståndet mellan städerna är ca 30 mil. Ytterliggare 15-20 mil från Turin ligger Milano med dryga 7 miljoner invånare och Genua med 1,5 miljoner. Från Lyon finns redan ett snabbtåg till Paris, och därifrån går det att ta sig vidare till Bryssel och London. Sammantaget så borde detta vara ett av de områden med bäst förutsättningar för höghastighetsjärnväg i Europa.

Det skulle vara väldig intressant att se en systemanalys över hur utsläppen av växthusgaser påverkas av ett sånt här projekt. På den utsläppshöjande sidan har vi anläggning och drift av järnvägen, inklusive den långa tunneln, samt byggande och drift av själva tågen. På den andra sidan har vi minskat bil- och flygresande.

Per Kågesson (professor i miljösystemanalys) hävdar att en sådan kalkyl för de föreslagna svenska satsningarna på höghastighetsjärnväg visar på en nettoökning av utsläppen under en 50-årsperiod. Men kalkylen lär bli klart fördelaktigare för det fransk-italienska projektet. Det kommer dock till en kostnad på många miljarder kronor, vilka kanske kunde användts bättre på annat håll.

Logga in för att svara


Produkter

Cyklar (6)
Lastcyklar (4)
Trikar (16)
Elmopeder (5)
Cykelleasing (2)
Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3214 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik