|
Energi övrigt Bort med inmatningshindren
Vi har strukturproblem vid elenergiproduktion i Sverige. Lagar, teknik mm innebär för närvarande hinder för inmatning av el. Flera länder i Europa har redan tagit bort sådana hinder. Låt oss omedelbart förändra även här i Sverige.
Jag antar att du menar småskalig elproduktion från hushåll som t.ex. sätter upp solcellspaneler på sitt hustak och som då vill kunna balansera sin elproduktion/elkonsumtion mot elnätet.
I USA så är det en het fråga. När vi börjar få miljontals elbilar i våra länder så kommer de att ingå i smarta elnätverk där bilen själv köper och säljer el till bästa pris medan du själv kanske cyklar till jobbet. I det smarta framtida elnätverket kan du även ha billiga solcellsfilmer på ditt hus. De är då uppkopplade mot din elbil och mot det smarta elnätverket. I USA så kallar man systemet för V2G (Vehicle To Grid).
I Sverige så är även liknande system på utvecklingsstadiet. Några kända elbolag, Elforsk och några biltillverkare deltar i projekt som undersöker vilka möjligheter som Sverige har att införa sådana system. Det är tyvärr lite hemlighetsmakeri runt det hela men bl.a. Vattenfall har lovat att presentera lite information om ca. ett halvår.
Hemlighetsmakeriet kan bero på att med sådana effektiva system så rubbar man "energibalansen" mellan elbolagen och oljebolagen. Så i det tysta sker antagligen giganternas kamp. Det hela handlar om en samhällsrationalsiering i jätteformat till oljebolagens förtret.
Själv så tycker jag att samhällets invånare borde stötta elbolagen så att inte de mäktiga oljeintressenterna tvingar på oss mer olja eller en lågintelligent och mycket kostsam vätgasekonomi.
Det är angeläget att involvera så många människor som möjligt i samhället för att delta i en hållbar energiproduktion. och Borttagandet av hindren som finns för inmatning i nätet är en
viktig del.
Idag har vi ett enkelriktat nät.
Med en mycket spridd produktion så ökar med all sannolikhet också medvetenheten om att ha så energieffektiv konsumtion som möjligt.
Naturligtvis ska vi ha eldrivna plugin-fordon.
Ulf, har du lite siffror på hur det ser ut i Sverige och i andra länder? Hur stora är hindren?
Johan Ehrenberg säger att det skulle löna sig för privatpersoner att producera egen el men inte att sälja den pga skatteeffekter. Det var en artikel om det i somras i -- var annars -- Kupé.
Hej
Johan E frågar efter siffror. Tyvärr har jag inga siffror men skulle gärna vilja ha det.
Har vi någon som kan bistå med underlag?
Det kan också bli lite moment 22 eftersom det är så nya begrepp vi talar om så att historiken är kort och relativt
lite dokumenterad.
Kan vi räkna på hur det skulle se ut i ett framtida scenario?
Erik S
Ja, det kanske kan vara en idé att ansluta den egna produktionen efter vår vanliga kwmätare. Då blir varje egen
kw bruttobelönad.
Men hur gör vi med de kw som ibland inte behövs för det egna
behovet?
Så vitt jag vet finns inga bra lagringsmöjligheter förutom ackumulatortankar med vatten.
Ett företag Climawell använder ett salt till lagring.
Kan det vara något?
Väljer vi i Sverige att satsa på smarta V2G system och om vi så småningom får en bilpark med kanske 2 miljoner elbilar, då kommer en väldigt stor mängd elström att vara lagrad i bilarnas batterier. T.ex. Altairnano har ett batteripaket för elbilar på 70 kWh. Om 2 miljoner bilar med sådana batteripaket är fulladdade så är 70.000x2.000.000=140.000.000.000 Wh eller 140 GWh elström momentant lagrat i elbilarna.
När dessa batterier är uttjänta som bilbatterier så kommer man förmodligen att för en rätt billig peng kunna koppla upp ett sådant batteri mot villan, mot solcellerna på villataket, mot elbilen och mot det smarta V2G-elnätet. Får vi ett sådant system så kommer du även att på ett enkelt sätt kunna sälja mycket småskalig elproduktion.
Denna spännande teknik stöder jag och är det tillräckligt många som gör det så kommer det med all sannolikhet att bli så i Sverige.
Men hur ska vi kunna komma förbi de hinder för inmatning som finns idag?
När vi får bort dem så ökar intresset för att starta igång elproduktion, mer och mer allteftersom priset på köpt el stiger. Till det kommer också stigande skatter och andra avgifter.
En fråga till Mikael Johansson: Vad är V2G-elnätet? Känner inte till begreppet.
Jag passar på att fråga Ulf också: Exakt vari består hindren du nämner?
I dokumentation från Almedalen redogör Miljöpartiet för hindren på ett bra sätt. Jag klarar inte att kopiera in det här utan ber dig att skicka mig din mailadress så bifogar jag det.
En elbil har ett batteri som du laddar från elnätet. Man skulle kunna kalla det för G2V (Grid To Vehicle) eller elnät till bil. Framsynta och uppfinningsrika människor har vänt på begreppet till V2G där bilen gör det omvända och lämnar el till elnätet. Varför skulle den göra det kan man fråga sig?
Svaret är att elpriset varierar under dygnets timmar. Det är billigare på natten när samhället har låg efterfrågan och dyrare på dagen när samhället har stor efterfrågan. Genom att ladda elbilen med billig nattström och sedan sälja den på dagen så finns en möjlighet för ägaren av elbilen att tjäna pengar. För elbolagen så innebär det att deras elproduktion jämnas ut sett över dygnets timmar. Om det är många elbilsägare som gör på det sättet så behöver elbolagen inte ha lika stor maxeffekt på sina elproduktionsanläggningar vilket ger billigare el. Många framtida elbilsägare kommer kanske att förbruka all den elström de laddat under natten när de kör elbilen på dagen men många gör det säkert inte. En del bilägare kanske väljer att ta bussen, tåget eller cykeln till jobbet. För dem så blir då bilens uppgift att stå hemma i garaget och sälja el under dagen medan du jobbar.
Med ett smart V2G system så kan man tänka sig att elbilen har kontakt med flera elleverantörer och att den utifrån dina inprogrammerade köp/sälj direktiv köper och säljer elström så att den tjänar mesta möjliga pengar åt dig. Tekniken innebär, förmodar jag, att var du än kopplar in din elbils stickkontakt så får bilen kontakt med din elleveratör eller med någon form av elbörs där bilen kan handla med el.
Tack för din information. Det är fantastiska möjligheter som väntar oss om vi lyckas bryta produktionsoligopolet här i Sverige. Egen ekonomisk stimulans ger mängder av människor som börjar intressera sig för nya tekniker och koncept och när vi då når en kritisk massa så börjar hjulen att rulla i en ny riktning.
Just nu måste vi arbeta för att öppna möjligheterna för attraktiv inmatning i nätet.
Ändra lagarna, få fram tekniska apparaterna, se till att prisnivån för "min" producerade el är tillräcklig (enligt någon prismodell) i början.
Johan Ehrenberg, som Erik refererar till ovan, slår ett slag för att producera sin egen el och vill ha ett politiskt beslut om nettomätare. http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article332003.ece
Nu verkar inmatningshindren äntligen vara på väg att tas bort, eller åtminstone minskas. Näringsdepartementet håller på att ta fram en proposition utifrån förslagen i den statliga utredningen ”Bättre kontakt via nätet” (SOU 2008:13). Där föreslås att kravet på timmätning och inmatningsabonnemang slopas. Jag gissar att detta i praktiken innebär så kallade nettomätare, alltså elmätare som kan gå baklänges.
Den nya lagen kan tidigast träda i kraft i årsskiftet 2009/2010. http://www.dn.se/nyheter/varlden/nytt-stod-kan-ge-dig-egen-el-1.857422 Logga in för att svara |
Solceller (2) Hybridsystem solceller/vindkraft (4) Standby-stoppare (1) Värmeväxlare för varmvatten (2) Energikonsulter (2) Energimätare (3) Småskalig vindkraft (33) Belysning (1) El (3) Varmvattensparande produkter (4) Vindandelar (2) Solfångarsystem (2)
|