|
Bil Nytt fordonsbränsle ger sig in i matchen -pellets!
![]() Jag trodde vi hade sett det mesta i bränsleväg för fordon, men här kommer ett nytt och kanske otippat alternativ, träpellets. En pelletsbrännare i bilen driver en Stirlingmotor.
http://www.nyteknik.se/art/52984
Volvos VD Leif Johansson efterlyste i somras statliga åtgärder som ser till att lastbilar kan köra på samma miljöbränsle genom hela Europa. Det tror jag inte på, bilarna kommer gå på olika bränslen på olika platser. Som det står i senaste National Geographic:
"Weve already had our magic fuel and what comes next will be more expensive and more difficult."
De statliga åtgärderna borde istället vara att bygga felande länkar i det europeiska järnvägsnätet. För oss i Sverige handlar det om bron över Femarn till Tyskland som nu ska byggas. Det handlar också att bygga dubbelspår (!) mellan Trollhättan och Oslo samt mellan Hallsberg eller Örebro och Oslo.
Jag snöar direkt in på det här spåret, men jag kan inte riktigt be om ursäkt för det. Järnvägen kan lösa alla våra transportproblem om vi fortsätter att satsa, och om vi inte kompletterar varenda dubbelspår med en parallel motorväg.
Bilarnas roll finns i framtidens glesbygd där man kan köra på lokala råvaror och på förnyelsebar el. Och där det inte behövs stora breda vägar och stora parkeringsytor.
När vi passerar peak oil så kommer det att bli rovdrift på biomassa i hela världen. Att då tänka sig att världens alla bilägare dessutom ska gå över till biodrivmedel är den värsta tänkbara utveckling vi kan få. Det kan till och med bli en mycket farligare utveckling för växthuseffekten än att om vi gick över till naturgas som fordonsbränsle.
I perioden efter peak oil så kommer all energi att bli dyrare, även biomassan. Så den som tror att han kommer att kunna köra på billig pellets efter peak oil har nog inte tänkt till.
Vill man producera förnylsebart drivmedel på en hektar mark så är kombinationen vindkraft/solkraft på den hektaren det allra effektivaste sättet att producera förnyelsebart drivmedel (alltså elektriskt drivmedel till elbilar). Det ger uppemot 50 gånger mer förnyelsebar drivmedelsenergi än vad odling av biomassa ger på samma hektar mark. Vem är då så dum att han odlar "pellets" för drivmedel på den hektaren. Nej, den skogsråvara och jordbruksråvara vi har ska vi förädla till andra mer värdefulla produkter som gör att vi kan öka vårt lands exportnetto. Däremot är det väldigt effektivt att använda skogsrester och andra biomasserester för uppvärmning av hus och till kraftvärme där man kan ta tillvara på uppemot 90 procent av dess energiinnehåll.
Naturligtvis så har du Erik rätt i att det är mycket energieffektivt att ersätta så stor del som möjligt av fordonstrafiken med järnväg. Men med elbilar som drivs med förnyelsebart elektriskt drivmedel så kan vi säkert även i framtiden kosta på oss en rätt så stor mobilitet i vårt glest befolkade land.
Vår nästa bil kommer att bli en elbil.
Jag trodde pellets var en restprodukt. Är det inte så? Eller är det bättre att använda restprodukterna på ett annat sätt?
Ur wikpedia:
Bränslepellets är ett biobränsle i pelleterad form som tillverkas ur olika biprodukter från skogs- och träförädlingsindustrin. Tillverkning av pellets sker genom att såg- eller kutterspån torkas, därefter mals det i en kvarn för att få en finare fraktion. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bränslepellets
Idag så görs pellets i huvudsak av restprodukter från skogen och från sågverken. Men när vi passerar peak oil och om hela världen ska gå över till biodrivmedel, då räcker helt enkelt inte restprodukterna till. Då måste vi gå över till aktiv odling av biomassa avsedd för drivmedelsproduktion om vi i stor skala ska lösa drivmedelsproblematiken med biomassa. Därför gör jag jämförelsen ovan. Man kan inte låsa fast sig vid hur det ser ut idag. Om tio år så är situationen en helt helt annan. Eller hur?
Däremot kan säkert några enstaka entusiaster i glesbygden köra på den pellets de gör av egna skogsrester. De kan även kallpressa rapsolja för att köra sina traktorer med under sommarhalvåret osv.
Jag spekulerar enbart i storskaliga lösningar för hela världens fordonspark efter peak oil. Det är det som är det intressanta.
Jag har hört att möbeltillverkarna är sura på att det som hade kunnat användas till spånskivor nu går till energiproduktion och därmed höjer priserna på råvaran så att det blir dyrare att tillverka möbler. Logga in för att svara |
Elmopeder (5) Elcyklar (49) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Lastcyklar (4) Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1) Cyklar (6)
|