|
Markbunden kollektivtrafik 8500 tågcharterplatser 2008
Fritidsresors satsning på tågcharter till norra Italien i somras slog väl ut. Först sålde man 80 resor; sen ökade man på och totalt såldes 850 resor 2007. Till nästa sommar ökar man rejält till 7000 platser och fler destinationer.
Även Ving hoppar på med 1500 tågresepaket till sex olika platser i Italien, Slovenien och Ungern. Totalt alltså 8500 resor, tio gånger så mycket som 2007!
I Fritidsresors utbud ingår även rundresor med tåg, bland dem en kulinarisk tåg-cykelresa i Polen samt rundresa i Centraleuropa. Kan det bli bättre än så? http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_288684.svd
Exakt hur går en tågcharterresa till Italien till? Tider, avgångsorter, typ av tåg, byten, mat ombord, sovvagn... Vet du det?
Hur stora blir koldioxidutsläppen från en sådan resa?
Priser för charterresorna kan man se på www.fritidsresor.se. Har för mig att 2 personer till gardasjön 7 nätter på plats (9 dygn med resa tror jag det var) kostade mellan 8000:- och 18000 beroende på vilket hotell du valde.
Alla avgångar verkar vara från malmö.
De har även temaresor (http://www.temaresor.se verkar vara som en kryssning fasy på land (även om en resa även innehöll båt på Rhen och Mosel)) med tåg men de har jag inte lyckats få fram vad de kostar då deras bokningssystem på nätet var trasigt när jag testade.
--
DaJ
Tågcharterresa går till så att researrangören bokar platser på ordinarie tåg. En reseledare brukar följa med och hjälpa till vid byten.
Jag vet inte hur stora koldioxidutsläppen blir. Men det finns ju en del kolkraft i Europa, som bland andra Vattenfall sysslar med.
Eurostar, snabbtågen till London, säger att en resa med dem i dagsläget släpper ut en tiondel så mycket växthusgaser jämfört med samma flygresa. Mellan 11 och 24 g/pkm. Det verkar som de räknar med genomsnittsel och att de inte har räknat upp flygets utsläpp. Annars brukar man räkna upp flygets utsläpp eftersom de sker högt uppe i atmosfären där det tydligen är känsligare.
Eurostar generates ten times less CO2 than flying the same routes
Det är inte alltid så att snabba tåg släpper ut mer än långsamma. Snabbtåg gör nämligen färre stop, ett i timmen kanske, medan vanliga tåg gör ett uppehåll ungefär var tjugonde minut. Visserligen har man elåtermatande broms, men man får ju inte tillbaka allting tyvärr.
Glädjande att både antalet resor och destinationer utökas!
I en tidigare tråd här på Ecoprofile om tågcharter har jag skrivit att Fritidsresors resor kostade 4998 kr, där 7 dagars boende vid Gardasjön ingick.
När det gäller utsläppen refererar jag i samma tråd till DN som säger att en resa som den till Verona med flyg skulle orsaka nästan fem gånger så mycket som med tåg. http://www.ecoprofile.se/920_607_Tagcharter_till_solen.htm
Jag har Fritidsresors reklambroschyr för tågresorna framför mig nu. En sak som man kan reflektera över är varför inte miljöaspekten tas upp någonstans? Försäljningsargumentet är att resan är trivsammare:
"Att ta tåget till sol och upplevelser är ett sätt att uppleva resandets magi. Höra rälsskarvarnas dunkande, se landskapet sakta förändras utanför fönstren, sträcka på benen under en tur till restaurangvagnen och byta tåg på centralstationer fyllda av atmosfär. Visst tar det lite längre tid än att flyga. Men i dagens turbosamhälle kan just långsamhet kännas som den dyrbaraste lyx. Välkommen ombord!"
Fritidsresor räknar nog med att alla som bryr sig redan vet att tåg är miljövänligare.
Miljöprodukter kämpar ibland i motvind eftersom folk likställer miljövänligt med tråkigt b-alternativ. Jag blir alltid tveksam när jag ska svara på enkäter varför jag cyklar och åker tåg. Det finns en massa bra anledningar, och om jag svarar "miljö" så låter det som att det är värsta uppoffringen.
Jag är inte så säker på det längre, Erik, och det är just det som gör att utvecklingen är så rolig och spännande just nu. Vi är mitt inne i förändringens tidevarv när det gäller attityder till miljötänkande, och har redan kommit en bit på väg även om det är en rejäl bit kvar. Förändring tar tid, så visst stämmer säkert din erfarenhet om upplevelsen av miljövänligt som tråkigt b-alternativ fortfarande in på många. Men vi är på väg ifrån det, tycker jag mig märka. Det är därför nya affärsmöjligheter finns till t ex tågcharter eller livsstilsmagasinet Camino (se annan tråd). Tågchartern är något nytt, och det innebär att det är "early adopters" som först nappar och testar.
När det gäller attityder till ekologiskt odlad mat, som jag varit med om att undersöka, verkar det ofta inte vara bara ett skäl utan flera att man valt det ekologiska. Fritidsresor har säkert flera bra anledningar, kanske t o m väl underbyggda, att vända sig till de som vill ha "långsamhet" mm. Jag kan tänka mig att det faktiskt kan finnas flera av dem som inte alls väljer tågchartern för miljöns skull. Vad de missar, som Johan reflekterar över, är att inte OCKSÅ föra fram miljöaspekterna. Det skulle dels attrahera miljötänkande människor, dels vara ett extra argument till de som inte väljer p g a miljöaspekten, men tycker att den är viktig tillsammans med andra argument. Kanske det som blir det där lilla extra i avgörandet för valet av resa t o m? Dessutom påverkar det säkert efterköpskänslorna när man insett och är stolt över att ha gjort ett bra val.
Ja, det är verkligen märkligt att inte miljöaspekterna tas upp någonstans.
Anledningen till att de inte tar upp miljöaspekten kanske beror på att 99% av deras resor fortfarande görs med flyg och att inte de vill framstå som miljöbovar. Inte heller vill de att folk ska börja ifrågasätta verksamheten i sig eftersom det skulle minska deras försäljning. Logga in för att svara |
Konverteringskit elcykel (3) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2)
|