Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik   

Gröna mattan rullas ut för första hybridtåget

ERIK SANDBLOM 2007-10-29        #3385

Nyligen började första hybridtåget trafikera franska järnvägen. Det rör sig om ett regionaltåg av typen AGC som kan växla mellan att gå på diesel eller två olika sorters el. Det har fått smeknamnet BiBi som anspelar på bi-mode och bi-courant. Frankrike har alltså flera olika strömsystem eftersom elektrifieringen skett under lång tid.

Till skillnad från hybridbilar och det japanska hybridtåget har BiBi inga batterier, istället har man bara vanlig kontaktledningsdrift. När tåget bromsar så matas el tillbaka till kontaktledningen, ett system som numera finns på de flesta elektriska tåg.

Genom att utnyttja eldrift där så är möjligt, ska nya tåget minska koldioxidutsläppen med 20% i nuvarande tidtabell. Annars hade man kört med diesel hela vägen. I Sverige skulle sådana tåg passa perfekt på sträckan Kalmar-Linköping-Stockholm, där södra halvan av sträckan är oelektrifierad.

Förkortningen AGC står för Autorail ā grande capacité, vilket betyder "motorvagn med hög kapacitet". Den höga kapaciteten kommer sig av att vagnarna är breda, 2,95cm, har lågt golv och breda gångar mellan vagnarna. Det gör dels att man får plats med många resenärer, men också att resenärerna lättare och snabbare kommer i och ur tåget på stationerna. Det gör det lättare att hålla tidtabellen även när många reser. Även i Sverige använder man breda tåg, Regina, men dessa har inte lågt golv eller breda gångar.

Uppemot 700 AGC har beställts för regionaltrafik, åtta av dem i hybridversion. Hybridversionen kostar 10-20% mer i inköp än vanliga AGC.

Ny Teknik 10 oktober

Le Figaro med bild på den gröna mattan


Railway Gazette: Electro-diesel AGC launched on the world market


Pressmeddelande från tillverkaren Bombardier


Se även Ny Teknik om japanska hybridtåget från i somras.

Bilden visar ett vanligt elektriskt AGC-tåg. Bokstäverna TER betyder "Train express régional".



JOHAN ERLANDSSON 2007-10-29        #3396

En nackdel med låggolv kan vara att passagerarna får stå ut med mer buller? De nya låggolvsspårvagnarna i Göteborg bullrar i alla fall värre än spårvagnar som är flera decennier äldre... En sträcka till som ovanstående tåg skulle passa på är Kinnekullebanan, en sträcka jag åker på ibland. Där har de nyss köpt in nya, väldigt bekväma tåg som tyvärr helt och hållet går på diesel trots att en del av sträckan är elektrifierad.

ERIK SANDBLOM 2007-10-30        #3409
Ja, lägre golv brukar betyda mer buller för passagerarna. Man kommer närmare hjulen. All elektronik och alla fläktar och kompressorer ökar bullret också. Men de nya spårvagnarna slamrar väl en aning mindre nu än för ett år sen? På tågforumet Postvagnen är konsensus att de bekvämaste tågen i Sverige är sextiotalsvagnarna, tätt följda av X 2000. X 2000 har ju mycket fläktljud och en del fönsterplatser utan fönster. Två steg fram, ett steg bak...

DANIEL JOHANSSON 2007-10-30        #3417
Det enligt mig största problemet med de nya spårvagnarna i göteborg är inte skrammel utan vinandet som är främst längst bak och längst fram i vagnarna (vet inte exakt vad det är men har hört att det skall vara omformare eller nått) Sen har frugan som kör vagnarna helt andra saker att klaga på men det berör inte passagerarna. ;-) -- DaJ

ERIK SANDBLOM 2007-11-04        #3473
Det var mycket skrammel i början när de nya spårvagnarna körde över växlar, men det har blivit lite bättre. Det stämmer att det viner mest fram och bak. En annan brist är att bromsning och acceleration är ryckig. De flesta är vana och klarar av en del, men det märks att resenärerna inte är beredda på rycken när de går mellan dörren och sätet. Att det låter mer från hjulen kan jag förstå, men att det ska vina och rycka har jag ingen förklaring till. Förhoppningsvis kan dessa problem lösas snart.

Logga in för att svara


Produkter

Cyklar (6)
Lastcyklar (4)
Elmotorcyklar (1)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Elmopeder (5)
Cykelleasing (2)
Trikar (16)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2760 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik