Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Toyota lägger bränslecellen på hyllan

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-01        #3454
Dagens Industri har varit i kontakt med Toyotas vd, Katsuaki Watanabe och Toyotas utvecklingschef, Kazuo Okamoto. Det kan man läsa om i torsdagens tidning under temat motor. Toyota har under lång tid bedrivit utvecklingsarbete med bränsleceller och har under åren presenterat flera konceptbilar. Men vid årets bilmässa, Tokyo Motor Show, så visade man inte upp någon bränslecellsbil. Däremot så visade man upp fyra nya elbilar. Enligt DI så säger sig Toyota ha utvecklat en bränslecellsbil som närapå uppfyller en bilägares alla behov inklusive kallstart vid minus 20 grader. Nöten som återstår att knäcka är hur en infrastruktur för vätgas över hela världen ska uppstå, erkänner man. Min kommentar: Till saken hör att man har jobbat i nära samarbete med bl.a. oljebolaget Exxon. Man har t.o.m. tagit fram ett syntetiskt drivmedel som man döpt till CHF. Det är en väterik vätska som kan köras direkt i en vanlig förbränningsmotor men den kan även tankas i en bränslecellsbil. I bilen sitter då en högtemperaturreformator som omvandlar CHF-vätskan till vätgas som sedan används som bränsle i bränslecellen. Detta låter väl lysande. Men haken är den att man i huvudsak tänkt sig att använda naturgas vid tillverkningen av CHF-vätskan. Gör man en överslagsberäkning så kommer man snabbt fram till att det inte kommer att finnas tillräckligt med billig lättillgänglig naturgas för massproduktion av CHF när vi passerar peak oil. Dessutom så är naturgas en fossil råvara som driver på växthuseffekten. Vidare så var tanken att CHF även skulle tillverkas av biomassa utifrån olika ländernas förutsättningar. Så nästa hake blev då förstås att biomassan i världen inte kommer att räcka till för uppskalning av CHF produktion efter peak oil - om vi även ska trygga livsmedelsförsörjningen, rädda regnskogarna och bevara mångfalden i naturen. Naturligtvis så går det att tillverka koldioxidneutral vätgas genom hydrolys elektrolys av vatten om man använder ström från vindkraft och solkraft. Men här finns också flera hakar. Ett problem, som först kan låta lite knasigt för oss här i Sverige, är att det finns många länder i världen som inte har tillgång till de rätt stora mängder med rent vatten som behövs. Ett annat problem är de stora energiförlusterna som man har vid omvandlingarna från el till vätgas och sedan åter till el. Ytterligare ett problem är hur man på ett billigt och säkert sätt ska kunna hantera en världomspännande infrastruktur med vätgas. Så, man förstår lätt varför Toyota har gått in i väggen när det gäller bränsleceller. Och hela denna otroliga cirkusen runt vätgasekonomin bara för att man inte gör fullständiga systemanalyser.



JOHAN ERLANDSSON 2007-11-01        #3457
Rubriken i den här tråden är "Toyota lägger bränslecellen på hyllan". Går det att läsa det i artikeln eller grundar du det på att Toyota inte visar upp en bränslecellsbil på Tokyo Motor Show?

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-02        #3464
Toyota hade som mål att kunna lansera fc-bilar i stor skala år 2010. Man anser sig ha ett koncept som är så pass bra att en produktion vore möjlig samt att man tror sig börja ha koll på kostnaderna. Anledningen till att man misströstar på Toyota är avsaknaden av infrastruktur för vätgas världen över. Och visst är det ett problem nu när oljan börjar tryta. Så anledningen till min rubrik är att Toyota faktiskt mer eller mindre tvingas till att lägga bränslecellen på hyllan på grund av att bilköparna har ingenstans att tanka sina vätgasbilar. Det uppger man i DI:s artikel. Frågan världen därför bör ställa sig är: Ska vi satsa på en infrastruktur för vätgas eller ska vi anpassa dagens elnät för storskalig användning av elbilar? Denna gång så skriver jag inte vad jag anser vara rätt.

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-07        #3527
Nu lägger även Ballard bränslecellen på hyllan - men på Daimlers hylla En av världens största tillverkare av bränsleceller förhandlar nu inför en försäljning av sin bränslecellstillverkning, enligt en artikel i AutoblogGreen. Man förhandlar med Daimler AG och Ford Motor Company. Why are they selling? Ballard says the reason is "lengthy projected timeline to commercialization and high cost of development." A statement like that coming from a major fuel cell company just may mean the end of politicians standing in front of fuel cell cars talking about a hydrogen future."

http://www.autobloggreen.com/2007/11/06/ballard-says-fuel-cells-not-worth-i

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-12        #3554
Japanska mål med bränslecellsbilar ser ut att bli ett fiasko ELFIR besökte under sin Japanresa bl.a. JARI, Japan Automobile Research Institute. JARI säger sig vara en oberoende och icke vinstdrivade organisation för forskning om framtidens mobilitet. Man arbetar med utveckling av såväl bränsleceller som batterier där bränslecellen ser ut att prioriteras högst, enligt ELFIR. Den Japanska staten har satt ett mål på 50 000 bränslecellsbilar i trafik år 2010, 500 000 år 2020 och 15 000 000 år 2030, enligt uppgifter i ELFIR-nytt. På ELFIR:s fråga om statusen i utvecklingsarbetet så svarade JARI att det idag finns 50 bränslecellsbilar i Japan. ”Målet sattes för 3-4 år sedan och JARI erkänner att det kommer att bli mycket svårt att klara.”

http://www.elbilarsverige.se/ELFIR-nytt_nr_8-9_november_2007.pdf

MIKAEL JOHANSSON 2007-11-15        #3591
Före detta chryslerchef tror inte på vätgas Den före detta chryslerchefen Lee Iacocca tror på plug-in hybridbilen men inte på vätgas, enligt Bloomberg. "Plug-in hybrids: thats the wave of the future, not hydrogen, Iacocca said."

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601103&sid=aTGmymknV.Ag&refer=us

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-19        #3632
Batteri- och bränslecellsanalytikern Kanehira Maruo kommenterar läget för Toyotas bränslecellssatsning i ett nyhetsbrev: "Det har blivit uppenbart för nästan alla att Toyota har halkat efter i det globala FCV-racet. Toyota har nyligen förlorat Jim Press och Deborah Wahl Meyer till Chrysler och Jim Farley till Ford. David Hermance dog förra året. Alla hade varit Toyotas karismatiska ansikte utåt. " "Irv Miller, vice president of Toyota corporate communications, sa surt om Honda FCX Clarity: "Just because some manufacturer is going to deliver a handful of fuel-cell vehicles in a certain market doesnt mean its commercially acceptable. These are not even close to commercially practical vehicles. When it does become viable, Toyota will be right there. Dont count us out.""

MIKAEL JOHANSSON 2008-01-11        #4124
Ytterligare ett bakslag för vätgasens vänner i USA Tre företag som med hjälp av statliga medel planerade att sätta upp tankstationer för vätgas i Californien har nu hoppat av projeket. Det stora elbolaget PG&E i Californien drar sig också ur satsningar på en vätgasinfrastruktur. De ser en bättre framtid i elbilar och laddhybridbilar (plug-in hybridbilar).

http://www.greencarcongress.com/2008/01/california-h2-h.html#more

MIKAEL JOHANSSON 2008-03-07        #4601
GM och Toyota tvivlar på bränslecellens framtid I Wall Street Journal kan man läsa om GM:s vacklande tro på bränslecellen. Det som får dessa biljättar att tvivla är förstås den snabba utvecklingen inom batteritekniken. Eller som Bob Lutz uttrycker det: "If we get lithium-ion to 300 miles, then you need to ask yourself, Why do you need fuel cells?" Andra orsaker till att GM och Toyota tvivlar på bränslecellen är förstås även de stora kostnaderna för bilägaren och för samhället som tekniken för med sig. Men även den mycket låga verkningsgraden är ett problem. I artikeln så uppges Toyota redan nu jobba med en framtida batteriteknik bortom litium-jon.

http://online.wsj.com/article/SB120468405514712501.html?mod=googlenews_wsj

MIKAEL JOHANSSON 2008-04-17        #5147
Chef på Shell tror att det dröjer 2-3 årtionden innan vätgas får genomslag som drivmedel Rubriken på den här tråden ser ut att gälla i ytterligare några årtionden. Frågan är om marknaden själv någonsin kan bygga ut den här infrastrukturen. Ska den bli till så handlar det nog snarare om dina och mina skattepengar.

http://www.autobloggreen.com/2008/04/17/shell-chief-sees-h2-difficulties/

EJ LäNGRE MEDLEM 2008-04-18        #5153
Är det någon som läst något om hur man skall lyckas skapa all den elektricitet som behövs för att ladda bilarna?? Eftersom jag läst att väldigt mycket olja/kol och gas går åt till att generera elektricitet och det kommer att bli svårt att generera den när peak oil är här

JOHAN ERLANDSSON 2008-04-18        #5154
Roligt att ha dig tillbaks Lars! Om du menar elbilar och laddybrider, och inte bränslecellsbilar, så har vi skrivit en del om hur mycket el som krävs här förut, t.ex. på bifogad tråd. För Sverige ska den redan planerade vindkraftsutbyggnaden räcka för att driva hela bilparken, så det är väl inte otroligt att tänka sig att detta skulle kunna bli hållbart om också bilvanorna blir lite mer sansade. Men den diskussionen kan vi gärna ta i bifogad tråd, den här handlar om bränslecellsteknikens genomslag.

http://www.ecoprofile.se/1010_410_Plug-in-hybrider_kan_minska_Sveriges_bens

JOHAN ERLANDSSON 2008-06-09        #5775
Toyota har nu gjort en del tekniska genombrott och deras bränslecellsprototyp FCHV-adv går nu 83 mil på en tankning och fungerar likt Hondas FCX ner till 30 minusgrader. FCHV-adv kommer att användas på det kommande G8-mötet.

http://www.automotorsport.se/news/14694/toyotas-nya-bränslecellsbil-går-83-

JOHAN ERLANDSSON 2008-08-31        #6960
83-milaren i inlägget ovan börjar nu leasas ut.

http://www.greencarcongress.com/2008/08/toyota-to-begin.html

Logga in för att svara


Produkter

Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Cyklar (6)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Elcyklar (49)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3228 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik