|
Cykel Förläng cykelsäsongen
![]() Dubbdäck till cykel. Hakkapeliitta A10 Det finns två bra skäl att förlänga cykelsäsongen: 1. Man får köpa roliga prylar 2. Man sparar pengar. Så länge man inte helt enkelt promenerar till jobbet så är det billigare att cykla. En göteborgare sparar t ex 400 kr för varje månad hen cyklar istället för att åka kollektivt. För det får man ett bra dubbdäck som på bilden här intill, Hakkapeliitta A10. Det finns grövre däck men tänk på att grovt däcksmönster gör det trögt att cykla. Det är också en anledning till att dubbdäck bara på framhjulet inte är så dumt som det låter. Det är med framhjulet man styr och bromsar mest. Stänklapp Cyklar tycker inte om slask och salt och därför måste de ha vinterkläder på sig. Man behöver både stänkskärmar och stänklapp. Stänklappen ska ner till 3-5cm från marken för att skydda kedjan från saltstänk. Om du inte hittar en bra stänklapp i affären kan man köpa en plastbytta med glass och klippa sönder den. Glassplasten viker sig när man kör över kanter, men håller formen ändå. Man kan också använda glassplast för att förstärka en mjuk stänklapp. Man kan fästa stänklappen i stänkskärmens stag, men dessa sitter ganska högt upp så det är bättre att borra ett eller två hål i stänkskärmen och fästa lappen med rostfria skruvar. Fråga i järnaffären efter saltsäkra rostfria skruvar och muttrar i lämplig storlek. Om du monterar med skruvhuvudet inåt och muttern utåt så undviker du att däcket skrapar emot skruven. Alex Wetmore har en sida om stänklappar och hur man gör en. Jag tycker hans lapper ser lite för mjuka ut. De ska ju inte floppa upp när det kommer mycket vattensprut på dem. Fast han resonerar lite om det, så kolla om du är hugad. Ovanpå detta kan man överväga inkapslade växlar istället för växlar med kedjeförare på vintern, eftersom kedjeföraren kräver extra mycket underhåll under vinterförhållanden. Belysning Att många cyklister slarvar med belysningen beror delvis på batterier som tar slut och på dynamon som halkar. Numera är båda problemen eliminerade med navdynamo som alltid fungerar, även i snö, slask och lera. Det finns också induktionslampor från Danmark. Det finns även dynamolampor som håller sig tända en stund när man har stannat vid t ex trafikljus.
Biltema säljer ett helt framhjul med inbyggd navdynamo från Shimano för 350kr. Cykelhandeln säljer liknande saker med högre kvalitet till högre pris, några även de från Shimano. Shimano tillverkar cykeldelar i många olika prisklasser. Kan man inte nöja sig utan det allra bästa kan man skaffa en Schmidt Original Nabendynamo med deutsche kvalität. En annan bra grej är navdymano med inbyggd broms från Sturmey Archer. Då får man underhållsfritt ljus och bromskraft. Perfekt på vintern. Fråga din cykelhandlare! När vi är inne på framhjul bör du undvika stålfälg på framhjulet om du har fälgbroms. Aluminiumfälg ger mycket bättre bromskraft, särskilt när det är vått ute. En nyare innovation är danska induktionslampan Reelight. Magneter fästa i hjulets ekrar alstrar ljus i en diodlampa. Motståndet är omärkbart, men ljuset är av typen "synas", inte "se". Jag har en cykel med Reelights och en annan cykel med navdynamo. Båda är bra grejer. Jag har dubbdäck också, men använder dem sällan på grund av gröna vintrar. Kvalitetsdäck utan dubbar som t ex Schwalbe Marathon har också bättre grepp i snöslask än billiga, plastiga däck, samtidigt som de har lägre rullmotstånd.
![]() Kläder för vintercykling
Bär man hjälm kan det vara svårt med mössa samtidigt, men det finns två bra lösningar på det. Det ena är svenska EarBags och den populära Buff som är en tub i tunn polyester. Den kan vikas i flera lager eller sträckas ut och bli en balaklava.
Finessen med EarBags är att de kan tas på och av med en hand medans du cyklar. Jag har båda och kan rekommendera båda.
Vinden kyler händerna när man cyklar, så det behövs vantar eller handskar. Skulle man trilla är det också bra att ha något på händerna när man tar emot.
Rent allmänt blir man varm när man cyklar, förutom på vindpinade kroppsdelar. Så istället för en tjock jacka kan man ta ett tunnare skalplagg och komplettera med något extra på huvud, runt halsen och på händerna. Pröva dig fram. Det är sällan jag träffar helt rätt med kläderna, så jag har en cykelväska med mig så jag kan ta på eller av mig kläder efter behov. Ej ryggsäck, det blir svettigt.
Navdynamon på min frus cykel (Crescent) har lagt av efter en säsong (ej vintercykling). Kan ju vara kabelbrott också men inte övertygad om kvaliten även om idén verkar bra. Har en kamrat som åretruntcyklar på en Skeppshult Elit med navdynamo och han har bytt den två ggr och nu gett upp och kör på batterilyse. Gillade induktionslampan, men är inte den olaglig som cykelbelysning, den blinkar ju?
En navdymano ska egentligen inte kunna gå sönder eftersom allt är inkapslat och den har dessutom inte många rörliga delar. Lämna in din frus cykel så får verkstan kolla det, det är väl garanti efter bara en säsong. Annars kolla kabeln, det är en trolig felkälla.
Sen finns det som sagt navdynamo i olika prisklasser. Jag skulle inte ge upp, jag gillar inte batterier.
Den blinkande induktionslampan har fått dispens och det kommer troligen en lagändring. Blinkande cykelbelysning på test i Göteborg. Jag har induktionslampan som komplement till fälgdynamo fram och batteridiodlyse bak. Då vet jag att jag alltid har fungerande lampor. Billigt och pålitligt.
Jag tänkte på det här med möjlighet att ändra klädseln under cykelresan. Det kräver ju som du säger Erik, att man har en bra cykelväska. Så tänkte jag lite till om cykelväskor, och att det vore bra att ha två riktigt stora, hårda väskor, kanske i plast, på var sin sida i bak. De kan lika gärna vara så stora att det går i en välfylld matkasse. Naturligtvis med lock så att grejerna man stoppar i håller sig torra. Vad tror du om det? Finns det såna väskor?
Jag har sett riktigt bra cykelväskor av märket Vaude som också är gjort i material som är skyddat för väta. En viktig aspekt på cykelväskor är att de är lätta att sätta på och ta av, men ändå sitter på ordentligt när man kör.
![]() Ja just det, de här hittade jag på deras hemsida. Men är de så stora att man får ner rejäla matkassar i dem? För min del behöver de inte vara avtagbara, de kan vara fast monterade. Och de kan gärna vara hårda också, i hårdplast eller något.
Precis, du hittade dem! De finns några olika varianter såvitt jag vet. Huvudanledningen till att jag tycker att det är viktigt med avtagbara är helt enkelt stöldrisken i storstan. Tyvärr. Detsamma gäller lysen om man inte har navdymovarianten. Förrutom att det är praktiskt att kunna bära med sig prylarna, förutsatt bra bärhandtag.
Hittills har jag avverkat ett antal väskor som inte hållit måttet/gått sönder snabbt/varit opraktiska. Min erfarenhet är att satsa på bra väskor som håller, även om det kostar en slant extra. Fastsättning med gummisnodd brukar till exempel vara något som snabbt går sönder. Så här års utsätts väskor för hårt slitage från salt, sand och slask underifrån.
De hårda väskor som jag sett hittills har varit mera lika portfölj, inte så rymliga. Materialet i Vaudeväskorna är hyfsat tjockt även om de är mjuka. Vill du storhandla får du nog komplettera med fler väskor/spänna fast på pakethållaren - eller varför inte ta din fina, praktiska Niholacykel?
Jo, för min egen del har jag det bra förspänt, men jag tänker att det finns outnyttjad potential i cyklande i allmänhet... Vattentäta, stora, lättöppnade väskor skulle kunna göra det lättare att hålla rätt värme och även underlätta att använda cykeln för matinköp. Kan inte komma på några direkta nackdelar med att ha stora, hårda väskor fast monterade på cykeln. Det behöver ju inte vara några dyra grejer heller, väskan ovan är ju svindyr, men jag tänker mig typ en förvuxen brevlåda i plast, det kan ju inte bli så dyrt. Billiga, hårt ditskruvade väskor lär ju inte vara så stöldbegärliga.
Lite ökat luftmotstånd kanske man får räkna med, och att cykeln tar lite mer plats i cykelparkeringar.
Okej, jag förstår vad du är ute efter. Nej, en sådan väska borde inte vara ett dugg stöldbegärlig. Det kanske går att hitta låda själv och skruva fast? Själv har jag skruvat fast en varukorg på pakethållaren för matkassar och ryggsäck. Billigt och realtivt enkelt med några beslag. Men det är naturligtvis mer skyddat med väskor, som du skriver.
Hur mycket kostar Vaudeväskan? Jag har bara sett katalog utan prisuppgifter efter att ha sett vänner ha sådana. Det kanske är för att den är svindyr som prisuppgifterna saknas...
Det var en gissning att Vaudeväskan är dyr, jag har sett andra liknande väskor som kostade mer än 1000 spänn styck.
En varukorg eller någon annan låda på pakethållaren är ju en snabb och billig lösning, men ger som sagt inget väderskydd och dessutom blir tyngdpunkten hög.
Jag är nästan säker på att Vaudeväskan säljs parvis, så det är tusen kronor för två väskor. Jag har liknande från Ortlieb och är väldigt nöjd. 40 liters kapacitet totalt för två väskor enligt tillverkaren. Motsvarar två matkassar, kanske inte av allra största typ. De snäpper enkelt på och av utan gummiband och lossnar inte. Helt vattentäta.
Det finns låsbara, regnsäkra plastlådor med lock som skruvas fast ovanpå pakethållaren för några hundralappar. Man kommer inte åt skruvarna utan att låsa upp lådan. Det finns krokar för att spänna fast saker ovanpå lådan också. Jag har ingen länk, men har sett lådan på Jungmarks cykel i Johanneberg och cykelaffären i Haga.
Jungmark har liknande lådor som sitter på sidan också. De ser lite smala ut för att få ner en matkasse.
Jag har också spånat på lådor/varukorg på cykeln, men jag tror det är bättre att kunna ta loss cykelväskan när man t ex ska bära in matkassarna i köket. Visst kan man lägga en ryggsäck i lådan, men då blir det ju en väska för väskan. Det är således elegantare med en Vaudeväska. Vaudeväskor finns med eller utan axelrem; köper man utan axelrem kan jag rekommendera Clas Ohlsons spännrem 1,5 m.
En dryg tusenlapp för ett par bra väskor tycker jag är värt pengarna. Det motsvarar två månadskort på SL, eller tre månader i Göteborg, och väskorna håller länge. Det verkar vara högre kvalitet än en billig ryggsäck som går sönder efter något år.
Förresten, när man tar på och av sig kläderna är det praktiskt med en styrväska. Då slipper man kliva av cykeln eller ens vända sig om. Jag har testat en vanlig korg men den föll mig inte på läppen. När man ställer cykeln med stödet så är korgen såpass tung att den floppar runt styret och så vill cykeln gå iväg. Det påverkar styrningen också, cykeln blir en aning vingligare.
En styrväska är däremot lätt, vattentät och har lock. Däremot är den betydligt mindre, så man får nätt och jämt plats med en stor stickad tröja, eller en tunn jacka. Man kan hålla sig till mindre plagg som earbags på bilden ovan, handskar/vantar och en Buff. Dessa tar liten plats och reglerar värmen bra på vintern.
Det finns också tunnare stickade tröjor (mode just nu kanske?) som tar mindre plats samt speciella cykeljackor som blir små som en liten läskburk. Här är en från Craft.
Styrväskan kan låsas fast på cykeln. Det kan vara käckt om man har två cykelväskor på pakethållaren och inte vill släpa på tre väskor. Fast då får man ta på sig den där tröjan istället, eller flytta dentill någon av de två andra väskorna...
Plastlådor som cykelväkor ät ingen dum idé, tycker jag. Jag har aldrig sett något sådant som du beskriver, Johan, och förmodar att det beror på det ökade luftmotståndet. Kanske också att det kan bli lite knepigare att packa stadigt och jämnt (utan att det åker runt inne i lådan om man bara har liten last). Dessutom blir man bredare i trafiken.
När du beskrev det som förvuxna brevlådor började jag dock fundera på om det inte skulle kunna vara utmärkt att ha sådana fastskruvade på cykeln på landet. Där är det 16 km till affären, och mat behöver man i alla väder. Enda nackdelen skulle vara luftmotståndet då. Den bästa typen av låda jag kommer på som skulle kunna skruvas fast är sopbehållare...i någon modell som inte gör att det ser ut som om man kör runt med sopor då förstås...
Ja, men det tål att tänka på och utveckla i alla fall. Och även om man sparar in pengar på att cykla (620 kr/mån i Stockholm om man jämför med kollektivtrafik), och det kan motivera inköp av cykelprylar, så föredrar jag också så billigt som möjligt. Det är ju en av poängerna med att cykla att man kan spara pengar! (och det är väl där som ditt tidigare resonemang, Erik, om avgift på kollektivtrafiken är intressant att diskutera)
Om nu cyklandet tar över i alltför stor omfattning, finns det då inte en risk att kollektivtrafiken blir ekonomiskt lidande av låga passagerarantal?
Skojar förstås. Till våren så ska jag börja cykla till jobbet om mitt knä håller.
Heja! En cyklist till! Du blir inte sugen på dubbdäcken och att börja redan nu?
Dubbdäck ska bli mitt nästa projekt (tycker det är lite krångligt att byta på bakhjulet så det blir som ett helt litet projekt).
Nej, jag kommer inte att cykla vintertid eftersom jag nu bor på landet där man inte plogar lika tidigt på morgonen som i stan. Alternativet för mig är att istället samåka med personer som ändå måste ta bilen till jobbet.
När jag tidigare bodde i en stad så cyklade jag året om i många år. Det var då en rolig utmaning att klara av det. Men knän och annat känns inte längre lika fräscha för sådant vinterbruk. Men kanske med dubbdäck och Eriks modekläder ...
Det här med luftmotstånd är inte så själklart. Jag vill hävda att det måste gå att tillverka hårda cykelväskor som till och med minskar luftmotståndet!
Det här kanske blir lite off topic, men jag kan inte låta bli:
Vad gäller luftmotstånd så har en cyklist ungefär samma som eller till och med större luftmotstånd än en personbil. Medan bilen har en bra aerodynamik så är cyklistens närmast katastrofal. Luftmotstånd är en funktion av fordonet effektiva frontarea som i sin tur är en luftmotståndskoefficient multiplicerad med frontarean.
För min bil gäller ungefär 2 kvadratmeter frontarea och luftmotståndskoefficient 0,25 vilket ger en effektiv area på 0,5 kvadratmeter.
Typiska värden på effektiv area för en cyklist ligger mellan 0,4 (ihopkrupen racerställning) och 0,7 (upprätt sittandes). Jämför dessa värden med en velomobil som ligger långt under 0,1. På http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm får man uppgiften att en Quest ligger på 0,07.
http://www.analyticcycling.com/ForcesPower_Page.html http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Intressant! Ja, luftmotståndet har jag känt på i motvind när jag cyklat i höststormarna i september på Gotland...
Menar du att det inte skulle behöva öka luftmotståndet om man ville ha en hård väska som inte var platt utan rymlig för t ex matkassar bara genom att tillverka en specialformad plastlåda? Varför verkar ingen ha kommit på idén att tillverka någon sådan? Alla hårda jag sett hittills har varit platta, och det kan ju inte bara vara Johan (och jag) som sett ett behov av sådana. Eller finns det någonstans att köpa?
Skulle de dessutom kunna minska luftmotståndet skulle jag själv stå i kö för första tillverkade exemplaret för att sätta på min cykel när jag cyklar på Gotland...
Liggcyklar kan fås med hårda väskor som minskar luftmotståndet. För tillfället hittar jag bara denna med mjuk väska.
![]() ![]() http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/M5_Specials/Bags/
Cykelguiden.nu: Vintercykling
På den utmärkta sidan Cykelguiden.nu finns en sida om vintercykling. Där finns lite annorlunda tips än vad som behandlats hittils, så kolla in!
Ekot 17 januari: Allt fler cyklar på vintern
Antalet cyklister i Stockholmstrafiken ökar även vintertid - perioden 2004 och 2007 har antalet vintercyklister ökat med nästan 40 procent i innerstaden.
Kronan kommer med några knäppa råd om vintercykling. Man ska ha en "robust cykel med tyngd", enligt Kronan. Men cykelns vikt spelar ingen roll; möjligen är det bättre med en lite lättare cykel eftersom man kan bli tvungen att dra cykeln över eller genom en stor upplogad snövall.
Sen säger Kronan att det är breda däck som gäller, eftersom tunna däck slirar vid minsta modd. Det stämmer inte alls. Smala däck skär igenom snö och modd och når ner till asfalten. Smala däck slirar alltså mindre än breda. Men man måste väga det mot att denna skärningseffekt suger en hel del energi och kan påverka styrningen. Ibland är det bättre att flyta ovanpå. Det viktiga är att däcket har bra, oplastig gummi som greppar även i snömodd. Samt dubbat om det är isigt.
Kronan säger att man absolut behöver dubbdäck på båda hjulen. Fel. Är det inte så isigt kan man gott nöja sig med dubbdäck endast på framhjulet, som man styr och bromsar mest med. På bakhjulet kan man ha en mer lättrullande däck utan dubbar.
Något som Kronan missar men som spelar stor roll är att på cyklar med kedjeförare kan dreven på bakjulet bli igensnöade. Därför är det bättre med inkapslade växlar.
Dala Nyheter: Ökat antal cyklister - Kronan satsar på vintercykling med dubbdäck
Jag personligen har märkt att körställningen och viktfördelningen mellan fram och bakdäck spelar stor roll för hur säkert man tar sig fram i snömodd och på isiga vägar. Jag cyklade tidigare enbart på city-utrustade mountainbikes där jag som lång(190cm)cyklist med förkärlek för relativt små/smidiga cyklar la stor del av kroppsvikten på framhjulet med framåtlutad körställning. I slutet på förra vintern testade jag att cykla på en herrcykel med mera upprät körställning där viktfödelningen förskjutits till bakhjulet.
Oj! Snacka om stor skillnad! Min skabbiga herrcykel för 300kr tog sig säkert fram i alla väglag medans min "fina" mountainbike (som kostat många tusenlappar) var som att cykla likt ett nervöst asplöv.
Så skippa mountainbiken och kör gammal hederlig herr eller damcykel, släng på färska däck med lite mönster så klara du dig bra.
Mvh Jakob
Ja sittsällningen påverkar säkert, det hade jag aldrig tänkt på!
Allt fler cyklar på vintern i Stockholm
Vid Solnabron, Sveavägen, Skanstullsbron och Liljeholmsbron räknas cyklisterna automatiskt sedan 2004. På tre vintrar har cyklisterna blivit 31 procent fler. På Solnabron ökar de mest, med 46 procent. Med 1.095 cyklister per medeldygn på Skanstullsbron som högsta notering är cyklistströmmarna på vintern ändå betydligt blygsammare än på sommaren.
DN: Cykelboxar nästa säkerhetssatsning
GT: Rätt cykeldäck klarar halkan i vinter
Allt fler svenskar cyklar på vintern. Och precis som du ska sätta vintrerdäck på bilen bör du även göra det på cykeln. Styr upp din cykeltur - med hjälp av vår guide till de bästa däcken.
Den här artikeln är från 20 november 2007.
Upsala Nya Tidning: Cykla säkert genom snö och slask
30% av alla resor i Uppsala sker med cykel och 80% av sommarcyklisterna fortsätter cykla på vintern.
Bra tips: smörj låset med låsolja, så fryser det inte lika lätt. Låssprej kanske hjälper mot frusna lås?
Förvånande att så många cyklar även på vintern när man ser hur illa det är med väglaget på cykelvägarna i Uppsala. Oplogade cykelvägar blir nu på vårkanten omväxlande täckta av några centimeter tung slask och - ännu värre - när det fryser till blir cykelvägarna spåriga isgator. Är det så här i era städer också? Känns som om extra plogande till relativt små kostnader skulle förenkla stadscyklandet väsentligt.
I Göteborg finns en del prioriterade stråk som alltid är väl plogade och sandade, så dubbdäck behövs inte där. Andra stråk plogas också, men inte lika snabbt. Det gör att det blir frys/tö-cykler som gör att man vinner mycket på att ha dubbdäck, om man cyklar mycket på såna stråk.
Cyklister är mer beroende av underlaget än bilister, så i många kommuner plogar man cykelbanorna innan man plogar bilvägarna.
Här i Stockholms innerstad verkar det sällan vara så mycket snö att det är någon idé att ploga.
Behovet att ploga bort alla bilar som står parkerade på cykelbanorna är nog större. Tyvärr verkar det som att polisen tillåter sådant. Jag har åtminstone inte sett att de bryr sig trots att de åker förbi eller står bredvid.
Erik. Har du exempel på kommuner som prioriterar plogande av cykelvägar? Kan användas för politikerpåverkan på orter där det är sämre ställt med cykelpolitiken.
Jag tror Linköping och Malmö plogar cykelbanorna först, men jag har ingen källa på det. Ett bra argument att framföra är att cyklingen vintertid halveras om det är snö eller is jämfört med barmark. Källa Sika, Cykeln i transportsystemet, sidan 50. Det är en intressant rapport även i övrigt.
Nu när vintersäsongen snart är över vill jag passa på och sammanställa mina bästa vintercyklingstips medan jag har dem färskt i minnet. Jag tror alla tips redan är nämnda ovan, men vill ändå sammanställa vad jag tycker är viktigast får att få en behaglig vintercykling:
1. Skaffa en cykelväska. Då slipper du ha en obekväm och svettframkallande ryggsäck. Du underlättar också förändring av klädseln under cykelturen, vilket ofta kan vara bra för att vara lagom varm. Till exempel på eller av med regnkläder, på eller av med mössa och halsduk, på eller av med tröja.
2. Använd tunn mössa eller buff under hjälmen samt tjocka tumvantar. Det blir kallt om öron och händer annars. Fartvinden kyler!
3. Använd kängor när du cyklar och byt till tofflor eller lättare skor när du kommer fram. Det är skönt både för värmen och om det regnar.
Dalarnas Tidningar: Cykla dig igenom vintern
Varför ställa in cykeln i källaren bara för att det är vinter? Med bättre stänkskydd, vinterdäck och nya bromsklossar kan man cykla sig genom de flesta snöväder.
![]() Foto Mikael Colville Andersen, Copenhagen Cycle Chic
DN: Dubbat på cykeln vinterns hetaste trend Rune Gustavsson har haft sin verksamhet på Birkagatan i 31 år och aldrig upplevt en sådan åretruntrusch som nu.
Dubbdäcksförsäljningen boomar: http://www.cisionwire.se/svensk-cykling/r/dubbdack-till-cyklar-rekordsaljer,c9213922 Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5)
|