|
Bil Danmark satsar på elbilar
![]() Enligt den danska energiministern, Jakob Axel Nielsen, så undersöker myndigheten möjligheten med en storsalig introdution av elbilar i Danmark. Man letar olika finansiella lösningar för en övergång till ett elbilssamhälle och en infrastruktur med upp till en halv miljon laddstationer.
Så nu är det dags att säga "heja Danmark".
Undrar hur lång tid det tar innan vi kan säga "heja Finland".
http://www.autobloggreen.com/2007/11/06/denmarks-ambitious-plans-for-ev-mot
Jag försökte hitta artikeln på Berlingske som det referas till, men lyckades inte. Hittar du den?
Det står lite grann om de storskaliga planerna på nedanstående länkar:
Stor plan for elbilens comeback
Stor plan for elbiler i København
![]() I Berlingske står det lite hemlighetsfullt om en okänd investerare från IT-branschen som ska gå in bygga infrastruktur och erbjuda elbilar. Men Mikael har tidigare hittat information om israelisk elbilssatsning. Den hemliga mannen från IT-branschen verkar vara Shai Agassi, en tidigare hög chef på SAP, den tyska affärssystemjätten. Här står det om hans intentioner att starta elbilsfabrik i Israel och att han samtalar med Toyota och Renault. http://www.ecoprofile.se/1010_637_Toyota_och_Renault_bygger_elbilsfabrik_i_
Här är Shais företag, Project Better Place. Det här kan man läsa sist i företagets första pressrelease:
"The company is currently in discussions with various governments to establish pilot sites, with plans to begin rollout of the new infrastructure in early 2008."
Typ Danmark... ;-)
Jaha, vad kan man tänka kring det här? Bra att någon tar tag i och smälla upp infrastruktur så att det går att ladda elbilarna och plugin-hybriderna som snart börjar rulla. Tanken är förstås, att om man äger infrastrukturen så kan man också ta några ören på kWh-priset. Det blir mycket pengar när det blir många elbilar på vägarna. Är risken att det här leder till att bilarna bara kan laddas i Shais specialstationer? http://www.projectbetterplace.com/pressroom.html
Detta med standardisering, V2G-system och fri marknad är något som samhället bör se upp med. Men med en fri och öppen konkurrensutsatt marknad så kommer det att hända mer än mycket de kommande 5 åren. Jag tror denna generationsväxling inom bilbranschen kommer att gå mycket fort. Alla intressenter och affärsmän världen över laddar nu upp till tänderna.
Och det är helt rätt. För just transporterna är en AVGÖRANDE miljöfråga för vårt fortsatta välstånd och överlevnad. Utan moderna transporter så är vi tillbaka på 1800-talet.
Nedan finns en länk med intressant läsning för de som tror på elbilen. Artikeln beskriver hur Silicon Valley´s skarpa hjärnor nu på allvar stöder elbilens utveckling. Och ett av de hetaste namnen just nu är Shai Agassi, som Johan skriver om här ovan.
http://www.mercurynews.com/ci_7392438?nclick_check%253D1.26E4614FF05F7DA661
Ny Teknik skriver också om Shai idag, i en artikel som sammanfattar det mesta. Vi får också en förklaring till Israelkopplingen, Shai är israel. http://www.nyteknik.se/art/53368
Projekt Better Place har för avsikt att bilägarna ska kunna byta ett urladdat batteri vid någon typ av laddstation. För mig så låter det som en klumpig och lite osäker metod. Mr. Agassi är van vid att swappa datafiler och tänker nog inte på vilken volymiös och besvärlig hantering som denna laddstation utsätts för. Ett modernt litiumbatteri kräver mycket säkra anslutningar eftersom det handlar om både hög spänning och hög effekt.
Själv så tror jag att det är bättre att bygga snabbladdstationer som krämar på med 300-1000 ampere under några minuter. Är såväl laddstationen som bilen föresedda med superkondensatorer så behöver laddstationens nätanslutningen inte vara så högt säkrad och bilens batteri kan smygladdas länge efter själva snabbladdningen. Det skulle inte förvåna mig om man även kommer att placera laddpunkten under bilen och att laddaggregatet letar kontaktytorna själv. Det vore enkelt och bekvämt.
Det blir mycket spännade att följa Mr. Agassi´s projekt.
Shais planer på att skriva avtal med nationer börjar nu ta ordentlig form. Han har fått ihop det med Israels regering och Renault-Nissan. Shai står för affärsmodellen, bygger laddstationer och möjlighet att byta ut batterierna. Bilägaren äger bilen utan batteri och prenumerar på energi, inklusive batteri. Nissan-Renault bygger bilarna och Israeliska regeringen ger skattelättnader. När batterierna laddas bidrar de dessutom till att jämna ut fluktuationerna i nationella elnätet.
Israel ses som ett bra land för elbilar eftersom de flesta resor är korta. 2011 ska de första elbilarna rulla.
http://www.greencarcongress.com/2008/01/renault-nissan.html
Danska statliga DONG Energy har skrivit under ett samarbetsavtal med Project Better Place. Avtalet går ut på att massintroducera elbilar i Danmark år 2011. I avtalet ingår även att bygga upp en infrastruktur med laddstationer. Heja Danmark.
Innebär detta att Sverige blir ett bilismens u-land i jämförelse?
http://www.greencarcongress.com/2008/03/project-bette-1.html#more
Deutsche Bank imponeras av de elbilssatsningar som Project Better Place gör
DB har studerat och analyserat den affärsmodell som PBP använder sig av för att lansera elbilar i bl.a. Israel och Danmark. Affärsmodellen får högt betyg av DB:s ekonomer. (En modell som jag för övrigt lanserade här på Ecoprofile i september förra året, #2966)
"From checking the Project Better Place business model, we are concluding that a pure electric car should not cost any more than a diesel- or a gasoline-powered car, and in most countries its operating costs should actually be lower."
http://www.autobloggreen.com/2008/04/09/deutsche-bank-analysts-say-electric
Nu är Better Place igång med sina elbilar med utbytbara batterier i Danmark. Man betalar en månadskostnad baserad på förväntat antal körda kilometer under året och får då en elbil, laddstation installerad hemma och tillgång till stationer där man kan byta batteri: http://www.businesswire.com/news/home/20110303005669/en/Place-Renault-Launch-Fluence-Z.E.-%E2%80%9CUnlimited-Mileage%E2%80%9D
![]() Think-elbil från Moveabout i Köpenhamn Foto:Jeppe Larsen Move about satsar också hårt på Koebenhavn. Men i elbilen effektivaste form, delebilen. Deras vision är att inom kort ska alla Köpenhamnare max ha 500 m till el låneelbil! Snygga parkeringplatser har de fått också. Tillsammans med de goda cykelförutsättningarna i Köpenahmn så utgör det verkligen en modell för framtidens stadsmobilitet. Om vi bara fick Cradle to Cradle-däck på alla fordon och lite fler vertikalvindkraftverk för att ladda bilarna så... http://www.moveabout.net/dk/index.php/about/
Fler bilder här: http://bonkeli.wordpress.com/2011/03/05/elbilar-i-kopenhamn/
Yes, jag håller med om att elbilspool är att föredra framför Project Better Place privata avtal, särskilt i städer.
Ja visst är det. Jag har Sunfleet och går och väntar på att de ska ta in elbilar, nu får jag nöja mig med biogasoptimerade bilar. (inkl dålig tillgång på biogas i Stockholm) Hittade en samlingssida om elbilsnyheter http://www.elbilsnytt.com/ Logga in för att svara |
Elmotorcyklar (1) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Elcyklar (49) Elmopeder (5) Lastcyklar (4)
|