Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Flyg   

Turismen står för 10 % av svenska koldioxidutsläppen -flyget är värst

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-13        #3555

Stefan Gössling på Lunds Universitet har räknat på turismens andel av koldioxidutsläppen och kommit fram till att det är 10 %. Flygresorna bidrar mest, tre fjärdedelar, men även aktiviteter vid resmålet och hotellets energiförbrukning bidrar. Stefan är kritisk till att resebranschen inte visar något krismedvetande i klimatfrågan och påpekar att de söker nya resmål längre och längre bort medan andra branscher försöker minska sina utsläpp. Han nämner också att att Visit Sweden, som har till uppgift att marknadsföra Sverige som turistmål, aktivt bearbetar Asien medan Norge har valt att inte göra det av miljöskäl. SAS får också en känga för att de försöker spela ner flygets roll för klimatförändringarna.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_584463.svd



JOHAN ERLANDSSON 2007-11-13        #3557
Här ger Stefan lite konkreta tips på hur flygandet kan minska.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_584337.svd

MAGNUS BILLBERGER 2007-11-13        #3559
Höga bränslepriser, minskad bränsletillgång och kraftigt ökade bränslepriser kan vara ett faktum inom bara något år. Flyget är nog det som i så fall kommer att påverkas tydligastvilket kan väcka vissa förhoppningar om förbättringar. http://www.energybulletin.net/36518.html http://www.energybulletin.net/36547.html http://www.energybulletin.net/36874.html

ERIK SANDBLOM 2007-11-13        #3560
Ljungberg fångar samtiden i sin blogg idag: "Resandet är en statusmarkör - om du inte reser är du ingen. I morgon när jag skall gå och klippa mej kommer min frisörska att fråga om vi har någon trevlig resa inplanerad. Det gör hon alltid. Om några veckor när vi har glöggfest här hemma kommer en hel del av de personer vi inte träffar så ofta att fråga samma sak." Om du inte reser är du ingen Jag har varit med om detta också, tycker det verkar ha kommit de senaste fem åren ungefär. Och det är lätt att fråga, för reser man i tjänsten är det status och reser man på fritiden är det också status. Jag brukar fråga om cyklar. "När cyklade du sist?" eller "brukar du cykla mycket". Alla har ett förhållande till cyklar. Svaret brukar handla om vad man själv gör för miljön -- de flesta gör någonting som de är engagerade i -- eller vad samhället borde göra. Det tycker jag är en mycket bättre statusdiskussion. Om man ändå inte vet vad man ska prata om, så kan cyklar faktiskt fungera.

OVE GARPEMAN 2007-11-13        #3562
Jag åker 2 ggr/år Malmö - Stockholm och har alltid använt flyget då det var billigare än tåget. Nu är äntligen tåget i samma prisnivå som flyget så jag flyger ena vägen och tar tåget tillbaks. Det är iaf. en bit på vägen för att hjälpa miljön.

JOHAN ERLANDSSON 2007-12-05        #3885
Klimathotet verkar inte vara ett stort problem för de 220 000 soltörstande svenskar som åker till Thailand och Kanarieöarna över julen. Flygresorna över julen ökar med 20 % jämfört med ifjol.

http://www.alltombarn.se/aktuellt/allt-fler-reser-till-varmen-over-jul-1.41

ROBERT ENGLISH 2008-02-25        #4535
Thailand är ett populärt resmål för oss svenskar. I fjol flög 350.000 personer dit tur och retur, enligt Luftfartsverket. Det gav en halv miljon ton i utsläpp av växthusgasen koldioxid. Siffrorna kanske inte säger så mycket, men bryter man ned dem på en familj med fyra personer blir det lättare. Då visar det sig att en enda Thailandsresa motsvarar utsläppen från en oljeeldad villa i ett helt år. Eller utsläppen från över 3.000 mils bilkörning, dubbelt upp mot vad Svensson kör per år. Däremot betalar familjen inga miljöskatter för den belastande flygresan till Thailand. Det internationella flygets och sjöfartens utsläpp går bokstavligen skattefritt upp i atmosfären. Ingen är ansvarig! Gillar inte Lasse Swärds bilkramaråsikter vanligtvis men han har en poäng i resonemanget.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=745726

JOHAN ERLANDSSON 2008-04-09        #5035
Ving har gjort en undersökning hos sina kunder. 82 % känner oro för klimatförändringarna. Lika många har inte dåligt samvete när de flyger. Ja herregud, vad ska man ha för tilltro till mänskligheten?

MIKAEL JOHANSSON 2008-04-09        #5042
Jag tror att de svenskar som inte har dåligt samvete för sin klimatförstörande verksamhet resonerar utifrån den här logiken: 1) Sverige kommer att vara ett av de länder i världen som bäst klarar av den globala uppvärmningen. Förmodligen kommer Sverige till och med att tjäna på den. En svensk forskningsrapport har ju klargjort att det kommer att bli så. 2) Det är bara bra om antalet människor i andra länder blir färre efter en klimatkatastrof för då blir det ännu mer överflöd och rikedom för Sverige. 3) Begreppen "mänskliga rättigheter" och "terrorism" rättfärdigar vårt taktik.

JOHAN ERLANDSSON 2008-04-21        #5185
Resebolagen ökar sin försäljning med mellan 25 och 50 % i år. Thailand är omåttligt populärt. Kajsa Moström på Apollo tror att det beror på tacksamheten mot hur det thailändska folket uppträdde under tsunamin. Jag undrar hur Thailandsresande föräldrar pratar med sina barn om växthuseffekten. Jag gissar på "vi sorterar ju våra sopor så bra, och alla flygresor står bara för en liten, liten del av alla utsläpp". Ibland tänker jag att jag ska åka ut till Landvetter och ställa mig vid incheckningskön med ett stort plakat med två staplar på, en med Thailandsresans utsläpp (två till fem ton per person enligt olika källor) och den andra med den nivå FN anser skulle kunna vara hållbar, två ton per år.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2008%5c04%5c20%5c279

JOHAN ERLANDSSON 2009-09-16        #12116
Stefan Gössling är aktuell igen om turismen och klimatpåverkan. Nu säger han att turismens klimatpåverkan framåt 2060 kan vara större än alla andra sektorers, om inte trenden med ett ökande flygresande bryts.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/turismen-kan-bli-storsta-klimatboven-1.953

FREDRIK BERGMAN 2009-09-16        #12118
Fast, undrar vän av ordning, är det verkligen rimligt att tro att den exponentiella tillväxten av flygtrafiken kommer att inträffa med tanke på att flygfotogen kommer från olja. Oljetoppen och det där... På andra trådar här diskuteras ju snarare flygtrafikens minskande trafikvolymer orsakad av allt högre bränslepriser och mindre vinstmarginaler för SAS m.fl. (I artikeln står ju iofs just att det inte är sannolikt att ökningen kommer att fortsätta. Lyssnar alla kommunalpolitiker som vill ha "egen" flygplats?)

JOHAN ERLANDSSON 2011-06-04        #17953
Flyget i Europa väntas öka med 20 % till 2017:

"För ett antal år sedan var det affärsresenärerna som drev tillväxten i flygbranschen, idag står privatresandet för 60-70 procent. Så länge medel-Svensson fortsätter att få mer i plånboken påverkar det flygandet positivt"

http://www.svd.se/naringsliv/kraftigt-lyft-for-flyget_6213677.svd

JOHAN ERLANDSSON 2012-01-09        #19779

KARL HILLMAN 2012-01-10        #19781
Anna Wilson till flygets försvar inför helgerna: http://gd.se/ledare/debatt/1.4227141-flyget-raddar-jul-och-nyarshelgerna

En enkel motfråga är om allt som människor ansett och anser sig beroende av bör accepteras för all framtid, oberoende av ökad kunskap om skadeverkningar.

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Lastcyklar (4)
Trikar (16)
Konverteringskit elcykel (3)
Elmopeder (5)
Cykelleasing (2)
Cyklar (6)
Elcyklar (49)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik