Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Markbunden kollektivtrafik   

Rälsmössan ger nytt liv åt slitna räler

ERIK SANDBLOM 2007-11-16        #3594

Ibland skickar Banverket ut pressmeddelanden om att man ska slipa rälsen. Det gör man för att tågen ska gå tystare och jämnare. När rälshuvudet är helt nerslipat så byts hela rälen ut. Därför har forskare i Luleå kommit på idéen att sätta en mössa på rälen istället för att byta ut hela rälen. Eftersom tillverkning av ett ton räl skapar två ton koldioxid, kan stora mängder koldioxidutsläpp sparas bara genom att stålåtgången minskar. Rälsmössan består av extra slitstarkt stål som idag används som pansarplåt och slitplåt i entreprenadmaskiner. Kostnaden med rälsmössan beräknas bli halverad jämfört med spårbyte, och om hänsyn tas till den förväntade ökade livslängden så reduceras kostnaden med 75%.

Rälsuppfinning från Luleå sparar pengar

ReRail - Utvecklingsprojekt



JOHAN ERLANDSSON 2007-11-17        #3597
Jag har någon gång sett någon som räknat med produktionen av rälsen i jämförelser mellan olika transportslag, och kommit fram till att tågtrafik då inte blir ett så bra miljöalternativ som det brukar framhållas som. Vet du något om det, Erik? Två ton koldioxid för ett ton räl låter ganska lite, har de räknat med svensk i princip koldioxidfri elmix då tro?

ERIK SANDBLOM 2007-11-17        #3598
Från Linköpings universitet:
Det är främst stålet i rälsen som gör järnvägsbyggen till energislukare. Eftersom det används i stora mängder och kräver mycket energi att framställa, är stålet den för Banverkets miljöarbete viktigaste produkten. — Energianvändningen kan skilja upp till 50 procent mellan olika stålverk. Banverket borde i sina upphandlingar ställa krav på en mer miljöanpassad produktion, säger Niclas Svensson. Livscykelanalysen bygger på uppgifter från bygget av ett nytt dubbelspår mellan Kallhäll och Kungsängen i Stockholms län. För den 6,9 km långa banan gick det åt nära 900 ton material varav 94 procent var bergkross, 4 procent betong och 2 procent stål. Om man däremot ser till energiåtgången svarade stålet för 77 procent, bergkrosset 9 procent och betongen 4 procent.

http://www.liu.se/liu-nytt/pressmed/arkiv?newsitem=6477

ANDERS SUNDGREN 2007-11-19        #3625
En av de större fördelarna med ReRail miljömässig förutom minskat behov av nytt stål är de sänkta underhålls- kostnaderna för rälen. En minskning med mellan 70 till 50%. Detta gör att tågtransporterna ökar sin konkkurenskraft eftersom "spårhyran" borde kunna sänkas. Ökas konkurenskraften kan flera transporter flyttas över till järnväg. Dessutom ökas tillgängligheten på banan p.g.a. mindre underhåll, (ingen slipning).

ERIK SANDBLOM 2009-04-30        #10506
Nu går tåget till Amerika Nu ska rälsmössan testas i TTCI i Pueblo Colorado USA. TTCI är ett företag som ägs av amerikansk järnvägsindustri och som testar och certifierar bland annat järnvägsprodukter för den globala marknaden.

ERIK SANDBLOM 2012-10-09        #21333
Vägbyggen större klimatbov än väntat - Miljöaktuellt
Det handlar om nybyggen, men också renovering och underhåll av befintliga vägar. Uppskattningsvis bidrar vägnätet till utsläpp motsvarande 2,5‒3 miljoner ton koldioxid per år, vilket är ungefär 15 procent av Sveriges inrikestransporter.

Logga in för att svara


Produkter

Konferenstjänster (2)
Lastcyklar (4)
Trikar (16)
Elmotorcyklar (1)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Elmopeder (5)
Cykelleasing (2)
Cyklar (6)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 2760 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik