|
Bil Spekulationer om bilens framtid...
Har den senaste tiden roat mej med att göra lite olika överslagsräkningar berörande bilar och bränslen som tänkte be att få lite feedback på:
Idag:
En genomsnittlig svensk bil väger idag 1500-2000 kg.
Dess genomsnittliga bränslebehov ligger på säg 7-12 liter/100 km (och ca 25 % lägre för en diesel). Omräknat i energi är detta ca 300 MJ/100 km för bensinbilen och ca 250 MJ/100 km (dieseln har ett högre energiinnehåll per liter).
Motorstyrkan ligger i snitt kanske kring 110 kW.
Min åsikt är att dagens bilar har en stor överkapacitet i både prestanda och lyx som väsentligt kunde minskas så att bränsle/energi-förbrukningen minskas.
Genom att ta bort en massa lull-lull som t ex AC, elsäten, ombonad innemiljö borde vikten kunna reduceras väsentligt. Motoreffekten per kg skulle kunna halveras (kanske inte attraktivt idag, en tillbakagång till 70-talet, men skulle ändock fungera). Samt en optimering av motorer för minsta möjliga förbrukning och mindre vikt på prestanda. Mindre motor ger också mindre vikt.
En mycket grov skattning är att detta skulle reducera bilparkens energibehov till ca 25 % av nuvarande.
Ett ytterligare steg är att minska på bilanvändandet. Exempelvis med en progressiv kilometerskatt som löper per dag eller resa (tanken är att korta resor <5km ska vara relativt sett dyra och skapa ett starkt incitament att ta cykeln, bussen eller gå istället).
Min slutsats av detta resonemang är att det faktiskt vore möjligt att reducera bilismens energibehov med uppemot 80 % inom en inte alltför lång framtid (säg 10-20 år).
Kul om ni hade synpunkter och kanske egna tankar om detta.
Enkla bilar finns att köpa, men det är inte det köparna vill ha. Jag tror det är väldigt svårt att få köparna att acceptera att bli av med något de vant sig vid, se t.ex. på Toyota Prius I och II. Den gamla versionen var något motorsvagare än medelbilen, och då dög den inte. Den nya versionen har däremot inga kompromisser och säljer som smör.
Hur tänker du dig administrera en progressiv kilometerskatt?
Håller med om att det finns ett hinder i att de flesta är obenägna att köpa en bil de uppfattar som "sämre". Idag är inte heller bränsletillgång och pris en tillräckligt stor sak. Trots att många knorrar över bensinpriset så tror jag inte att vi skulle köra så mycket mindre även om literpriset gick upp över 20 kr.
Min spekulationer bygger dock på min uppfattning att vi inom 10-20 år kommer att ha brist på drivmedel. Det finns inget som tyder på att vi kommer att kunna ersätta diesel och bensin med alternativa bränslen till mer än kanske 20-30%. Under dessa förutsättningar (brist med ransonering som följd och kraftigt höjda priser) så lär det bli fråga om "sämre" bil eller ingen alls.
Återigen utifrån mitt resonemang ovan så antar jag att samhället kommer att bli starkt (mycket mer än idag) motiverat att minska bilanvändandet. I ett sådan läge kan den föreslagna skatten och dess administration vara försvarbar. En tänkbar teknisk lösning vore att lägga in loggning i bilens styrsystem som läses av vid givna tillfällen (t ex besiktning, köp, av ägaren själv). Det går för övrigt säkert att tänka ut andra sätt att minska på bilanvändandet.
Ja, OK, det kan vara intressant att spekulera i vad som skulle kunna hända om tillgången på olja och naturgas kraftigt minskar.
Jag skulle tro att vi har elbilar och vätgasdrivna bilar framme om tjugo år. Antagligen laddar vi elbilarna med kärnkraftsel, och tillverkar även vätgasen med kärnkraft. Det skulle jag tycka vara en helt acceptabel utveckling.
Det jag dock är lite rädd för är att det utvecklas teknik för att tillverka flytande bränslen av kol (dimetyleter eller syntetisk diesel) till en låg kostnad. Då har vi enorma mängder fossilbränsle att använda till transporter, vilket ger mer växthuseffekt. Kol finns det hur mycket som helst av.
![]() Jo det är rätt att nya priusen visar ett högre antal hästkrafter,men det är samma bensinmotor i gammla som nya Priusen.Den gammla ger 52KW vid 4000 v/m eller 70 hk
Den nya ger 57KW vid 5000 v/m eller 76 hk
Det blir ofta mer hk vid högre varvtal på bensinmotorer.
Däremot så ger den nya Priusens elmotor större effekt.
Elmotorn ger 33 KW i gamla Priusen eller 44 hk
Elmotorn ger 50 KW i nya Priusen eller 68 hk
Här står lite mer om dom.
http://www.transportation.anl.gov/pdfs/HV/2.pdf
http://home.hiwaay.net/~bzwilson/prius/
http://avt.inel.gov/hev.html
http://www.john2211.nl/Hybride_gebruikers_info_files/Prius_User-Guide.pdf
Magnus, jag såg att det var ett bra tag sedan du startade denna tråden men det verkar ju faktiskt som en del biltillverkare lyssnat på dig. I alla fall vad det gäller vissa tyska märken som kommit med sina bluemotion/e-powerkoncept. Dessa bilar har lägre motoreffekt och lägre tjänstevikt. Vad det gäller vikten har man tyvärr inte löpt linan ut, utan har kvar diverse onödig elutrustning. Även om det kanske inte är just denna som står för all onödig vikt så måste den ändå spela viss roll. Min bors 28 år gamla Volvo 245 väger lika mycket, eller kanske till och med något mindre än motsvarande ny bil i samma storleksklass. Detta måste ju bero på något.
Borde inte din brors 245:a direkt jämföras med en ny V70? Då har tjänsetevikten gått upp ca 250 kg.
Vad jag tycker är särskilt intressant när du nämner bluemotion är hur "folk" tycks ha ändrat inställning. VW:s 3 liters Lupo och Audis A2 med samma motor lanserades 1999, men lades ner 2005 respektive 2003 på grund av för dålig efterfrågan. Nu finns det kanske skäl att kritisera tillverkarna som inte lade alltför mycket krut på att marknadsföra dessa bilar. Idag skulle dessa bilar blivit toppsäljare. Att dagens VW oc hAUdi inte kommer ner under 3 liter/100km hänger nog mest på strängare utsläppskrav än på högre vikter.
Magnus, här har vi en bil som jag tror du kommer dregla lite över. Tvåsitsig Audi. Auto Motor & Sport gissar att detta är en elbil, och den lär inte väga alltför mycket. Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3) Cyklar (6) Elcyklar (49) Cykelleasing (2) Trikar (16)
|