|
Kultur & media Shopping i New York
Jag bläddrade i GP till söndagsfrukosten idag och reagerade på två olika uppslag. Det första uppslaget redogjorde lustfyllt om hur mycket pengar man kan spara på att åka till New York och shoppa loss nu när det är fördelaktig dollarkurs. På ett annat uppslag handlade det om de alltmer alarmerande problemen med växthuseffekten.
Frågan jag ställer mig är hur länge det dröjer innan GP och vi alla klarar av att koppla ihop dessa två fenomen? Och när blir en dylik shoppingartikel omöjlig att publicera i en dagstidning? Vad tror ni? Om ett år? Fem? Tio? Aldrig? http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=898&a=382915
Omöjligt är det tydligen inte, men det är envist, bakom flötet och gubbigt. Det räcker inte heller med att redovisa hur många ton koldioxid en sån resa släpper ut. Journalisters uppgift är att göra informationen begriplig, och det gör man inte om man inte jämför flygresans utslläpp med t ex bilande och svenskarnas årliga utsläpp per capita.
Just nu retar jag mig nu på Carl Cederschiöld som vill bygga en massa nya motorvägar i Stockholm och sen konstarerar "Fler kommer att använda bil 2030 av det enkla skälet att tillväxten av resande är högre i kranskommunerna, där bebyggelsen är glesare och kollektivtrafikandelen är lägre". Att det finns ett samband mellan ökat bilande och ökade motorvägar är tydligen något som Cederschiöld inte kan greppa.
Gubbvälde säger jag bara...
Det finns även kvinnor och vänsterpolitiker som är inne på samma tråkiga spår. Läs t.ex. debattartikeln i ovan nämnda GP. Carin Jämtin, oppositionsborgarråd (s) Stockholm, kräver mer vägar för ökad tillväxt. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=383016
Alliansen har blivit mycket grönare sen valet, medan Socialdemokraterna fallit tillbaka i motorvägskramande.
Mona Sahlin stödjer idéen att bygga en sexfilig motorväg i Stockholm för 25 miljarder. Dom pengarna motsvarar två-tre år av banverkets totala budget. Som grädde på moset vill hon ha gratis kollektivtrafik, för att ytterligare uppmuntra till onödiga resor och ta bort cyklisters och fotgängares ekonomiska belöningar.
Sahlin vill ha gratis kollektivtrafik
Att kalla motorvägen för "förbifart" är en stor bluff. Vägverket kunde inte motivera bygget utan att det alstras mycket ny trafik som dessutom kommer vara lokal.
"Fråga: Måste det inte vara effektivare att förlägga en ny förbifart längre västerut?
Svar: En led längre västerut ger inte så stor avlastning av de centrala delarna och tillgängligheten för den södra regionhalvan minskar när leden flyttas västerut."
Förbifart Stockholm Frågor och svar
Visserligen är motorvägar säkrare än andra vägar, men de är inte lika säkra som att helt enkelt minska farten eller bygga järnvägar istället.
"Enligt de flesta trafikforskare är sänkta hastigheter det främsta vapnet för att få ner dödsolyckorna i trafiken. Men om man tvingas välja mellan lägre hastigheter och snabba pendlingsmöjligheter, så prioriteras alltså snabbheten av många lokala politiker och trafikplanerare."
Politiker prioriterar inte sänkt hastighet
Och det finns mycket kvar att göra för att förbättre bilisternas beteende:
"Fransmännen är betydligt bättre på att följa hastighetsgränserna och på att använda bilbälte, än vad svenskarna är."
Fransmän slår svenskar i trafikvett
Det är ju underbart att det finns någon som vill göra kollektivtrafiken gratis! Kombinera det med gott om parkeringsplatser i anslutning till knutpunkter t ex vid pendeltågsstationer för de som behöver bilen den sista stäckan hem, men kan åka större delen av resan kollektivt. Jag ser annars direkt framför mig flera resenärer med sådana där fiffiga vikcyklar som du tipsat om, Erik.
Naturligtvis behöver det dessutom satsas ordentligt på bra vägar för cyklister också.
Fler och fler kommer nog att så småningom koppla ihop dessa fenomen, men jag tvivlar på att den här sortens artiklar kommer att försvinna inom överskådlig tid. Det är så djupt rotat i människans natur att vilja ha mer, och långresorna ökar för fullt enligt resebolagens rapporteringar på sistone. Och människor som inte åker på sånt här kan i alla fall läsa och drömma sig bort. Dessutom är det en sak vad vi säger att vi gör och vad vi faktiskt gör; därför finns det så många tidningar med innehåll som en hel del människor läser men inte står för att de läser.
Eleonora, folk reser redan orimigt korta sträckor med motoriserade fordon och nolltaxa skulle förvärra det. Om bara var tredje kort bil- och kollektivresa i Göteborg fördes över till cykling, så skulle cyklingen fördubblas! 40% av bilresorna i Göteborg och lika många av kollektivresorna är kortare än fem kilometer. Det blir 270 000 respektive 112 000 resor per dygn. Cyklingen ligger på 120 000 resor per dygn. Källa Göteborgs cykelprogram sidan 28.
Enligt Sika är den genomsnittliga spårvagnsresan 4,3 km och för tunnelbana 5,6 km. Det tar 15-20 minuter att cykla fem kilometer. Källa Bantrafik 2004
Vill man reformera taxorna för att gynna cyklingen skulle man ta ut tio kronor per resa istället för att ha månadskort som låter dig göra obegränsat många korta resor. Bengt Axmacher har bloggat om att ta ut en likadan avgift på alla bilresor.
Jag tror mer på att prioritera cykeln i gaturummet, jaga cykeltjuvar och ordna med bättre cykelparkering. Men avgifterna spelar också in.
Oj, det här är en intressant fråga, tycker jag, som säkert skulle kunna fylla upp en alldeles egen tråd?
Här nämner GP i alla fall turism och klimatproblem i samma artikel, även om det här väl kan ses som en "miljöartikel" och ingen "researtikel". http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=381757
47 procent kan tänka sig att välja något annat än flyg på resan för att gynna klimatet: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/klimathotet/artikel_591865.svd
Det är en intressant artikel eftersom den tar upp att den där siffran 47% inte innebär att lika många faktiskt väljer något annat än flyget när det kommer till kritan. Den sortens reflektioner tycker jag är sällsynta i media, men viktiga när man analyserar förändringar och hur man ska uppnå framtida förändringar.
Det är bland annat dessa konsumentbeteenden som gör att vi kommer att se shoppingartiklar som den i början av tråden och klimatartiklar i samma tidning långt framöver, tror jag.
Idag har GP en helsida om Ekocentrum i Göteborg där man kan gå miljökurser. Jag tycker pressen har en tendens att skriva lösryckt om miljön på ett lite desinformerande sätt. Ekocentrums kursledare säger till exempel att leksaksbåtar inte får gå i återvinningen eftersom "hela bingen med plastförpackningar hamnar fel".
Eh, va? Den som trodde att man skulle få någon närmare förklaring på den elaka leksaksbåten blir besviken. GPs reporter hade ju helt enkelt kunnat fråga kursledaren vad det beror på. Men istället får man veta att miljöarbete är något konstigt och skuldtyngt. När det kunde vara lustfyllt och inspirerande.
Ett annat exempel på pressen och miljön är SvDs artikel 14/1 om ny järnvägstationen i Uppsala. Den ska få nordens största cykelparkering, 7000 platser. SvDs artikel berörde allt möjligt om stationen, bland annat underjordiskt (bil-)garage, gång- och cykeltunnel, men nordens största cykelparkering nämndes inte. Rena Pravda.
Den 17/11 skrev SvD om hur många inte har något alternativ till att ta bilen till jobbet. Inte ett ord om cykel i den artikeln. Trots att Vägverket själva skriver att ungefär hälften av alla bilresor är kortare än 5 kilometer. I tätorter är generellt sett en mycket stor andel, cirka 70-80 procent, kortare än 3-4 kilometer. Okej att varenda resa kanske inte kan ske med cykel, men man kan i alla fall tala lite om hur potentialen ser ut och hur andra städer arbetar med att öka cyklingen. Istället för att förbigå hela ämnet med tystnad.
Själv tycker jag att DN, Sveriges Television och Sveriges radio är de stora medier som har bra miljöbevakning som en naturlig del i nyheterna. SvD och GP med flera har fortfarande miljön som något påklistrat i efterhand. Klart det blir svårt med miljön om det är något som ska rättas till i efterhand, istället för att finnas med från början.
Idag har GP en liknande paradox som jag nämnde i första inslaget angående klimathot och nöjesresor med flyg. Och denna gång är båda inslagen på förstasidan vilket gör det än mer slående...
Överst på framsidan finns en rubrik om klimatpolitiken, och precis under handlar det om hur en kille till slut lyckats bota sin flygrädsla och äntligen ska få flyga till Västindien. Inne i GP finns handfasta tips på hur man kan bota sin egen flygrädsla. Är det inte nu om någonsin man borde vara rädd för att flyga?
Som en liten fortsättning på nolltaxa-debatten har jag gjort en egen tråd/artikel om det. Låt diskussionen fortsätta! http://www.ecoprofile.se/920_873_Ar_gratis_kollektivtrafik_bra_for_miljon.h
Nu gör DN samma sak och uppmanar sina läsare att inte handla i Sverige, för då går de miste om en helg i New York. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3116&a=757975
GP tipsar om fördelaktig dollarkurs: http://www.gp.se/resor/1.643269-rusning-till-new-york-i-sommar Logga in för att svara |
Magasin (3) Böcker (2) Återanvändande/upcycling (1) Miljökonsult (1)
|