|
Cykel Cykelambulansen kommer fram snabbare
När ambulansen rycker ut för att rädda liv är varje minut viktig. Därför har ett antal städer i England och USA skaffat cyklande ambulanser som snabbt kan ta sig till skadade människor i innerstäder, och under stora evenemang med mycket folk. Cyklarna är inte utrustade med bår och kan inte transportera patienter. Däremot har man annan utrustning med sig som kan hjälpa patienten under tiden man väntar på en konventionell buss-ambulans. Cykelambulansen kan avlysa den vanliga ambulansen om den visar sig inte behövas. I London har cykelambulanserna funnits sedan år 2000. Nu har fenomenet spridit sig till andra städer i England: Cardiff, Bournemouth, Weymouth, Leeds, och Norwich. Även i delstaten Ohio i USA har man börjat med cykelambulans, i städerna Fairfield och Troy, som haft cykelambulans ända sedan 1994. Läs mer på BBC, hos cykelkurirerna Zero Couriers och se bilder på cykelambulansens i London egna sida. Bilden ovan är från London.
Att cyklar kommer fram såpass mycket snabbare inne i de gamla engelska innerstäderna kan bero på att utrymmet på stadsgatorna helt enkelt är snålare tilltaget och hårdare belastat än i Sverige.
Christer Ljungberg är trafikplanerare och VD för Trivector Traffic. Han skriver i sin blogg att den fyrfiliga motorvägen mellan Lund och Malmö anses för smal för de 37 000 fordon per dygn som kör där. Det är bara det att i Tyskland breddar man inte fyrfiliga motorvägar förrän man når upp i över sextiotusen fordon per dygn. Gör bussfiler på motorvägen istället, tycker Christer.
Svenska vägar är överdimensionerade - fråga tyskarna
Vi kanske behöver fundera mer på hur vi använder vägarna än på hur vi ska bredda dem?
Nio cyklande p-vakter i Göteborg
Försöket med cyklande parkeringsvakter i centrala Göteborg har fallit så väl ut att verksamheten nu blir permanent. Under onsdagen fick ytterligare sju parkeringsvakter en utbildning i trafikregler och allmänt cykelvett av stadens cykelpoliser.
− Cyklarna kan effektivisera övervakningen i områden som Linnéstaden och Slottsskogen, men också runt till exempel Liseberg är det lättare och snabbare att ta sig fram på cykel, säger Carina Abrahamsson, som ansvarar för parkeringsfrågor på trafikkontoret.
Vårt Göteborg: Göteborg utökar antalet cyklande p-vakter
Även flygplatsen Heathrow har cykelambulanser. Man började 2004 och i maj 2006 ökade man på till tre stycken cykelambulanser som betjänar fyra av flygplatsens terminaler. I 93,6% av fallen når man patienten inom åtta minuter.
Partnership agreement with BAA clears Heathrow bicycle-ambulance unit for take-off
Kan cykelambulans vara bra i en stad med många backar? Japp:
The Guardian: How cycling paramedics are saving lives in hilly Sheffield
The answer, according to Jonathan Alexander from the Yorkshire ambulance services cycle response unit (CRU), is for units to start their day uphill from the city centre, letting them travel to the majority of calls with gravity on their side.
With an average response time at just over four minutes for life-threatening incidents, the scepticism is fading and the initial CRU trial is now effectively permanent, with new staff to be trained soon. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1)
|