Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Koldioxid blir bränsle

ROBERT ENGLISH 2007-12-20        #4007

I Sandia National Laboratories i Albuquerque, New Mexico USA tittar forskare på möjligheten att omvandla koldioxid till bränsle. Mannicken använder en tvåstegs termokemisk reaktion för att bryta ned koldioxid för att producera kolmonoxid. Kolmonoxiden kan användas för att producera olika bränslen som vätgas, metanol och bensin genom konventionella teknolgier. "Within the Sandia reactor is a ring of a cobalt-ferrite ceramic material, which is essentially made up of iron oxide and cobalt. A parabolic solar concentrator directs sunlight onto the ceramic material, heating it to around 1,500 °C and causing it to give up oxygen. As the ring continually rotates, the reduced material passes into a second, separate chamber containing carbon dioxide. Having given up its oxygen, the ceramic reacts with the carbon dioxide, stealing oxygen atoms off it. The result is the production of carbon monoxide. The process is continuous, so that the oxidized ceramic once again passes back into the solar chamber where it is again reduced. It will work with either carbon dioxide to make carbon monoxide or with water to make hydrogen." Det här är över min kompetens men det låter för bra för att vara sant. Någon som har hört om detta tidigare?

http://www.technologyreview.com/printer_friendly_article.aspx?id=19909



MIKAEL JOHANSSON 2007-12-20        #4008
Det är en spännande teknik att omvandla koldioxid till bränslet koloxid. Men eftersom man sedan tänker sig att använda koloxiden som bränsle så minskar man tyvärr inte mängden koldioxid i atmosfären. Alltså, om målsättningen med anläggningen är att tillverka drivmedel så misstänker jag att man får större nettoutbyte av energi och investeringskostnad om man istället producerar elektriskt drivmedel för elbilar.

ROBERT ENGLISH 2007-12-21        #4009
Har du rätt i! Men tekniken hanterar ju två problem enligt artikeln: "putting carbon dioxide to good use, and finding a way to make the best of the sporadic nature of solar energy. It offers a way to store this solar energy and use it when you want it." Men så kommer brasklappen: "The question is, at what efficiency? How much energy does it take to carry out this reduction? It may be more efficient to use the solar energy for direct power production." Det senare talar ju för elbilar snarare än vätgasbilar!

JONAS KARLSSON 2007-12-21        #4012
Det finns ju dock lägen där det inte funkar med el. Blir nog svårt att få en Jumbojet att gå på el. Där kan nog den här tekniken och att sedan köra på vätgas vara ett alternativ. Problemet här är att vätgas är ganska skrymmande så räckvidden för ett vätgasplan riskerar bli kortare jämfört med att köra på flygfotogen men vätgasplanet borde dock få betydligt längre räckvidd än vad ett eldrivet plan skulle kunna få. När det gäller att driva bilar så är dock nog eldrift effektivare i framtiden.

Logga in för att svara


Produkter

Elmotorcyklar (1)
Lastcyklar (4)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)
Cyklar (6)
Cykelleasing (2)
Trikar (16)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3228 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik