|
Bil Koldioxid blir bränsle
I Sandia National Laboratories i Albuquerque, New Mexico USA tittar forskare på möjligheten att omvandla koldioxid till bränsle. Mannicken använder en tvåstegs termokemisk reaktion för att bryta ned koldioxid för att producera kolmonoxid. Kolmonoxiden kan användas för att producera olika bränslen som vätgas, metanol och bensin genom konventionella teknolgier.
"Within the Sandia reactor is a ring of a cobalt-ferrite ceramic material, which is essentially made up of iron oxide and cobalt. A parabolic solar concentrator directs sunlight onto the ceramic material, heating it to around 1,500 °C and causing it to give up oxygen. As the ring continually rotates, the reduced material passes into a second, separate chamber containing carbon dioxide. Having given up its oxygen, the ceramic reacts with the carbon dioxide, stealing oxygen atoms off it. The result is the production of carbon monoxide. The process is continuous, so that the oxidized ceramic once again passes back into the solar chamber where it is again reduced. It will work with either carbon dioxide to make carbon monoxide or with water to make hydrogen."
Det här är över min kompetens men det låter för bra för att vara sant. Någon som har hört om detta tidigare?
http://www.technologyreview.com/printer_friendly_article.aspx?id=19909
Det är en spännande teknik att omvandla koldioxid till bränslet koloxid. Men eftersom man sedan tänker sig att använda koloxiden som bränsle så minskar man tyvärr inte mängden koldioxid i atmosfären. Alltså, om målsättningen med anläggningen är att tillverka drivmedel så misstänker jag att man får större nettoutbyte av energi och investeringskostnad om man istället producerar elektriskt drivmedel för elbilar.
Har du rätt i! Men tekniken hanterar ju två problem enligt artikeln: "putting carbon dioxide to good use, and finding a way to make the best of the sporadic nature of solar energy. It offers a way to store this solar energy and use it when you want it."
Men så kommer brasklappen:
"The question is, at what efficiency? How much energy does it take to carry out this reduction? It may be more efficient to use the solar energy for direct power production."
Det senare talar ju för elbilar snarare än vätgasbilar!
Det finns ju dock lägen där det inte funkar med el. Blir nog svårt att få en Jumbojet att gå på el. Där kan nog den här tekniken och att sedan köra på vätgas vara ett alternativ. Problemet här är att vätgas är ganska skrymmande så räckvidden för ett vätgasplan riskerar bli kortare jämfört med att köra på flygfotogen men vätgasplanet borde dock få betydligt längre räckvidd än vad ett eldrivet plan skulle kunna få. När det gäller att driva bilar så är dock nog eldrift effektivare i framtiden. Logga in för att svara |
Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Cyklar (6) Cykelleasing (2) Trikar (16)
|