Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Brukscyklarnas återkomst

ERIK SANDBLOM 2008-01-12        #4128




När jag går in i en cykelaffär blir jag alltid stressad av alla tävlingscyklar. Cykla snabbare! Prestera mera! Låt ingen komma före! Men nu är det nytt mode, brukscyklar, så jag kan slappna av en smula. Den traditionella transportcykeln har verkligen högt bruksvärde om man inte har det för backigt. Några nackdelar är kanske priset och otympligheten. Så nu kommer det en ny lite smidigare typ av transportcykel som bara är som en helt vanlig cykel, fast med dubbelt så stor pakethållare.

Xtracycle Freeradical

Det hela började i USA när Ross Evans tröttnade på att surra fast lådor för att få med sig saker på cykeln; tröttnade på att tejpa fast skumplast på styret för att ordna sittplats för en passagerare. Istället för att skaffa en ordentlig transportcykel så utgick han från sin egen, vanliga cykel och sträckte lite på den. Tanken var att göra en transportcykel för folket, och vad kan vara mer folkligt än att göra en byggsats som förlänger den cykel man redan har?  

Ross och hans kompis Kipchoge Spencer startade företaget Xtracycle, och förlängningssatsen kallas FreeRadical. I kemins värld är en fri radikal, fritt uttryckt, en molekyl med extra elektroner som gärna vill para ihop sig med andra molekyler. När molekylerna parar sig uppstår helt nya kemiska föreningar. Till exempel kan natrium och klorin para sig och bli natriumklorid, det vill säga salt. Så liknelsen är att när man utrustar sin cykel med en Free Radical, så får cykeln helt nya användningsområden.

När man har förlängt sin cykel med en FreeRadical så finns ett antal tillbehör som kan snäppas på. Wideloaders for att transportera skrymmande gods, fotsteg för passagerare, barnstol, hjälpmotor, cykelhållare (!), extra kraftigt fotstöd, med mera.

Nackdelen med att pressa cykelns uppgifter på det här sättet är att cykeln viftar på svansen. Det märker man även på vanliga cyklar om man t ex tar en passagerare på pakethållaren. För att motverka detta har ett antal hantverkare byggt hela cykelramar avsedda för FreeRadical. Genom att börja från början får man en styvare ram som inte svajar så mycket.

Nu till sommaren ska det komma en masstillverkad ram från ramtillverkaren Surly. Ramen kallas för Big Dummy; stor är den onekligen, och det är ju inte så dumt.  

Nu kommer de stora Särskilt billiga tycker jag inte att ovanstående lösningar är, även om de säkert kan vara prisvärda ändå. Billig är däremot tyska Yuba Mundo, en komplett cykel som ser ut att vara robust och inte kostar mer än €500, det vill säga mindre än en vanlig svensk sjuväxlad cykel med fotbroms. Haken är kanske att Yuba Mundo inte finns med fler än sex växlar, och stänkskärmar och belysning tycks inte ingå.

Snäppet snyggare är Konas Ute. Den har sexton växlar och skivbroms fram, så man kan cykla både uppför och nerför stora backar med packning. För den cykeln får man betala $800, något mer än Yuba Mundo. Dessvärre fungerar ingen av de kompletta cyklarna ihop med tillbehören från Xtracycle. För att få det, och den styva ramen, måste man vänta på Surlys ram och sen bygga upp ramen med delar. Det kan man få hjälp med hos sin cykelhandlare. När man diskuterar vad en cykel kostar ska man tänka på vad den ska användas till. Om alternativet är en bil eller månadskort på kollektivtrafiken, så kan en dyr cykel plötsligt bli väldigt billig.

Både Yuba och Xtracycle har sponsrat projekt i tredje världen. Tanken är att en kvalitetscykel är väldigt billig i längden, och kan bidra till en hållbar utveckling i fattiga länder. Och det gäller självklart i lika hög grad i samtliga världens länder, rika som fattiga. Mer om Kona Ute. Cykeln har uppmärksammats av Wired, en gång dessutom med rubriken "Dump the Car for Konas Cargo Carrying Utility Bike"




MAGNUS BILLBERGER 2008-01-14        #4133
Det sista stycket får mej att tänka på en historia en kompis berättade om när hon i unga år jobbade på en livsmedelsindustri. Hon spenderade intjänade pengar på en riktigt bra cykel varvid en kollega ondgjorde sig över "hur man kan vara så dum att man lägger flera tusen på en cykel". Min kompis svarade med att "det är ju betydligt mindre pengar än vad du lägger på din bil varje år". Svaret blev "-jamen, jag behöver ju bilen...."

MAGNUS BILLBERGER 2008-01-14        #4134
För övrigt när det gäller kostnaderna för en cykel är det lätt att man hamnar i väldigt missvisande jämförande beräkningar. Jag tycker man ska akta sig för direkta jämförelser mellan transportslag eftersom sådana jämförelser implicit antar att transportslagen helt kan ersätta varandra. Min förra cykel använde jag i 7 år och en ungefärlig avräkning äver den tiden ser ut ungefär såhär: Inköp 3000:- Själrisk 1000:- + 1000:- kr emellan när stulen cykel ersattes. 3 uppsättningar nya däck (1 vinter och 2 sommar) 1500:- Vajrar, brombelägg, generatorer, lysen, batterier 250:-/år Summa: 8250:- Sedan tillkommer merkostnader för ändamålsenliga kläder och annat som man skaffat för att kunna nyttja cykeln så effektivt som möjlig. Visserligen använder man dessa prylar även till annat, men en andel av kostnaden bör ingå för en rättvisande kalkyl. Jag drar till med 500:-/år Cykeln gick ungefär 3-4000 mil under den tiden så man skulle kunna säga en kostnad på ca 3:50/mil. Låter ju strålande i jämförelse med de 20:-/mil som bilen jag ägde samma tid kostade. Man skulle kunna räkna ut att jag kunnat spara ca 150 000 kr om jag alltid tagit cykeln istället för bilen. Men den hypotesen kraschar då bara en mycket liten andel av bilresorna i praktiken kunde ha genomförts med cykel. Nåväl, brukscyklar i all ära, men har de inte ett väl smalt användningsområde? Jag föredrar flexibiliteten hos cykel + cykelkärra.

ERIK SANDBLOM 2008-01-31        #4327
Tanken med de förlängda cyklarna är att de är lättare och smidigare än såväl vanliga transportcyklar som cykel + vagn. Tillsatsen väger bara fem kilo, och börjar man med en hel ram som Surly, Yuba och Kona Ute så bör viktökningen vara lite lägre än så. Så tanken är att man kan ha cykeln som sin vardagscykel och alltid ha lastkapaciteten med sig. På Xtracycles hemsida framhåller man att en förlängd cykel kan ta en passagerare. Det kan vara praktiskt om man träffar en kompis på stan och man vill gå/cykla nånstans, och om kompisen inte har sin cykel med sig. Genom att alltid ha lastkapaciteten med sig så kan man agera lite mer spontant. Jag äger varken cykelvagn, xtracycle eller transportcykel, så jag talar inte direkt från erfarenhet. Men jag tror alla tre koncepten har sin plats, samtidigt som de naturligtvis har överlappande användningsområden. Det är alltid trevligt med lite valmöjligheter :-)

ERIK SANDBLOM 2008-01-31        #4329

Här är en sida med inspiration för den som vill bygga själv. Cykeln på bilden verkar väldigt genomtänkt. De små hjulen ger stor styrka samtidigt som man kan lasta saker ovanpå hjulen men ändå få en låg tyngdpunkt. Lasten fästs på ramen och inte på styret, vilket gör cykeln mindre vinglig under last. Varför serietillverkas inte nån sån cykel egentligen?

http://www.johnnypayphone.net/cargo/

ERIK STENLUND 2008-02-29        #4553
Jag kör en flexcykel (i Nederländerna Bakfiets) dagligen. SKulle aldrig sätta barnen i en kärra. Den röda vikcykeln med korgar finns i serietillverkad version under namnet Kemper Lorri. Den går inte att vika ihop, men den tar förmodligen mer last. Det finns massor av cyklar som inte kommit med här. Keep it coming! nåd och frid erik

http://www.kemper-velo.de/index.php?id=19

ARNE HöRBERG 2008-02-29        #4554
Erik varför vill du inte sätta barnen i en kärra? Jag har själv funderat på att skaffa en cykelkärra för barntransport. Tycker det verkar smidigt.

ERIK SANDBLOM 2008-02-29        #4555

Tack Erik, Lorri verkar vara precis vad jag letar efter! Får man plats med vanliga cykelväskor bak utan att slå i hälarna? I så fall får man med sig hur mycket mat som helst från mataffären ju! 25kg bak plus 30 kilo fram enligt reklamen.

ERIK STENLUND 2008-03-10        #4627
Jag har haft en kärra för barntransport tidigare, men numer är den ombyggd för tillfällen när man behöver få med sig riktigt mycket eller riktigt stora (julmat + gran t.ex.) prylar. Vid flera tillfällen har barnkärran varit nära att slå runt. Inte i höga hastigheter, men jag tog i en kantsten eller (cykel-)vägen var dåligt plogad med ett plötsligt gupp... Dessutom är det mycket roligare att ha barnen nära sig, då går det ju att prata med varandra under vägen. I backarna får de heja på... Och det var inte roligt att se den stackaren som hade suttit i skitsprutet bakom bakhjulet heller... nåd o frid erik

ROBERT ENGLISH 2008-03-11        #4633
Prövat stänkskärmar? Köpte just en cykelkärra från Nordic Cab och den verkar vara en riktig högkvalitéprodukt som också går att använda efter skidorna (finns med skidor, som joggingvagn eller hundvagn). Riktiga säkerhetsbälten, justerbara sitsar och väderskydd gör den riktig bekväm. När man stannar med cykeln och vill gå in i t ex ett varuhus så kopplar man av den och fäller ned ett litet hjul framtill och vips så har man en syskonvagn. Alla delar bytes utan verktyg. Nackdel: skulle vara priset då men den ligger i paritet med danska Winthers vagnar (ca 5300 kr inkl skidor, joggingvagn).

http://www.nordiccab.se

ERIK STENLUND 2008-03-11        #4638
De flesta vagnar för barntransport har någon slags suflett att fälla ner, och ja, en stänklapp på bakskärmen skulle göra mycket om den gick riktigt långt ner, sisådär en decimeter från marken. Det löser ändå inte stabilitetsproblemet. Folk (cykelhandlare och andra) säger att det är säkrare att frakt barnen i en anordning som jag inte kan kontrollera istället för på cykeln som jag själv styr i alla dimensioner. Jag håller inte med. Sedan är det förstås skillnad på stabiliteten mellan olika vagnar. Men jag vet vad jag och barnen tycker är roligast. Och lättast med för den delen. n o f erik

DANIEL JOHANSSON 2008-03-12        #4664
Jag förstår delvis vad du menar Erik. Dock känner jag som är ganska ovan cyklare och har cyklat ganska lite med barnen på cykeln att ha 2 barn på cykeln skulle göra det väldigt instabilt och öka min risk att ramla ganska rejält. -- DaJ

JOHAN ERLANDSSON 2008-03-12        #4666

Nu ska jag skriva något VÄLDIGT diplomatiskt, hoppas jag blir förlåten för det... :-) Det finns många olika sätt att transportera barn på cykel. Det går att ha synpunkter på vilket sätt som är säkrare än det andra, men jag tror att föräldrar själva är ganska väl medvetna om vilka risker som finns och anpassar cyklingen därefter, och efter sin egen förmåga. Själv har jag jag en Nihola lådcykel och tycker det funkar bra och känns hyfsat säkert.

MAGNUS BILLBERGER 2008-03-12        #4668

Intressant att läsa om Nordic Cab som påminner mycket om vår Charit Carrier (CC). Vi har vid det här laget avverkat ca 1000 mil gåendes, cyklandes och springandes. Jag upplever CC:n som mycket trygg. Den är inte vältbenägen, barnet har fempunktsbälte och är skyddat av en robust ram. Flexibiliteten passar oss väldigt bra, den går fort att ändra om - någon minut bara från cykelkärra till cityvagn. Till nästa vinter överväger jag starkt att skaffa till skidpaketet. En egenskaper som jag värderar extra mycket hos vagnalternativet är att kunna växla dragare. Jag kan skjutsa barnet till dagis, lämna vagnen där och mamma hämtar hela ekipaget.

ROBERT ENGLISH 2008-03-12        #4670
Måste erkänna att jag var inne på en Nihola eller liknande tidigare men det föll på priset. Anledningen till att skaffa ett annat ekipage än enbart cykel med barnsits/ar var att jag cyklade med dottern på pakethållaren i barnsits och cykelkorg till affären och vid lastning höll hela härligheten på att välta och det var med mycket möda jag avvärjde dotterns markkontakt. Hade då ändå valt att ta mjölkpaketen i ryggsäck för att minska belastningen i cykelkorgen. Gillar dock fortfarande Niholacyklarna och dess likar. Chariot verkar vara de som först kom med multikonceptet, tyvärr hittade jag den först efter att vi skaffat barn så konventionell (tråkig) barnvagn var redan köpt. Fördelen med Nordic cab (marginell kanske) är att den består av en plastbalja i botten vilket gör den stryktålig mot väta och går utmärkt att konvertera till lastvagn när barnen blir för stora. Vagnen är mycket stadig och vobblar inte som de vagnar jag hade efter hyrcykeln på Gotland 1994.

JOHAN ERLANDSSON 2009-03-31        #10055
Det går att lasta en hel del på cykel om man vill eller måste... Kolla TreeHuggers slideshow!

http://www.treehugger.com/galleries/2009/03/extraordinary-loads-on-ordinary

ERIK SANDBLOM 2009-07-09        #11423

Fler roliga strippar: Yehuda Moon and the Kickstand Gallery - Suggestions and Sermons

Bicycle Retailer & Industry News: Transportation Bikes Take Flight at Retail
Tillverkarna satsar alltmer på brukscyklar, men en del butiker vill fortfarande bara sälja räcer och mountainbikes. De som köper brukscyklar är främst kvinnor och de vill ha cyklar med barnsits. En annan kategori vill ha enkla cyklar för max 400-500 dollar.

ERIK SANDBLOM 2009-09-22        #12221




Markus F på HappyMTB gillar sin nya Surly Big Dummy:

Men den där Big Dummy, hur är den?

Den här hojen är kul att cykla. Att den är lång och tung bryr man sig inte om när står vid ICA och Systemet och är väldigt glad för att kunna storhandla, och den är kul att cykla även när den är fullastad.

Min kommentar: Big Dummy kostar 24 000 kr på Cyclecomponents.se och lastar 180 kg inklusive cyklisten själv. Själva cykeln väger runt 20 kg, så det är ett ganska gynnsamt förhållande mellan egenvikt och lastförmåga. Vill man inte köpa hela cykeln så finns en byggsats till din vanliga cykel, som ger i princip samma kapacitet. Detta heter Xtracycle FreeRadical och finns på Cyclecomponents.se för 6675 kr och på likeabike.se för 5100 kr.

Dirt Rag Mag: Surly Big Dummy


ERIK SANDBLOM 2009-09-22        #12222

En vanlig cykel med tillbehöret Xtracycle FreeRadical.

http://www.likeabike.se/Xtracycle.html

ERIK SANDBLOM 2009-09-22        #12223

Såhär sätter man på en FreeRadical på sin cykel.

ERIK SANDBLOM 2009-12-15        #13331
Surly Big Dummy Review The BD isn’t the most fun bike I own, but it is the most life-altering, useful, and purposeful. In fact, if you told me that I had to get rid of all but one of my bicycles . . . I would keep the Dummy.

ERIK SANDBLOM 2009-12-19        #13375

Viks Picks: Surly Big Dummy Review With a bit of practice you’ll be amazed at what you can carry with a Big Dummy. Kayaks, ladders, book cases - whatever…if you can imagine it you can probably haul it.

ERIK SANDBLOM 2009-12-19        #13376

Foto Mountain Bike Action

Mountain Bike Action: Yuba´s Mundo Utility Bike is a Trail-builder´s Workhorse BikePortland: Putting the Yuba Mundo to work With it’s tank-like construction and beefy, integrated cargo rack, it does seem like a human-powered pickup truck. I could envision a group of neighbors buying a Mundo and keeping it as a shared resource for use whenever hauling beckoned (whether it was a trip to pick up lumber or just a long grocery list).

ERIK SANDBLOM 2010-04-16        #14481




Circe Cycles har gjort en tandemcykel som heter Helios. Sadlarna kan justeras mycket i höjd, så cykeln passar folk i olika storlekar. Bakre sadeln kan ersättas med en extra stor pakethållare för barnsitsar och väskor. Man kan också ha två sadlar tillsammans med vanlig pakethållare.

Hjulen är 406 mm i diameter och styret kan svängas 90 grader så att cykeln tar mindre plats vid förvaring. Vikten uppges till 14-17 kg.

Stänkskärmar mm finns som tillbehör.


ERIK SANDBLOM 2010-04-16        #14482

Circe Cycles Helios

ERIK SANDBLOM 2010-04-16        #14483

Circe Cycles Helios

ERIK SANDBLOM 2010-04-16        #14484

Ramen är förberedd för klickfix-fäste.

ERIK SANDBLOM 2010-12-20        #16498

En Kona Ute i Uppsala

Långcykel ger större frihet
Hur är den att cykla på jämfört med en vanlig cykel?
– Skillnaden är inte så stor, den har lite bättre kursstabilitet. Man cyklar lika snabbt och tar sig fram på samma ställen som en vanlig cykel.

PAULA ODE 2010-12-20        #16499

Jag skulle nog hellre transportera mina barn i en rejäl Christianiacykel, än vingla runt med dem på pakethållaren mitt i trafiken. Man får även plats med storinköp både från Ica och Systembolaget! ;-)

ERIK SANDBLOM 2010-12-20        #16501
Paula, smaken är som baken! Trehjulingar är förvisso populära i Köpenhamn.

PAULA ODE 2010-12-21        #16515
Just det Erik, jag har bott där i 10 år så jag har vant mig vid synen och tanken!

ANDERS LöVGREN 2010-12-23        #16521
Jag har laborerat med långcykel och lådcykel med två mindre barn. Två hjul är lättare och snabbare än tre är min erfarenhet. Vill man dessutom pendla vidare till jobbet efter att man lämnat dem på dagis/skola är det betydligt smidigare på 2 hjul. Barnen växer och de blir bara tyngre. Det blir ca >150kg man skall förflytta så friktion och vikt spelar roll. Det är givetvis  stabilare med 3 hjul men det är bara på vintern som det varit problem när vägarna sett ut som puckelpistar. Lådcykeln är däremot nästan omöjlig att välta med såvida man inte drar på i kurvorna.

Nu i efterhand tror jag att en "Bullitt" eller en holländsk bakfiets med 2 hjul är det optimala.
http://www.larryvsharry.com/english/

B
arnen kommer l�ngt ner. Risk f�r skador om man v�lter �r v�ldigt sm�. Iallafall n�gra allvarligare skallskador. Som f�r�lder har man full �versikt �ver barnen. L�g friktion. Enkelt att cykla vidare utan barn. Lastm�jligheterna �r o�ndliga eller v�ldigt likt l�dcykeln.

Dumpat en diskmaskin med l�dcykeln, det skulle jag inte kunna g�ra med l�ngcykeln, tror jag.


M�NS ANDERSSON 2011-05-18        #17772

L�dcykel 3 & 2L fr�n Gamla Enskede L�dcyklar

L�dcykel ! T�nkte g�ra lite reklam f�r oss p� Gamla Enskede L�dcyklar. Vi �r en nystartad firma som tillverkar olika typer av l�dcyklar. Vi har flera typer standardcyklar att t.ex. k�ra barn i, men specialbygger �ven efter kunders �nskem�l. Titta g�rna in p� http://www.ladcyklar.se

DAG MIDB�E 2013-02-17        #21914
Hej

Letar after en "bagagelucka" till min cykel.
Skeppshult har en l�sbar topbox.
file:///Users/dag/Desktop/L�kare%20utan%20gr�nser%20-%20Skeppshult.webarchive
Tyv�rr �r den inte optimal. Mc-v�skor kostar skjortan.
N�gon annan med samma behov?
Mvh Dag M

Logga in f�r att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Konferenstj�nster (2)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3213 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du ocks�!

F�rnamn

 
Efternamn

 
E-post


L�sen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansm�ten
Bil
B�t
Flyg
Hotell & konferens
Resor �vrigt
Energi
Klimatskal
V�rmesystem & ventilation
Varmvatten
Hush�llsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
K�rnkraft
Bioenergi
V�rmepumpar
Geotermik
Energi �vrigt
Mat
Ekologiskt
N�rproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
K�tt
Fisk och skaldjur
Fr�n v�xtriket
Dryck
Mat �vrigt
�vrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kl�der och textilier
Leksaker
Hudv�rd
Upplevelser
�vrig konsumtion
Samh�lle & politik
Grundsyn p� h�llbarhet
Konsumtion och livsstil
F�retagande
Ekonomisk tillv�xt
Kultur & media
Samh�llsplanering
Avfall och �tervinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Milj�politik