Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Nissandirektör: Bilkulturen avtar

ERIK SANDBLOM 2008-01-20        #4172




Affärstidningen Fortune intervjuar en Nissandirektör som säger att bilkulturen håller på avta i Japan och Europa, och att USA kommer följa efter. Befolkningen åldras, och dagens ungdomar vill hellre lägga pengarna på telefoner och internet. Städerna inför trängselavgifter och ortsborna byter till kollektivtrafik och hyr bilar till längre resor, menar han.

Direktören heter Tom Lane och han pysslar med produktstrategi och produktplanering. Han säger att Nissan måste sälja intressantare produkter än de förståndiga mellanklassbilarna Sentra och Altima.

I högstadiet bestämde jag att jag inte hade lust med en bil om det inte var en Jaguar XJR, som på bilden. Vinröd eller grön skulle den vara. Problemet är att även om jag hade så mycket pengar så finns det en hel massa annat som har högre prioritet.  

Nissan exec: Car culture is fading

Ett annat problem som jag stötte på när jag blev vuxen var att jag aldrig riktigt har behövt bil, och då kändes det lite dumt att skaffa en. Gro Harlem Brundtland snackade om hållbar utveckling på Riokonferensen när jag började på gymnasiet, och då kände jag att jag kunde vara trädkramare utan att behöva tillhöra nån sorts alternativ livsstil. Sedan dess kändes det inget vidare att välja ett miljömässigt b-alternativ, och vad är bilen om inte ett miljömässigt b-alternativ? Vem vill köpa blåvitt och epa när det finns X 2000 och sköna cykelturer?

Det är bara per cykel och kanske till fots som man kan få njuta av såna här syner och dofter när man är på väg till jobbet eller mataffären. Livskvalitet kallas det!




ERIK SANDBLOM 2008-01-20        #4173

Den här bilden visar hur man reser ståndsmässigt. Tåget är ett japanskt shinkansen serie 500 och går i 300 km/h. Utseendet har ritats av Alexander Neumeister, som också har gjort det tyska snabbtåget ICE3 som syns nedan. Släktskapet är tydligt. Det står Renfe på det här tåget, så det är exportversionen av ICE3 till Spanien. Tillverkaren Siemens kallar tåget för Velaro.

ERIC JANSSON 2008-01-21        #4181
Man kan ju hoppas att Tom Lane har rätt när han säger att bilkulturen avtar. Nu behövs det bara politiska beslut som gör det bevämare att leva utan bil. Jag tänker då bland annat på utbyggd kollektivtrafik och inte minst stopp för stora köpcentran till förmån för lokala livsmedelsbutiker i varje stadsdel och varje mindre samhälle.

ERIK SANDBLOM 2008-01-21        #4182
Jag tycker Sverige har rätt okej satsningar på just kollektivtrafik, även om det känns långsamt ibland. Man kan fortfarande inte åka mellan Linköping och Göteborg utan byte, t ex. Vad Sverige får bottenbetyg i är att ta cykeln på tåget. På SL får man inte ta med sig cyklar, inte ens fällbara sådana, om de är utrustade med kedja. Hur dumt som helst! Det finns många fällbara cyklar som är konstruerade så att kedjan sitter mitt i paketet när cykeln är fälld. T ex Brompton, Birdy, GoBike och Mezzo.

http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=67

JONAS KARLSSON 2008-01-21        #4183
Att man inte kan ta med sig cykeln i SL trafiken om man åker buss är dåligt. Jag förstår att det inte går att ha en massa cyklar ombord men hos Länstrafiken Örebro har länstrafiksbussarna cykelställ på baksidan där cykeln kan hängas på. (Inte på tätortsbussarna förståss men där är ju avstånden sådana att man kan cykla.) Så är det hos dom flesta andra länstrafiksbolag. Det borde SLs bussar också kunna ha, åtminstone på långlinjer. Att man kan ta med dig cykeln på pendeltåget är ju bra men många orter i Stockholms län ligger väldigt långt från närmaste tågstation t ex Norrtälje. Skall man åka långa sträckor och ta med sig cykeln är det hopplöst. SJ har ingen polletering alls längre och expressbussar som Swebus och Säfflebussen tar inte heller cyklar. Svårt att förstå varför Swebus inte kan installera cykelställ bakpå bussen när det går bra hos länstrafiksbolagen att göra detta. Synd att man skall vara beroende av egen bil om man har cykel med sig.

ERIK SANDBLOM 2008-01-22        #4188
Expressen skriver i sin ledare idag att det är dags att sluta premiera bilister med nya stadsmotorvägar som Förbifart Stockholm. Expressen menar att det behövs en mer klassisk och mindre utspridd bebyggelse för miljöns och klimatets skull. Vägen bort från bilen

ROBERT ENGLISH 2008-01-22        #4189
Läs gärna DN-debatt från den 19/1! Där kräver några forskare höjda trängselavgifter och en bättre planerad tillväxt av Stockholmsregionen. Urban sprawl enligt amerikansk förebild gynnar bara bilen och är inget att stå efter. Intressant också med att SL inte tillåter fällbara cyklar på bussarna. Tur du skrev det, sparade mig 9000 kr, nu blir det ingen Brompton i år heller. Såg dock en resenär på bussen som hade en (med överdrag) och jag tror inte busschauffören skulle hindra mig att åka med. Har ställt en förtydligande fråga om saken till SL.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=734453

ERIK SANDBLOM 2008-01-22        #4190
Ja det där med kedja är verkligen tråkigt, i och med att cykeln är gjord så att kedjan blir oåtkomlig i fällt skick. Köp påstillsatsen, så ser ingen vad som är i! SJ tar emot Bromptonsar, kan du åka med SJ istället? De kör ju en del korta sträckor som Flemingsberg-Centralen, Bålsta-Sundbyberg och Uppsala-Stockholm.

ERIK SANDBLOM 2008-01-22        #4192
Kul artikel i New York Times igår: To Drive or Not to Drive: That Was Never the Question Några utdrag: I’ve been driving now for some 40 years, right through what will come to be thought of as the heart of the Internal Combustion Era. ... The car — a Dodge from the late 1950s, without power steering — felt more like a fallout shelter than something mobile. I had very little sense of where it began or ended. I was keenly aware of what it prevented me from seeing. A highway was just a linear succession of blind spots. As for backing up, how could you really trust what the mirrors told you unless you got out and checked?

ELEONORA HORN 2008-01-25        #4243
Jag har lyckats få med min stora icke-vikningsbara cykel en gång på en SL-buss. Vet inte hur jag fick in den med en kattbur på pakethållaren (jodå, katterna älskar att åka cykel) och en massa semesterpackning. Än mindre minns jag hur det gick till att övertyga chauffören. (Hoppas han inte råkade illa ut efter det.) Men mina vänner som fanns på slutdestinationen blev visst mycket roade och skrattar fortfarande åt det. Så man kan ta med en vikbar cykel på SJ? Det irriterade mig mycket för några år sedan när jag ville ta med mig cykeln till Norge men det visade sig omöjligt. Hur är det med att ta med sig cykel utomlands? Finns det någon bra sajt där man kan få reda på det utan att behöva fråga varje lands tågföretag separat? Skulle ju kunna vara kul till semestern!

ERIK SANDBLOM 2008-01-25        #4244
Kattbur på cykeln, det var kul! Bildbevis!! Tycker inte katterna att det är lite skumpigt? Eller har de så mycket att titta på att de inte tänker på det? Utländska tidtabeller brukar ha en cykelikon på de tåg där man får ta med cykel (förutom i Danmark där man har symboler som betyder att man *inte* får ta med cykeln). Man kan kolla http://reiseauskunft.bahn.de/ som visserligen inte verkar vara 100% rättvisande vad gäller cykelmedtagningsmöjlighet. Men det finns alla tåg i hela Europa å andra sidan. På sidan Åkatåg.com finns det mycket info om cykel på tåg: Cykel på tåget

ELEONORA HORN 2008-01-25        #4245
Tack för Åkatåg-sidan. Deutsche Bahns sajt upptäckte jag för flera år sedan, men jag har missat cykelikonerna. Nu såg jag att man kan klicka på "Mobility Check". Bra. Men man får visst vara beredd på att kanske fastna ute på vischan om inte infon stämmer... Jag har annars gillat DB-sajten de gånger jag använt den, och inte haft problem med missvisande information. I höstas ville jag t ex planera en resa till Kreta, och sånär som på problemet att jag inte kunde ortsnamnen på rätt språk när jag sökte efter möjliga platser att byta tåg på, var det mycket smidigt att hitta alla möjliga vägar till Grekland där. Jag har tyvärr inget bildbevis tillgängligt. Det var kul! Ja, precis, de gillar att titta på allt som händer på vägen (utsikten vänd mot vägrenen). Miljövänliga katter det här, för de gillar inte att åka bil ;-)

ROBERT ENGLISH 2008-01-25        #4248
Fick svar från SL: Om din cykel är hopfälld och stoppad i en skyddspåse räkans den som handbagage. Som handbagage räknas sådant som du utan besvär kan bära själv, till exempel matkassar, resväskor och musikinstrument. Du får inte ta med dig stora, skrymmande saker, även om du är villig att betala extra för det. Som skrymmande räknas flyttkartonger, större möbler som sängar och bokhyllor, byggnadsmaterial och annat som du måste ha hjälp med att flytta. Föremål som är längre än två meter får du inte heller ta med dig. De här reglerna finns av säkerhetsskäl. Bussar och tåg måste kunna utrymmas snabbt om det skulle inträffa en olycka. Vissa föremål kan dessutom vara orsaken till olyckor och skador. Så det finns hopp! Tror dock jag parkerar min gamla cykel vid destinationen istället och köper en ny hem, finns ju mycket roligt att välja på. Snor någon cykeln så får de väl göra det då...

ELEONORA HORN 2008-01-25        #4250
Ooops, jag har visst brutit mot reglerna många fler gånger än jag visste om. Jag har flyttat större delen av mitt bohag med hjälp av SL-buss-transporter och pendeltåg för några år sedan - det mesta av det du räknar upp. Hmmm...och säkerhetsfara har jag också utgjort alltså. Mindre bra,det då. Vid något tillfälle blev jag nekad en buss, men fick följa med nästa. Bra eller inte kan man förstås diskutera, men det funkade. Det är väldigt få saker jag inte klarat utan bil i stan.

ERIK SANDBLOM 2008-02-09        #4388
Intressant rubrik från Svenska Dagbladet... Bilen - din sämsta affär Tydligen kostar det över en krona per kilometer att köra bil, och det är enbart värdeminskningen. Sen tillkommer bensin, parkering, försäkring och underhåll. Upplysningsvis kostar det ungefär en krona per kilometer att åka med tåg med en vanlig andraklassbiljett, två kronor på attraktiva sträckor som Stockholm-Göteborg. Räknar man in bensin mm så kan man alltså åka två vuxna med tåg utan att det kostar mer än bilen.

ERIK SANDBLOM 2008-02-22        #4532

Eleonora, jag vill fortfarande se bilder på katterna på cykeln! På länken nedan finns en fin bild på en hund i cykelkorg. Det ser ut som en Westie, West Highland Terrier. Jag bodde granne med en sån en gång, han hette George. George brukade patrullera på gatan och hälsade på alla. Det var flera som passerade gatan varje dag på väg till sina jobb och utbildningar, och George kände dem alla. George var kittet som band ihop oss! En vän påstod att George log mot alla han mötte. Hundar kan egentligen inte le, men George visade faktiskt tänderna och var vänlig. Det är ju ungefär det man gör som människa när man ler, man visar tänderna. Särskilt om man gör tandkrämsreklam. Paradoxalt kanske. Vi har ju inga svansar att vifta med, så vi ler istället och då syns tänderna. Klipskt av George att snappa upp det! Jag har inga egna djur-och-cykel-bilder, men kan däremot visa en bild på min cykel som bär min andra cykel. Praktiskt när jag ska hämta någon på stationen, t ex.

http://copenhagengirlsonbikes.blogspot.com/2007/09/dog-cargo.html

ELEONORA HORN 2008-02-27        #4541
Tufft sätt att bli hämtad på! Vad är det för cykel som blir så imponerande liten på Monarken? Självklart kan jag inte motstå frestelsen att visa upp mina cykelkatter när du ber om det, så visst ska jag fixa bildbevis åt dig vid tillfälle.

ERIK SANDBLOM 2008-02-27        #4544

Det är en liten Brompton på pakethållaren, som på den här bilden. Cykeln på den här bilden är minusutrustad. Den har titandelar för att minska vikten. Man har även sparat in på pumphållaren för att spara vikt. Vikten ligger på strax under tio kilo.

ERIK SANDBLOM 2008-02-28        #4550

Kul att visa bilder på sånt man får med sig på cykeln. Här är en gammal rostig ram som ska på omlackning. Två remmar är allt som behövs för att ramen ska sitta fast utan att skramla. Och så får jag plats med väskan på andra sidan också.

ERIK SANDBLOM 2008-03-16        #4694

Bilförsäljningen i Japan har minskat 31% sedan 1990, skriver Wall Street Journal. Dagens ungdomar vill hellre lägga pengarna på datorer och musikspelare, och klarar sig med kollektivtrafiken för att resa. Nissans marknadsundersökningar visar att unga kvinnor vill ha små "miljövänliga" lättparkerade bilar för att pendla med, medan de unga männen vill ha en bil som man kan hänga med kompisarna i. Nissan har därför gjort en konceptbil där alla passagerare har en internetterminal där man t ex kan leta upp restauranger i närheten. Sen skickar man adressen och vägbeskrivning till föraren. Den "kvinnliga" konceptbilen kan köras sidledes in i parkeringsrutan. Wall Street Journal - Japans Young Wont Rally Round the Car Min kommentar: lättparkerade bilar kommer det säkert finnas ett sug efter, men jag tror inte alls på bilen som mötesplats. Jag tror att folk vill antingen träffas hemma eller på stan. Är man trångbodd kan bilen uppfattas som en tillflykt, men en ganska dyr sådan. Jag tycker det verkar som att folk spenderar sina stålar på ätställen och jag ser inte att det skulle bli någon rekyl på det. I och för sig finns ju ConferenceBike, som på bilden, och om den är hipp så kanske en bil också kan vara hipp. Kanske.

http://www.bike4seven.de/

JOHAN ERLANDSSON 2008-03-16        #4707
He he, vilken otrolig cykel! Chalmerskortegen nästa.

ERIK SANDBLOM 2008-03-17        #4712
Japana Times - Car industry hitting the bumps as wheels lose their cachet of cool Car ownership in Japan peaked in 2001, and sales in 2007 were about the same level as they were in the mid-1970s. Young people continue to gravitate toward urban areas where cars are not only unnecessary, but often an expensive liability. Even in suburbs, people are finding reasons to give up their wheels. In a sidebar to the Asahi article, a 36-year-old salaryman who lives outside of Sapporo said he recently sold his car and doesnt plan to buy a new one, having discovered that public transportation is pretty good. Such an admission may be more chilling to the auto industry than younger peoples car apathy, since it implies how easy it is for even men in their 30s to give up what many consider a fixture of modern existence. Cars are still necessary to people in rural areas — a fact that the ruling coalition exploits in its promotion of automotive-related taxes that pay for more road construction. However, the coalition reinforces its position with projections that claim the number of potential drivers will increase, even though the trends cited above seem to contradict such claims. One thing is for sure: Driving no long exerts the romantic appeal it once did. Gone are the days when automobiles represented "freedom" and "individuality." If anything, young people see them as a burden and an unnecessary luxury — and who can argue with them? Trevlig artikel men "wheels" är faktiskt inte samma sak som "car".

ERIK SANDBLOM 2008-03-29        #4935



Dom här artiklarna om Japan tar aldrig slut!

AP - 25/3 - Toyota Opens Mall to Boost Japan Sales

In Japan, the usual old ways of selling cars like showrooms and TV ads are no longer working. Youngsters are choosing to spend on mobile phones and laptops than on cars, Toyota officials say. A study last year by The Nikkei, Japans top business daily, found that some people in their 20s said they didnt want a car, even if it were free. Others said they didnt find the idea of going for a drive with a date or zipping around on a sportscar as particularly appealing.

Jag tar och räknar upp de äldre artiklarna  - fyra artiklar i affärspress på ett kvartal - om samma sak:  

Fortune - 14/1 - Nissan exec: Car culture is fading

Wall Street Journal - 29/2 - Japans Young Wont Rally Round the Car

Japan Times - 16/3 - Car industry hitting the bumps as wheels lose their cachet of cool


ERIK SANDBLOM 2008-05-02        #5272
Under årets fyra första månader minskade nybilsregistreringen i Sverige med nästan sju procent. Miljöbilar framåt på backande marknad Och det är inte konjunkturens fel. Under årets första tre månader ökade antalet resor med SJ med nio procent. SJ: Ökat resande och ett fortsatt starkt resultat

ERIK SANDBLOM 2008-06-04        #5732
Studio Ett i P1 kl 17 idag handlar om stadsjeepar idag. Försäljningssiffrorna minskar stadigt och i går meddelade General Motors, världens största biltillverkare, att de lägger ner fyra fabriker som tillverkar just stadsjeepar och mindre lastbilar. Också biltillverkaren Ford visar upp en minskad försäljning av om stadsjeepar och pickup-bilar. Läs även på CNN: GM: Trucks out, cars in Automaker plans to shut 4 pickup and SUV plants, build more fuel-efficient vehicles, and may dump the Hummer brand.

NILS OLSSON 2008-06-05        #5755
Och även flygpassagerarna blir fler.

http://www.lfv.se/templates/LFV_ListArticle____49310.aspx

ERIK SANDBLOM 2008-07-01        #6099
Antalet personbilar minskar Hittills i år har knappt 140 000 nya personbilar registrerats i Sverige, en minskning med drygt åtta procent jämfört med motsvarande period förra året. Delvis beroende på ekonomin, men tågresandet ökar som sagt.

ERIK SANDBLOM 2008-07-01        #6100
Flygdiskussionen går vidare på länken nedan:

http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=&topic_id=990#5760

ERIK SANDBLOM 2008-07-19        #6350
Dyrare bensin ger ny syn på bilåkandet Mellan mars och juni i år har personbilstrafiken minskat med 1,3 procent jämfört med samma period förra året, visar siffror från Vägverket.

ERIK SANDBLOM 2008-09-02        #6979
Ekot: Bilförsäljningen i Sverige rasar I augusti sjönk antalet nyregistrerade bilar med hela 23%. Hittills i år ligger minskningen på elva procent. Bil Sweden skyller på aktiemarknaden och ränteläget. Konstigt att detta inte påverkar tågresandet som ökat med 8% under första halvåret :-p

ROBERT ENGLISH 2008-09-02        #6980
Nå, men det är väl skillnad på att köpa en resa med SJ för 1000 kr än att investera (eller bränna pengarna som en kamrat brukar säga) i en ny bil för 200 000 kr? Det är väl sunt att folk vid sjunkande förmögenhet skjuter fram stora utgifter. Det intressanta är att de sk miljöbilarna ökar i andel av nya bilar. Det tycker jag är bra!

ERIK SANDBLOM 2008-09-03        #7003
Robert, poängen är att tågresandet går starkt framåt medan bilförsäljningen minskar. Sjunkande förmögenhet borde ju inte göra att folk reser mer med tåg, eller? Nej, det här handlar om att svenskarna ställer om sin konsumtion till ett mer hållbart mönster, och då är privatbilismen en självklar förlorare. Det är precis som Nissandirektören säger, bilkulturen avtar.

JOHAN ERLANDSSON 2008-09-04        #7007
Jag får nog hålla med Robert om att jämförelsen haltar lite. Är läget samma när det gäller ressträckor bil/tåg? Ett ökat tågresande KAN ju åtföljas av ett ökat bilresande även om bilförsäljningen just nu går ner. Jag vill såklart gärna tro att utsläppen och resursanvändningen från bilresande går ner också, men finns det siffror på det än? Bensinförsäljningen går väl ner lite, men jag gissar att det i Sverige kan förklaras av en ökad andel diesel och E85. Räntor och konjunkturläge spelar stor roll för investeringsviljan när det gäller bilar. Jag håller med Bil Sweden där. Lågkonjunkturen är nog här, kolla Ljugbergs samling av rubriker från DI.

http://ljungbergsblogg.blogspot.com/2008/09/en-vlbehvlig-paus.html

ERIK SANDBLOM 2008-09-04        #7021

Johan och Robert, bilförsäljningen är på väg neråt på grund av konjunkturen. Så långt är vi överens. Men varför tror ni tågresandet ökar? Tror ni att tågresande har nån slags omvänt förhållande till konjunkturen eller? Jag minns på mitten av nittiotalet att ungdomarna inte längre tog körkort så mycket som förr. Jag tänkte att det berodde på att kollektivtrafiken byggts ut och att unga är nöjda med det. Gubbarna sa nänä, det beror på ekonomin. Ungarna har inte råd. Men sen dess har ekonomin gått jättebra och körkortet har ändå inte återfått popularitet bland unga. Antalet 18-åringar med körkort halverades mellan 1990 och 2000. Bland 24-åringar minskade antalet från 84 till 76 procent 1997.

http://www.aftonbladet.se/kvinna/article3194.ab

JOHAN ERLANDSSON 2008-09-05        #7043
Återigen, vet du säkert att bilåkandet minskar? Det behöver ju inte nödvändigtvis hänga ihop med minskad bilförsäljning. Nu ser jag ovanför att bilresandet minskat med 1 % i vår. Det hänger väl ihop med de höga bensinpriserna främst antar jag.

ERIK SANDBLOM 2008-09-05        #7046

Jag säger inte att bilåkandet minskar, jag säger att bilförsäljningen minskar. Bilkramarna skyller självklart på konjunkturen, för att skyla över faktum att det pågår en strukturomvandling i svenskarnas resande. Att tågresandet ökar samtidigt som bilförsäljningen minskar visar tydligt att den här strukturomvandlingen pågår just nu. Bilförsäljningen är visserligen inte 100% kopplad till bilkörandet, eftersom människor kan ta tåget och låta bilen stå kvar hemma. Men långsiktigt finns självklart ett samband. Det var samma med flyget som minskade kraftigt i lågkonjunkturen på nittiotalet. Gubbarna sa att flyget kommer tillbaka efter lågkonjunkturen, men det gjorde det det inte. Flyget är kvar på 1990 års nivå. Bilden kommer från Banverkets sektorsredovisning 2007.

ERIK SANDBLOM 2008-09-17        #7188
Sänkt prognos för bilförsäljningen Bil Sweden sänker sin prognos för antalet nyregistrerade personbilar i Sverige under 2008 till 255.000 bilar. "Försäljningsutvecklingen är förvånande och kan inte fullt förklaras av det ekonomiska läget." Samtidigt går det bra med försäljningen av lastbilar. Volvo sålde 4% fler lastbilar. Volvo ökade leveranserna i augusti Min tolkning av det här är att alltfler kommer på att de faktiskt klarar sig alldeles utmärkt utan egen bil. Lastbilarna är däremot en del av industrin, där besluten fattas på mer rationella grunder än personbilsmarknaden.

ERIK SANDBLOM 2008-09-19        #7224
Tvärnit i bilförsäljningen ger mörk höst Enligt Konjunkturinstitutet är det få branscher som har det så svårt som bilhandlarna.

ERIK SANDBLOM 2008-11-10        #7906
Nu när nybilsförsäljningen minskar är det kanske begagnatförsäljningen blomstrar? Ett uppsving för "vintage" kanske? Nix. Marknaden för begagnade bilar störtdyker. Under oktober månad sjönk antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 17 %. Ackumulerat för året är nedgången nu 8,1 % jämfört med år 2007, enligt biltestföretaget BilCert. Webfinanser: Försäljningen av begagnade bilar dök 17 % i oktober Men det bekommer inte bilkramarna på Teknikens Värld: Bilauktioner på nätet slår rekord Under oktober såldes fler bilar på nätauktion än någon månad tidigare. KVD Bilauktioner sålde hela 1 600 bilar via sin webbplats förra månad, en utveckling som får dem att skruva upp årets försäljningsprognos.

MATTIAS CARLSSON 2008-11-10        #7908
Den kraftiga nedgången i bilförsäljning, både nybyggen och begagnade, beror nog delvis på likviditetsbristen i bankväsendet. Jag kan tänka mig att många avvaktar med alla större inköp tills ränteläget stabiliserat sig. Utöver de direkta låneproblemen så finns ju också en konjunktureffekt och en osäkerhet kring arbetsmarknaden som gör att fler avvaktar med stora inköp. Ska bli intressant att se hur stark trenden är om ett par månader när, förhoppningsvis, den direkta lånekrisen har lagt sig.

ERIK SANDBLOM 2008-11-10        #7913
Mattias, begagnatmarknaden påverkas väl inte av likviditetsbristen i och med att begagnade bilar ofta köps kontant. Eller tar man lån för att köpa begagnade bilar också? DN: Dags att fynda begagnad bil Ägare till stora och svårsålda suvar tvingas sänka priserna rejält. Bensinsnåla miljöbilar står sig bättre.

ROBERT ENGLISH 2008-11-10        #7915
Begagnatmarknaden utgörs av bla Volvo V70 och andra stora bilar som betingar 200 lakan. Det snyter inte alla ur näsan! Har själv lånat till begagnade bilar en gång i tiden och då var det betydligt beskedligare belopp vi pratade om (och min lön var beskedligare).

ERIK SANDBLOM 2008-11-18        #8043
New York Times: Clout Has Plunged for Automakers and Union, Too When the leaders of the three Detroit auto companies and the United Automobile Workers union travel to Washington to make their case for a federal bailout, they will be flying into stiff headwinds of public opinion. So how did the famous 1953 quotation from the former General Motors president Charles E. Wilson — that what was good for our country was good for G.M., and vice versa — become a dated notion to so many people? Analysts and longtime observers of the industry say several strategic missteps have hurt Detroit’s standing. The carmakers, for example, fought hard in recent years against two Congressional efforts to raise fuel economy standards, at a time when Americans were struggling with more expensive gasoline and had become more environmentally conscious.

ERIK SANDBLOM 2008-12-04        #8352

Ett amerikanskt bensinbolag har startat en kampanj där man uppmanar folk att lämna bilen hemma oftare. Att dom känner sig tvungna att köra en sån kampanj säger en del om hur allmänhetens syn på bilismen har svängt!

FREDRIK BERGMAN 2008-12-10        #8477
Denna krönika från helgens GP behandlar denna tråds tema: "Explosionsmotorn har alltid omgärdats av romantik. Det smäller, ryker och går fort. Pojkar i alla åldrar älskar det och möjligheten att skruva och mixtra för att få det att smälla mer, högre och gå ännu fortare. Men en elmotor? Elmotorn kommer att förvandla bilen till vad det egentligen är: ett transportverktyg. I dag talar biltillverkarna i det oändliga om bilens utstrålning, vad ägaren signalerar genom att köra den och hur den laddats med prestige, status och utstrålning. När elmotorn är här väljer kunderna bil efter värde för pengarna. En transportlösning, precis som tvättmaskinen är en klädrengöringslösning och kylskåpet en matförvaringslösning." Amen to that. Att mentalt acceptera att bilen i framtiden inte är en statussymbol, utan "bara" en transportlösning, kommer nog inte att gå vare sig lätt eller fort dock. Så många män(niskor) älskar ju verkligen de där V8:orna eller de där pilsnabba racerbilarna...

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=462879

ERIK SANDBLOM 2009-01-03        #8731
AP: Japan auto sales plunge as young lose interest To get around the city, Yutaka Makino hops on his skateboard or rides commuter trains. Does he dream of the day when he has his own car? Not a chance. Like many Japanese of his generation, the 28-year-old musician and part-time maintenance worker says owning a car is more trouble than its worth. Vehicle sales peaked at 7.78 million vehicles in 1990 during the nations heyday "bubble" economy. This year, sales are projected at 5.11 million, the worst since 1980.

ERIK SANDBLOM 2009-01-06        #8758
Wall Street Journal: A Real Auto Bailout: Escape Your Car Whether you drive a hybrid or an SUV, your car is a cash-guzzler. Families trying to save real money should consider going without.

ERIK SANDBLOM 2009-02-23        #9530

ERIK SANDBLOM 2009-02-27        #9600
Ekot: Svenskarna fortsätter att handla trots kris Detaljhandeln ökade med 2,2 procent i januari. Medan bilförsäljningen rasade 34%. E24: Praktras för nya bilar

ERIK SANDBLOM 2009-03-07        #9695
New York Times: Continuing Job Losses May Signal Broad Economic Shift As the economy lost another 651,000 jobs in February, bringing the jobless rate to 8.1 percent, some economists believe a fundamental restructuring is underway. ... In the auto industry, for example annual American car sales have dropped from some 17 million a year a few years ago to 9 million now. Even if sales increase to 10 or 12 million, that still leaves a lot of unneeded factories. “That’s a lot of workers that are not coming back,” Mr. Silvia said. “That’s a lot of steel, a lot of rubber, a lot of suppliers that are not coming back. It’s really challenging to us as a society.”

ERIK SANDBLOM 2009-05-03        #10515
Varje kilometer bilkörning subventioneras men en krona. Byggherrar tvingas inrätta p-platser, anställda får kilometerersättning för tjänsteresa, och vid slutet får man skrotpeng. Det säger ekonomen Karl Steininger på Universität Graz i Österrike.
Falter: Vom Statussymbol zum Krisengefährt Wer einen Kilometer mit dem Auto fährt, bekommt im Schnitt zehn Cent vom Staat zugeschossen. Das rechnet der Ökonom Karl Steininger von der Universität Graz vor. Wer ein Haus baut, muss laut Bauordnung dafür Parkplätze schaffen, wer Dienstfahrten macht, bekommt ein amtliches Kilometergeld, mit dem auch der Wertverlust des Autos abgedeckt wird. Das Auto ist ein von der Produktion bis zur Verschrottung subventioniertes Gefährt: Zuerst schafft der Staat Anreize, damit sich die Industrie am flachen Land ansiedelt. Dann motiviert er die Bevölkerung, mit dem Auto in die Arbeit zu fahren. Und am Ende gibt es sogar Geld fürs Einstampfen.

ERIK SANDBLOM 2009-06-01        #10929
New York Times: Industry Fears Americans May Quit New Car Habit People like Kate M. Emminger do not offer the carmakers much hope. Ms. Emminger sold her 2006 Toyota Corolla last April because she decided she could not afford her $250 monthly payment, even though she earns about $60,000 a year as a university events planner. “It just became too expensive to have a car,” Ms. Emminger said. Now, she volunteers at City CarShare, a nonprofit organization in San Francisco, in order to earn free use of its vehicles, which normally rent to members for $5 an hour plus 40 cents a mile. Otherwise, she takes public transit. Sedan slutet av nittiotalet har bilförsäljningen i USA legat på 16 miljoner bilar om året. Sedan ett år tillbaka ligger den på 10 miljoner.

ERIK SANDBLOM 2009-07-18        #11480
Upsala Nya Tidning: Gör dig av med bilen - tjäna tusenlappar Gör dig av med din bil, behåll rörligheten och spara tusenlappar. Låter det främmande, eller rent av omöjligt? Inte alls, lösningen heter hyrbil. Och ibland också taxi. Läsaren som tänker att det där kan nog passa den som bor i en stad, men inte så många andra, svarar Karl Kardemark att han själv bor i ett vanligt villaområde utanför Karlstad, med ett par kilometer till närmaste affär. - Det går alldeles utmärkt att cykla till affären. Vi passar inte heller på och storhandlar de gånger vi hyr bil, då har vi trevligt i stället, säger han.

JOHAN ERLANDSSON 2009-09-09        #11984
I veckans Metro Teknik står att läsa: Bilen ger inte längre ett skimmer av hög status. Nu förutspås biföretagen en liknande framtid som det stor datortillverkarna. ... Produktchefen på en större biltillverkare berättade att hans son som fyllde 18 sa att han inte behövde någon bil: "Jag bor i Berlin och hyr när jag behöver".

ERIK SANDBLOM 2009-10-12        #12500
LA Times: Rebel without a car? According to J.D. Power, "online discussions by teens indicate shifts in perceptions regarding the necessity of and desire to have cars." Trenden med "avmotorisering" sprider sig från japanska ungdomar till Amerika.

ERIK SANDBLOM 2009-10-23        #12616
New York Times: Is Happiness Still That New Car Smell? “People are questioning car purchases more than we’ve ever seen in recent history,” said Jesse Toprak, vice president of industry trends and insights for TrueCar, a company that tracks car-buying habits.

JOHAN ERLANDSSON 2009-12-03        #13174
JD Powers kommer fram till samma sak, unga är mindre benägna att skaffa bil än sina föräldrar.

http://www.transportenvironment.org/News/2009/11/Are-young-adults-cool-abou

MATTIAS CARLSSON 2010-01-06        #13426
Den amerikanska personbilsflottan minskar för första gången sedan andra världskriget. De har dock fortfarande fler registrerade bilar (246 miljoner) än körkortsinnehavare (209 miljoner). Med en befolkning på 300 miljoner så går det alltså än så länge 5 bilar på 6 amerikaner... "Some 14m cars were taken out of action in 2009, 4m more than rolled off the assembly lines and onto the roads, a report from the Earth Policy Institute said today. It was the first time more cars were scrapped than sold since the second world war, reducing the size of the US car fleet from an all-time high of 250m to 246m."

http://www.guardian.co.uk/business/2010/jan/06/us-cars-sales-record-low

ERIK SANDBLOM 2010-02-27        #13948



New York Times: G.M. to Close Hummer After Sale Fails

When the commerce ministry did not bless the transaction, the well-capitalized Chinese banks became reluctant to lend money to Tengzhong, even though it tried to set up an overseas subsidiary to buy Hummer. That left Tengzhong trying to borrow money from Western banks that have been curtailing their lending even to established borrowers, much less a little-known company from western China.


ERIK SANDBLOM 2010-06-20        #15055

Is Digital Revolution Driving Decline in U.S. Car Culture? - Advertising Age

The internet has wreaked havoc on the music industry, airlines and media, but it just may be doing the same thing to automobiles.

...

In 1978, nearly half of 16-year-olds and three-quarters of 17-year-olds in the U.S. had their driver's licenses, according to Department of Transportation data. By 2008, the most recent year data was available, only 31% of 16-year-olds and 49% of 17-year-olds had licenses, with the decline accelerating rapidly since 1998. Of course, many states have raised the minimum age for driver's licenses or tightened restrictions; still, the downward trend holds true for 18- and 19-year-olds as well (see chart) and those in their 20s.

...

His theory is that almost everything about digital media and technology makes cars less desirable or useful and public transportation a lot more relevant. Texting while driving is dangerous and increasingly illegal, as is watching mobile TV or working on your laptop. All, at least under favorable wireless circumstances, work fine on the train. The internet and mobile devices also have made telecommuting increasingly common, displacing both cars and public transit.


JOHAN ERLANDSSON 2010-06-29        #15085
Den teorin tror jag på! I alla fall för pendlande.

ERIK SANDBLOM 2010-08-19        #15508

Congress for the New Urbanism uppmärksammar artikeln i Advertising Age.

Younger Americans ditching driving?!


ERIK SANDBLOM 2010-11-18        #16239

MSNBC: Carmakers' next problem: Generation Y 

The percentage of new cars sold to 21- to 34-year-olds hit a high of nearly 38 percent in 1985 but stands at around 27 percent today, according to CNW research. Over that same period, the percentage of new car buyers who are 55 or older has generally been trending up, according to the vehicle research group.


ERIK SANDBLOM 2011-05-02        #17611
Prospect Magazine: End of the road
Denys Lawrence Munby på Oxford University fann att tåg- och bussresandet i England ökade fram till tjugotalet respektive femtiotalet. Båda toppar överraskade dåtidens trafikplanerare. Är samma sak nu på väg att hända med biltrafiken? Bilförsäljningen ökar visserligen, men bilresandet minskar. Sambandet mellan bilresande och ekonomisk tillväxt bröts redan 2003 i England.

MATTIAS CARLSSON 2011-05-30        #17888

ERIK SANDBLOM 2011-09-26        #19114
The Guardian: The end of motoring
In Britain, the percentage of 17- to 20-year-olds with driving licences fell from 48% in the early 1990s to 35% last year. The number of miles travelled by all forms of domestic transport, per capita per year, has flatlined for years. Meanwhile, road traffic figures for cars and taxis, having risen more or less every year since 1949, have continued to fall since 2007. Motoring groups put it down to oil prices and the economy. Others offer a more fundamental explanation: the golden age of motoring is over.

SVEN-ERIK FORSLIN 2011-09-28        #19132
""the golden age of motoring is over."

En nåd att stilla bedja om!

JOHAN ERLANDSSON 2011-11-14        #19383
Christer Ljungberg berättar om att allt fler förstår att bilen är på väg ut från staden. Den är helt enkelt på väg att bli omodern:

http://ljungbergsblogg.blogspot.com/2011/11/ar-bilen-snart-omodern.html

ERIK SANDBLOM 2011-12-27        #19672
Driving has lost its cool for young Americans - Grist
When we worry about driving and texting, we assume that the most important thing the person is doing is piloting the car. But what if the most important thing they're doing is texting? How do we free them up so they can text without needing to worry about driving? The answer, of course, is public transit. 

ERIK SANDBLOM 2012-03-08        #20126
Ett gigantiskt hot mot branschen - SvD
I Genève finns det nu en trend som bilbolagen knappt vill prata om. Förutom allmän överkapacitet möts de av en helt ny ungdomsgeneration i storstäder i USA och Europa – som inte ser bilen som statussymbol, men gärna vill känna sig mobila. Många har inte körkort, men väl en Ipad och svindyr cykel. Det är ett gigantiskt hot mot branschen.

MAGNUS BILLBERGER 2012-03-09        #20130

Krönikan som Erik länkar till kan läsas med ett visst inslag av hopp att det är stora förändringar på gång eller kanske drabbas man av skadeglädje? Roas man av sådant finns i allafall här ytterligare en läsvärd krönika av SVD:s Jonas Fröberg.


ERIK SANDBLOM 2012-06-13        #20848
U.S. PIRG Report: Young Americans Dump Cars for Bikes, Buses - Streetsblog DC
Driving is down: “From 2001 to 2009, the annual number of vehicle miles traveled by young people (16 to 34-year-olds) decreased from 10,300 miles to 7,900 miles per capita—a drop of 23 percent.”

Biking is up: “In 2009, 16- to 34-year-olds as a whole took 24 percent more bike trips than they took in 2001, despite the age group actually shrinking in size by 2 percent.”

...

The trend toward non-automobile transportation options was even more pronounced among higher-income Americans, notable because this group is less likely to be motivated by economic concerns. “From 2001 to 2009, young people (16- to 34-year-olds) who lived in households with annual incomes of over $70,000 increased their use of public transit by 100 percent, biking by 122 percent, and walking by 37 percent.”

ERIK SANDBLOM 2012-06-13        #20849
Young Americans Aren't the Only Ones Driving Much Less Than Their Parents - The Atlantic
In 1976, for instance, there were considerable gender disparities in car travel among German youth. By 1997 the gap had closed for 18- to 24-year-olds, and by 2007 it was nearly gone for 25- to 29-year-olds. The researchers believe the differences have disappeared not because young females are driving more, but because young males are driving less.

MATTIAS CARLSSON 2012-09-22        #21265
The Economist skriver om förändrade bilvanor i den rikare delen av världen. Inget uppseendeväckande i analysen - liknar det som skrivits här ovan - men det är intressant i sig att ett så stort välrenommerat magasin som The Economist också tar upp den:

Measured globally, car use will go on rising, for as people in emerging markets get rich, they want the mobility and status that car-ownership offers. But in the rich world the decades-long link between rising incomes and car use has been severed (see article), and miles driven per person have been falling. That is partly because of recession and high oil prices, but the trend pre-dates 2007. Other, longer-term, factors are at work. One is generational: car-ownership is reaching saturation. The current cohort of retirees is the first for whom driving was commonplace, so new generations of vehicle-owners will replace rather than add to existing ones. Young people, meanwhile, are falling out of love with cars. All over the rich world they are getting their licences later, and they use other forms of transport more than the young did a generation ago.
...
So even though it will be hard to detect in many parts of American suburbia, car use may well have peaked in the rich world overall. Is that a good thing? Not entirely: governments will lose out on revenues from fuel and car taxes, for instance. But in many other ways it should be a boon. Falling car use should reduce oil-importers’ dependence on volatile foreign governments. It should cut pollution. Cities could become pleasanter places to live in. And, since obesity rates track car use, more people will take up walking and cycling, and fitter people are less depressed and more productive (or so they tell us).

MATTIAS CARLSSON 2012-11-09        #21443
Bildelskedjan Mekonomen rapporterar om att de påverkas av minskat bilkörande.

Antal bilar per capita är på samma nivå som 2008, men körsträckan per bil har minskat från cirka 1300 mil/år, under perioden 2002-2008, till drygt 1200 mil år 2011. (Trafikanalys)

JOHAN ERLANDSSON 2012-11-09        #21444
Jag får just nu mängder med mail om ett PR-event om Nissans nya elbil... 

ERIK SANDBLOM 2013-02-26        #22004
Bilen inte längre en statussymbol för unga. Västnytt

Väldigt kul reportage. En volovchef tror att minskande bilefterfrågan bland ungdomar kan påverka sk volymtillverkare men inte sk premiummärken. Det visas grafik på att Volvo minskar medan Kia och Hyundai ökar.

MATTIAS CARLSSON 2013-02-28        #22017

Trafikanalys data över registrerade personbilar i Sverige visar inget tydligt tecken på "peak car".

Antal bilar i trafik har 2006-2012 ökat med ungefär 1% årligen. Ökningstakten var lägre 2008-10, men har återhämtat sig därefter.

Det mesta av ökningen kan relateras till Sveriges växande befolkning (SCB), 0,7-0,8%/år såväl i hela befolkningen som i relevanta åldrar (15-84 år). Ökningen i bilar per capita är alltså kring 0,2-0,3% per år.

Antal personbilar totalt har ökat snabbare än så. Men en relativt stor andel av bilparken är idag avställd.


JOHANNES WESTLUND 2013-02-28        #22018
Det är väl inte otänkbart att peak car kommer senare till Sverige i och med att vi har typ mest bilväg per capita i europa, en av världens mest bilcentriska samhällsstrukturer, samt både bil och lastbilstillverkare i vårt lilla land. 

ERIK SANDBLOM 2013-03-13        #22085
Svenska Auto Motor & Sport skriver med fasa om att färre ungdomar tar körkort och att trängselskatt införs. Men några av kommentatorerna påpekar att för bilentusiaster är det inget problem alls. Tvärtom blir det roligare att köra bil när man får vägen för sig själv.

Berggren: Mörka moln i fjärran. Auto Motor & Sport

ERIK SANDBLOM 2013-03-13        #22087
Aftonbladet skrev om det här redan för 12 år sen.

Unga väljer bort bilen. Aftonbladet
Kommer inte fler att ta körkort nu när konjunkturen har vänt?
 - Jag vet inte, men jag ser inte enbart ekonomiska orsaker till att unga avstår från bil. Många har körkort, men använder bara bilen till exempelvis tunga transporter. Och då lånar man bil.

ERIK SANDBLOM 2013-05-03        #22365
Ungdomar väljer mobil över bil. Vi Bilägare
Allt färre ungdomar tar körkort. Nu är det betydligt viktigare att ha en smartphone, visar en ny amerikansk undersökning.

ERIK SANDBLOM 2013-10-10        #22845
Bilförsäljningen i England ökar starkt, tvärtemot resten av Europa. Kanske för att tillverkarna dumpar sina osålda bilar där. Med nya typer av avtal betalar kunderna exempelvis 200 pund i månaden för en ny bil i tre år, och lämnar sen tillbaka bilen.

Why Britain can't stop buying new cars. The Guardian
Here is a very strange statistic: new car registrations in Britain rose by 12.1% for the 19th consecutive month in September. Britain is in the grip of a new car boom. What makes this particularly bizarre is that we are also witnessing a European car crash. EU sales slumped to a 20-year low in the first half of 2013.

ERIK SANDBLOM 2014-01-24        #22996

Logga in för att svara


Produkter

Elmopeder (5)
Konverteringskit elcykel (3)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)
Elcyklar (49)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Lastcyklar (4)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3214 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik