|
Cykel Nya stadscyklar från Skeppshult och Tunturi
Finska Tunturi lanserade en billig men läcker stadscykel i somras, Chat. Den har en låsvajer som förvaras inuti ramen. Det gör att man har både ringlås runt bakhjulet och vajerlås för att ta runt en stolpe, utan att behöva ha med sig flera lås och nycklar. Chat har också dynamolampa där lampan sitter inuti ramen, skyddad mot stötar. Cykeln har bara en växel och fotbroms, men spännande utbytbara pakethållare fram och bak. Rek pris 3300kr. Skeppshults nya treväxlade cykel "Skeppshult V" har samma koncept med utbytbara tillbehör som gör det enkelt och smidigt att ta med sig saker på cykeln. Där bak kan man välja mellan en liten låsbar box eller en extra bred pakethållare. Fram kan man välja mellan en pakethållare, en vanlig korg, eller en styrväska. Pakethållaren sitter på ramen istället för på framhjulet. Underhållsfria växlar och bromsar bak och fram. Frambromsen sitter i navet. Rek pris 4800kr. Vad jag gillar mest med dessa cyklar är att de har en pakethållare fram på ramen. Det är bättre än en korg, eftersom korgen gör cykeln vingligare, framförallt när man ska parkera. Framhjulet floppar åt sidan och cykeln ger sig av. En pakethållare fram monterad på ramen löser detta problem. Korgens behändighet med pakethållarens stabilitet. På Skeppshulten riktar jag frågetecken på hur mycket vikt den bakre pakethållaren kan ta, eftersom den inte har något stag ner mot axeln som på andra cyklar. Jag har inte sett cykeln i verkligheten, så osvuret är bäst. Skeppshults hemsida är helt i Flash, så jag kan tyvärr inte ge en länk direkt till cykeln. Du får klicka dig fram.
Skeppshult säger att pakethållaren bak tar max tio kilo. Det är ungefär hälften av vad en vanlig pakethållare klarar.
Skeppshult gör fina men tunga cyklar. Kollade just på en Elit och de väger 19 kg!!! Kan köpa en touringcykel från tyska Stevens som väger endast 10,8 kg med pakethållare, skärmar och navdynamo. Hört talas om reducerade rör? Tycker även att komponentvalet är billigt i vissa fall (24-vxl framförallt) där konkurrenter levererar växlar ur Shimanos Tiagra eller 105-serie för samma peng. Tunturi verkar dock vara ett trevligt alternativ. http://www.stevensbikes.de/2008/index.php?bik_id=382&lang=en_US§=equipm
Jag fattar inte heller varför Skeppshultcyklar är så tunga. De måste ju missa många försäljningar på det. Känns inte så lustfyllt att köpa en ganska dyr, iofs fin cykel som väger bly.
I och för sig ska man inte göra alltför stor sak av vikten. Om man själv väger 70 kilo så spelar det inte så stor roll om cykeln väger 12 eller 17 kilo. Ekipaget väger ändå mellan 82 och 87 kilo. En skillnad på fem kilo betyder inte mer än sex procent på totalvikten.
Sen kan saker som sadlar, handtag, däck och strålkastare lägga till ett antal hekto om man väljer komfort framför låg vikt. Då är det kanske roligare att cykla på den lite tyngre cykeln om den har bättre belysning, mer lättrullande och mjuka däck, och sadel med bättre passform.
Sant, så sant men andra tillverkare gör lättare cyklar, billigare och i vissa fall med bättre komponenter! Att sedan Skeppshult skulle vara så mycket bättre anpassade för svenskt klimat håller jag inte med om efter en kamrats åretruntcykling med en Skeppshult Elit Pro. Han brukar säga att det är lättare att säga vad som är original på cykeln än vad som bytts, visserligen på garantin, men ändå! En lättare cykel kan upplevas som mer lättdriven trots mina 70 kg (hur visste du det?). Hade en träningsracer en gång och den var mycket lättcyklad (dock punkteringsbenägen). Sedan häger jag cykeln i taket och 5 kilo är en j-a skillnad.
Jag vill inte försvara det ena eller det andra märket, jag vill bara att ingen ska känna sig dum för att man köper en tung cykel. Bekvämare och därmed tyngre kan ibland innebära både snabbare och uthålligare, t ex.
Nu kan man köpa den här fällbara från Tunturi. Tre växlar, fotbroms, stänkskärmar och pakethållare för 4800kr. Den heter Tunturi Chip.
Kedjan hamnar utanpå paketet när den är fälld, men det finns kedjeskydd så det gör inte så mycket.
Cykeln kan provcyklas hos återförsäljare i de flesta svenska städer.
I Holland säljer Giant den här småhjulingen, Downtown, som har många finesser.
Den har pakethållare fram på ramen som gör att man ser grejerna, och utan att cykeln vinglar även med tunga last.
Styret kan tas av cykeln och blir då ett lås. Försöker man stjäla cykeln genom att bryta upp låset, så har man stulit en cykel utan styre!
Pedalerna är fällbara, så när man tagit av styret och fällt ihop pedalerna så blir cykeln väldigt smal, och kan stå i en korridor eller hängas upp på väggen. http://www.giant-bicycles.com/nl-BE/bikes/lifestyle/957/28145/
Finska Helkama har återupplivat småhjulingen Jopo i flera färger. Såhär skriver cykelbutiken Velorution på sin blogg: The Jopo is here! In the 60’s almost every Finnish household had one, ridden by young and old.
Småhjulingar tycks vara inne igen. Italienska Cigno säljer en kromad småhjuling, "Seventy", som kan vikas. Vita däck. Finns med accent i olika färger. Pris 660 euro.
Jag är så ytlig att jag gillar Cignos reklamfilm!
Wren. Foto © Lovely Bicycle! Small Wheel Shoppers: Wren and Bobbin - Lovely Bicycle! The front rack is attached to the frame at three separate points. It does not move when the wheel moves and it sits low to the ground, which stabilises the weight and does not noticeably impact handling. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|