|
Företagande Alla har rätt till en snygg fasad!
Alla företag med självaktning har idag en miljöpolicy. I den kan man exempelvis skriva om hur viktigt det är att spara på jordens resurser och att man verkligen vill bidra till att skapa en bättre värld för våra barn och barnbarn. Ekologi har blivit den stora ledstjärnan som lyser upp många miljödokumentet. Fasaden är viktig. Liksom pengar. Ibland blir det tydligen svårt att välja.
På ica.se kan man ta del av ICAs Kvalitets- och miljöpolicy som uppvisar en tidsenlig ekologisk medvetenhet och under rubriken klimatansvar står att läsa att man på ICA beslutat att enbart utvalda varor (exempelvis frukter som är känsliga och grönsaker) får transporteras med flyg. Om undantag ska göras, är det ICAs ledning som ska besluta om detta. http://www.ica.se/file_archive/pdf/kvalitets_miljopolicy_sv_juni07.pdf Detta är jättebra!
Nu till något som jag inte tycker är jättebra. På ica.se kan man också hitta upplysningen att den som har ICA-kort kan få 500 kronor rabatt hos två reseföretag (som definitivt erbjuder resor med flyg). Jag fick helt enkelt inte ihop detta med de fina intentionerna i ICAs Kvalitets- och miljöpolicy, varför jag skickade några frågor till ICA per mail.
Utdrag ur mitt mail till ICA:
Gäller policyn ovan bara de egna produkterna och i så fall varför? Om svaret är ja, ekar ICAs miljöpolicy ihåligt. Alla varor och tjänster som ICA bidrar till, bör väl vara underordnade en och samma policy eller åtminstone inte stå i direkt konflikt med varandra? Uppenbarligen är man från ICAs sida helt medveten om flygets skadliga effekter på miljön.
Varför inte stå upp för ert miljöengagemang ”på riktigt” och uttryckligen säga att vi bidrar bara med rabatt på den typen av resor (exempelvis med tåg) som kan sägas vara ett miljövänligt alternativ.
(Sändes 20 januari 2008)
Dagen efter att jag skickat mitt mail till ICA, fick jag ett svar från en anställd att hon vidarebefordrat innehållet till ICAs miljöchef. Jag har ännu inte fått något svar, men jag är vid gott mod. ICA skriver nämligen i sin Kvalitets- och miljöpolicy att de tar tillvara på kundernas åsikter för att ICA så ska kunna utveckla sin verksamhet.
Blipp!
Även på denna siten görs det reklam för Nissan Pathfinder/Patrol m.m., alltså deras enorma SUVar/jeepar och dessa är ju rena miljöbovarna.
Mycket bra initiativ Petra, det ska bli kul att höra hur de resonerar! Jag har själv tänkt liknande saker då jag varit på besök hos min Bingolottotittande mamma och tvingats se en stund av detta fruktansvärda program. Där varvades inslag med hur man blir en miljökämpe genom att vinna en kolsyremaskin så man slipper köpa kolsyrat vatten och läsk, med utlottning av effektstinna bilar och flygresor. Är inte detta tragiskt om något?
Ove, tack för att du uppmärksammade detta! En del av annonserna på Ecoprofile är så kallade Googleannonser. De söker av innehållet på sidan och försöker leverera annonser som matchar. Eftersom Google ännu inte kan tolka tongångarna i texten så blir det SUV-annonser och Thailandsresor när de sakerna kommer upp i diskussionen... Det finns dock möjlighet att spärra bort annonser man inte vill ha. Alltid svårt med gränsdragningar, men den som hittar en annons som inte verkar passa in på Ecoprofile får gärna skicka ett meddelande till mig så spärrar jag bort den. Jag har gjort en koll nu och spärrat ett antal annonser, det tar dock några timmar innan de försvinner.
Om någon vill diskutera huruvida det överhuvudtaget bör finnas annonser på den här sajten så finns det en tråd för det, se nedan. http://www.ecoprofile.se/91_145_Annonser_i_diskussionsforumen.htm
Det är nog dessvärre ganska vanligt att man anstränger sig för att saker skall se bättre ut än vad de i själva verket är. En som skriver mycket klokt om detta och mycket annat är Mats Alvesson. Hans bok Tomhetens triumf kan rekommenderas för den som vill sätta sig in i mekanismerna bakom bland annat företag och skolors försök att skaffa sig en snygg fasad. I ett kapitel kritiserar han också dagens överkonsumtion (som inte leder till att vi blir ett dugg lyckligare). http://hd.se/kultur/boken/2006/11/10/mats-alvesson-tomhetens-triumf/ Logga in för att svara |
Miljökonsult (1) Återanvändande/upcycling (1) Böcker (2) Magasin (3)
|