Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Flyg   

Framtidens flygteknik -vätgas och Mach 5?

JOHAN ERLANDSSON 2008-02-10        #4404

En del av snacket kring framtidens flygplan handlar om bränslesnåla flygplan som flyger långsammare och på lägre höjd. Det handlar inte det här planet om direkt. Fem gånger ljudhastigheten gör att en resa mellan Europa och Australien tar fem timmar. Den höga hastigheten gör emellertid att det inte går att ha fönster eftersom skrovet blir så varmt... Vätgasdrivna motorer ska inte ge andra avgaser än vattenånga och därmed blir den direkta klimatpåverkan minimal. Sen ska förstås vätgasen tillverkas på något sätt också.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article65316.ece



JONAS KARLSSON 2008-02-11        #4408
Det är förståss produktionen av vätgasen som är ett av problemen här. Sker den med kolkraftsel så flyttas bara utsläppen från flygplanet till skorstenen men om man använder t ex solenergi så kan detta vara ett alternativ. Problemet är ju att utsläppen av vattenånga också har en viss påverkan på klimatet. Dessutom uppstår kväveoxider vid all förbränning. Eftersom det här planet flyger på 30000 meters höjd och därför släpper ut kväveoxiderna mitt inne i ozonskiktet så måste man noga studera vilka effekter det här får innan man börjar flyga i stor skala.

MIKAEL JOHANSSON 2008-02-11        #4413
Om luft används vid förbränningen av väte i jetmotorn så bildas alltså kväveoxider. Är dessa kväveoxider då mer växthusdrivande på den höjden än den kväve som tidigare fanns i luften?

JONAS KARLSSON 2008-02-12        #4417
Om förbränning sker i luft som innehåller kväve så bildas kväveoxider. Hur mycket som bildas har att göra med förbränningstemperaturen. Högre förbränningstemperatur brukar ge mer kväveoxider. Den kväve som redan finns i atmosfären är i form av kvävgas. Kväveoxider har en växthusgaseffekt vilket inte kvävgas har. Dessutom finns farhågor om att kväveoxider på höga höjder kan vara skadligt för ozonskiktet. Hur det är det den saken är väl inte helt utrett men inte detta har gjorts är det kanske inte så lyckat att blåsa ut kväveoxider på 30000 meters höjd dvs. mitt inne i ozonskiktet. Enda sättet att helt slippa ifrån kväveoxiderna är att förbränna med 100 % kvävefri syrgas. Dessutom riskerar vattenånga som släppts ut på 30000 meters höjd att stanna kvar i atmosfären ganska länge jämfört med vattenånga på lägre höjd som lär regna ner betydligt snabbare. Naturligtvis är vätgasdrift ett stort steg frammåt i och med att man slipper koldioxiden (Förutsatt givetvis att man inte använder fossil energi för att producera vätgasen) men om det är lämpligt att flyga på 30000 meters höjd måste utredas noga innan man börja flyga detta plan i stor skala.

Logga in för att svara


Produkter

Lastcyklar (4)
Elcyklar (49)
Trikar (16)
Cyklar (6)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Cykelleasing (2)
Konverteringskit elcykel (3)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3210 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik