|
Båt Omväg via Åland
Idag får ingen taxfreeförsäljning ske i båttrafik mellan EU-länder men Finlandsbåtarna har kommit runt detta genom att köra alla fartyg via Åland. På Åbotrafiken är det ju inte speciellt långa omvägar det handlar om. Dagtrafiken gick ju via Mariehamn redan före det att taxfreeförsäljningen mellan EU länder stoppades och att lägga till i Långnäs är ju ingen omväg eftersom den ligger alldeles efter farleden som båtarna ändå måste passera. Där är det ju bara själva tilläggningen som drar lite soppa men för Helsingforstrafiken och trafiken till Baltikum handlar det ju dock om betydligt större omvägar. Trafiken till Helsingfors har ju fått 2 timmars förlängd restid jämfört med då båtarna gick raka vägen till Helsingfors. Det måste vara betydande mängder koldioxidutsläpp helt i onödan jämfört med om man ändrade reglerna så att båtarna fick gå raka vägen till Helsingfors resp. Baltikum. Jag vet inte hur stora utsläpp det handlar om men det är ju i högsta grad onödiga utsläpp.
Det är EU:s regler som styr detta. Åland är med i tullunionen men inte i skatteunionen (liksom t ex Ceuta och Melilla i Nordafrika). Kan nog vara en lång process att förändra detta och Åland vill helt enkelt inte vara med, skulle innebära förlorade inkomster.
Det är inte bara omvägen via Åland som känns onödig, utan också alla dessa dags- och 24h-kryssningar som går fram och tillbaka utan att låta passagerarna gå av. Färjorna kunde lika gärna köra ut bara en liten bit ut för att få vacker utsikt, stå där önskat antal timmar, och sedan åka hem.
Att bara köra ut en bit och sedan åka hem skulle ju inte fungera med dagens regelverk då dessa båtar då skulle bli inrikestrafik och få all försäljning ombord belagd med svenska alkoholskatter + svensk moms. Dessutom skulle dom inte få sälja sprit alls i sina butiker eftersom systembolagsmonopolet då skulle gälla ombord. Dock så kanske det ur miljösynpunkt är bättre att kryssa med dom båtar som ändå måste gå pga. transporterna till Finland t ex Åbo och Helsingforstrafiken än att köra en massa kryssningsbåtar tur och retur Stockholm-Åland utan egentlig nyttolast.
Tung är svenskens sprittörst! Bara lilla jag får dricka mig drängfull på lågskattad alkohol är jag lycklig...
är det inte sorgligt?
Jag brukar lyfta Finlands/Ålands-båtarna som en intressant analogi i vargdebatten. En ofta framförd åsikt ser ut ungfär såhär:
En varg som tar sig in i en hage och tar död på 30 beter sig onaturligt eftersom den tar död på betydligt mer än den kan äta upp. Den vargen måste avlivas på grund av sitt avvikande beteende.
Jämför med en svensk som går på Finlands/Ålands-båtens smörgåsbordsbuffé. Han lassar upp, äter tills han storknar och lämnar hälften kvar på tallriken. Vissa försöker urskilja vad som är dyrast och tar extra mycket av det.
I taxfreeshoppen sedan är det viktigt att fylla sin ranson och gärna lite till. Gör nu tankeexperimentet att man analogt med smörgåsbordsbuffén betalar 500 kr och sedan får man plocka så mycket man vill. Borde inte vissa människor analogt med vargexemplet också avlivas?
Eller sänk alkoholskatten i Sverige och "vargen" löser det själv! Det skulle slå undan kryssningstrafikens levebröd och kanske öka statens skatteinkomster (kanske inte om vi räknar in sjukhuskostnader och produktionsbortfall pga frånvaro).
Alkohol är ett gissel och det är tragiskt att se vad folk gör för lite billig sprit. Man borde förbjuda det världen över så slipper man problem med skatteskillnader. självklart skulle man få en massa illegal handel och smuggling men det problemet har man med andra droger också.
visst önsketänkande från en nykterist... men betänk vad alkoholen kostar samhället Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Elcyklar (49) Konferenstjänster (2) Cykelleasing (2) Trikar (16) Elmopeder (5) Cyklar (6) Elmotorcyklar (1) Konverteringskit elcykel (3)
|