|
Resor övrigt BusinessWeek: Snabbare att förtäta städer än att byta bilpark
![]() BusinessWeek skriver nyligen om förtätning av städer som ett alternativ till att göra miljövänligare bilar. För att miljövänligare bilar ska göra en skillnad i stor skala krävs att större delen av bilparken byts ut. Och då får man snabbare resultat genom att se till att ny bebyggelse blir tillgänglig för gång, cykel och kollektivtrafik. Artikelförfattaren Alex Steffen menar att det tar sexton år att byta ut 90% av den amerikanska bilparken. Samtidigt tar det många år innan miljövänligare bilar kommer från ritbordet till gatan. Så till 2030 kommer den amerikanska bilparken som helhet inte att vara väsentligt miljövänligare än dagens snåla bilar. Samtidigt är de flesta städer en kontinuerlig byggarbetsplats. Det byggs alltid nya hus och trafikleder någonstans, vilket innebär att vi hela tiden har bra tillfällen att styra bebyggelsen i mer miljövänlig riktning. Steffen menar att till 2030 så kommer hälften av all bebyggelse i Amerika att byggas om helt oavsett miljöfrågan. Steffen har uppenbarligen valt årtalet 2030 för att visa att städernas struktur kan bli miljövänlig på drygt 20 år, medans ett byte av bilparken till att bli väsentligt grönare tar längre tid. Samtidigt ska vi inte glömma att artikeln gäller amerikanska förhållanden. Hemma i Sverige behöver vi inte vänta till 2030. Redan imorgon (torsdag) kan vi byta ut hälften av alla bilresor mot cykelresor. Hälften av alla bilresor är nämligen kortare än fem kilometer. Cities: A Smart Alternative to Cars Bilden visar nybyggen på Lindholmen i Göteborg. Området har försetts med stombussar som med tiden ska ersättas med spårvagnar. Det planeras även en gång- och cykelbro som gör att det blir cirka två kilometer till centralstationen. Det blir även en spårvägsbro/tunnel över älven till Stigbergstorget i framtiden. Eller kommer en ny bilbro/biltunnel hinna före?
![]() Mer nytänkande från USA! Treehugger Interview: Andy Kunz, New Urbanist By 1922 we had more than 44,800 miles of electric streetcars running in more than 80 cities with 11.3 billion riders. In addition to this, we had regional and national rail systems stretching many thousands of miles all across the America. Most people lived in walkable cities and didn’t need or own cars. Andy Kunz vill bygga ett amerikanskt TGV-nät med tillhörande pendeltåg och spårvagnar. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Trikar (16) Cykelleasing (2) Lastcyklar (4) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Konverteringskit elcykel (3) Cyklar (6) Konferenstjänster (2)
|