|
Bil Det finns andra vägar än Trängselavgifter
Det finns en lång rad av olika lagar och förordningar som kommuninevånare är tvingade att följa.
Ett exempel är att det i Göteborg Stad inte är tillåtet att tvätta bilen på gatan, det är enligt Trafikkontoret Göteborg negativt för miljön, visst det kan man ju hålla med om. Men att saluföra sitt motorfordon på gatan i Göteborg det är helt OK. Konsekvensen blir att presumtiva köpare oftast med bil, kan komma och titta på och provköra motorfordonet på gator och runt kvarteren i Göteborg alla 7 dagar i veckan året runt.
Det kanske inte verkar så farligt kan tyckas, och så resonerar de flesta politiker och tjänstemän. Men vill man verkligen komma till rätta med den ständigt ökande trafiken från motorfordon, bör man nog sätta sig in i vilka volymer en omfattande handel med motorfordon genererar. Enligt Bilregistret så bytte mer än 500 000 st motorfordon bara genom privatförsäljning ägare 2007 i Göteborg. Var tror politiker och andra beslutsfattare att alla dessa motorfordon har provkörts och saluförs? Hur många bilburna spekulanter har åkt in och ut ur Göteborg för att provköra alla dessa fordon?
Det kanske är dags att i dabatten om den ökade trängseln försöka ta reda på EN DEL av orsakerna, och att försöka att åtgärda dessa. www.privatmotormarknad.se
En halv miljon sålda bilar om året blir 1369 om dagen. Det är ganska många resor förstås. Samtidigt görs det 100 000 cykelresor varje dag i Göteborg och dessa motsvarar 9% av alla resor i Göteborg. Jag får det till en miljon resor varje dag i Göteborg, inklusive kollektivresor. Så bilköparresorna blir mindre än en procent av det totala resandet.
Anneli Hulthén, ordförande i trafiknämnden, säger att 15% procent av biltrafiken i Göteborg består av mathandling och åka till butiker. Nästan lika många åker kollektivt och något färre med cykel. Hon anser att bilpendlingen är ett mycket större problem. Källa Studio Ett 31 juli 2007, tolv minuter in i programmet.
Externa köpcentra, Somalia, skogsbränder, sommardepp och råttor
Så jag tror att bilpendlingen är det viktigaste att fokusera på. Alla som inte använder bilen varje dag kan sedan lockas att gå med i en bilpool, åka taxi eller hyra bil vid behov. Och då behöver man inte köpa någon bil.
Det är viktigt att hålla koll på bilshopping och shoppingbilar också, men nyckeln är helt klart jobbpendlingen.
Nja Erik,
Din uträkning!
1. Alla som åker på motorfordons annonser och andra varor köper dessvärre inte dessa varje gång. Alltså "sonderingsresorna" per såld vara/fordon ligger på ca 4 resor. Man åker och tittar på något men köper det inte. Den exakta mängden och längden av dessa resor finns inte i någon statistik.
2. Motorfordon provkörs dessutom på gator och runt kvarter i städerna,inte heller här finns någon statistik på hur många och långa provturer som görs.
Bilpendlingen är det stora problemet därför att det sker under en begränsad tid morgon och kväll av många bilister samtidigt, och ger omfattande miljökonsekvenser.
Dock används privatbilen till många fler resor årligen än jobbpendling. Alla dessa så kallade "ärende" resor är en betydande del av det totala årliga bilåkandet, och dessa resor ska inte underskattas eller förringas i debatten.
Mikael, jag får det ändå inte till mer än en procent av trafiken. Det är mycket i absoluta tal, men ändå tycker jag att kommunen prioriterar rätt. Jobbpendlandet är viktigast, kanske tillsammans med skolpendlandet. Det är viktigt att skolbarnen får bra vanor från starten, och att de får motion i vardagen.
Schemalagd motion har jag inte så mycket till övers för, särskilt inte när den enskilde förväntas ta initiativet och kanske inte har tid och lust. Att cykla/gå till jobbet är en väldigt elegant lösning på det. Nu gled jag visst från ämnet...
Håller med om rubriken
Det bästa för att minska bilismen är väl egentligen att ÖKA trängseln. I varje fall för bilisterna. Om det blir jättekrångligt att ta bilen till stan men alla andra alternativ är smidiga, då kan nog till och med sportbilskramare lockas ur sina fordon.
Trängselskatten försöker förändra folks vanor med ekonomiska medel, men hur priskänsliga är egentligen de som köper en bil för 400 000?
Börja med fler cykelbanor och filer som är dedikerade för buss- och spårvagnstrafik! Logga in för att svara |
Cykelleasing (2) Cyklar (6) Elmotorcyklar (1) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Trikar (16) Konferenstjänster (2) Lastcyklar (4) Elmopeder (5)
|