|
Godstransporter Göteborgs hamn trefaldigar tågtrafiken
På sju år har Göteborgs hamn trefaldigat antalet containrar som kommer till och från hamnen med tåg. Varje månad sätts nya volymrekord. Totalt kommer nära 40 procent av containergodset till Göteborgs Hamn med tåg. Förra året sparade hamnen 42 000 ton koldioxid genom att välja tåg framför lastbil. Man har på senare år inrättat ett system med tågpendlar som går från olika orter i Sverige direkt till hamnen. Det har underlättats genom att hamnbanan på Hisingen elektrifierades 2004. Det gör att tågen kan köra direkt in till hamnen utan lokbyte. Tågen norrifrån har fram till i vintras behövt köra in till Göteborg och byta färdriktning för att komma över Göta älv. Nu har det emellertid byggts ett triangelspår så att tågen norrifrån kommer direkt upp på Marieholmsbron, över älven och in till hamnen. Nybyggd enkelspårig bro räcker inte Nya Marieholmsbron byggdes 1996 för att ersätta den tidigare bron från 1908. Nya bron byggdes enkelspårig. Föga förvånande konstaterar nu Banverket att enkelspåret inte räcker till. I sin utredning skriver Banverket att "Utan ytterligare spår över älven kommer vidare utbyggnad av Hamnbanan bara att ge marginella förbättringar." Banverket nämner att det fortfarande finns utrymme för fler tåg genom att man kör tågen dygnet runt samt genom extra spår invid Skandiabangården. Men sen behövs det fler spår över älven. Fakta Göteborgs Hamn Göteborgs Hamn är Nordens största hamn och den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot de största transoceana containerfartygen. 70 procent av Sveriges containertrafik går via Göteborgs Hamn. För svenskt näringsliv är det viktigt att ha en internationell storhamn i landet för att hålla nere logistikkostnaderna. Inom åtta år planerar hamnen att omsätta dubbelt så stora volymer. Idag har Göteborgs Hamn tågpendlar till Stockholm/Södertälje, Eskilstuna, Norrköping, Gävle, Borlänge, Helsingborg, Västerås (2 st), Insjön, Nässjö, Göteborg, Karlstad, Åmål, Avesta, Hällefors, Örebro, Motala, Uddevalla, Falköping, Åhus, Halmstad och Vaggeryd. Pressmeddelande: Ren miljövinst när Göteborgs Hamn satsar på tåg
Hamnen kräver utbyggd järnväg
Tågtransporterna till och från hamnen i Göteborg har ökat med 300 procent på tio år. Nu kräver Göteborgs Hamn och företagen en kraftig utbyggnad av järnvägen.
Nu tar lastbilstrailern tåget till Göteborgs Hamn
Den här veckan är det premiär för trailertåg till Göteborgs Hamn. Först ut är tåg mellan Göteborgs Hamn och Vännäs, Helsingborg och Eskilstuna.
- Vårt mål på kort sikt är att 10 procent av alla trailrar ska fraktas till eller från hamnen med trailertåg. Det skulle innebära cirka 60 000 trailers om året, vilket motsvarar 164 lastbilar varje dag. På lite längre sikt är målet 25 procent, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.
De nya tågen kommer att vara kombitåg - halva tåget lastas med trailrar och halva med containrar. Tågoperatörerna är North Rail och Intercontainer och de tre första destinationerna är Vännäs, Helsingborg och Eskilstuna.
I stället för att en lastbil kör hela vägen från till exempel Eskilstuna till Göteborg kör den bara en kort sträcka till närmaste inlandsterminal. Där lyfts trailern på ett tåg för vidare transport till Göteborgs Hamn.
Göteborgs Hamn 2008: Upp för olja och järnväg - ner för bilar och lastbilstrailrar
Förra året ökade containertransporter på järnväg med sex procent. Totalt fraktas nu 40 procent av containrarna till hamnen med tåg istället för med lastbil. Det innebär cirka 550 färre stora lastbilar ute på vägarna varje dag. Förutom containrar fraktas även mycket stål, papper och fordon med tåg till och från hamnen.
Göteborgs Hamn prisas för miljöarbete
Transportnäringens miljöpris - Pegasuspriset – går i år till Göteborgs Hamn, bland annat för arbetet med att utveckla godstrafik på järnväg.
Tågtransporterna har sparat in 47.000 ton koldioxid och 18 miljoner liter diesel.
Göteborgs hamn: Maersk väljer järnvägstransporter
Omkring 60 procent av containergodset som passerar genom Göteborgs Hamn gör det via någon av de 24 järnvägspendlarna.
Nytt rekord för järnvägstrafiken 2009-06-07 (PDF)
Vårt Göteborg: Göteborgs hamn fick nytt pris för sina järnvägspendlar
Trots rådande konjunkturläge noterade Göteborgs hamn för juni månad 2009 alla tiders rekord när det gäller sin trafik med containertågpendlar.
Vårt Göteborg: Hamnen slog järnvägsrekord i september
Mängden gods som transporteras på järnväg till och från hamnen fortsätter att öka och under september slogs alla tidigare rekord: 20.395 enheter.
Till årsskiftet ska det gå att köra 730 meter långa godståg till kombiterminalen i Göteborgs hamn. Det gör att det får plats 16 extra containrar i varje tåg. Testtur med 730 meter långt tåg till APM Terminals Logga in för att svara |
Elmopeder (5) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Trikar (16) Konferenstjänster (2) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Cyklar (6)
|