|
Cykel Radhusfamiljen som ersätter bil med cyklar
Ofta får man höra att barnfamiljer inte klarar sig utan bil, särskilt om de bor i villa. Det tycks inte gälla Henrik Rådmark, som gör precis just det. Han tar tvåmeterslister från byggvaruhuset på cykeln enligt devisen “Det ordnar sig alltid”. Följ hans äventyrliga bilfria liv!
Bloggen Ett liv utan bil
Bilden visar inte Henrik utan en mamma i cykelstaden Portland. Hon har en förlängd så kallad xtracycle. Bilden kommer från en annan blogg om bilfria barnfamiljer, Clevercycles som också är en cykelbutik i Portland.
Vad kul! Ska bli kul att se hur de klarar sig och vad de gör för insikter om hur samhället är byggt. Jag sålde själv bilen för drygt ett år sedan och klarar mig nu utmärkt med ben, cykel, spårvagn och tåg samt enstaka skjutsar av en bror med bil.
Jag hittar inget rss-flöde bara?
Köp Henriks bil! Fint skick, endast körd på söndagar. http://ettlivutanbil.wordpress.com/2008/04/01/saljes-miljoklassad-bil/
Bilen är såld, nu är det tomt i Henriks carport. Hans senaste inlägg verkar dock tyda på att han saknar den... http://ettlivutanbil.wordpress.com/
Linda Hedström på Camino bloggar också om hur det är att ställa bilen. Det är ärliga inlägg utan romantisering, idag får både SJ och Västtrafik skäll och Linda saknar sin SAAB som nyss blivit stulen och förstörd. http://www.caminomagasin.se/node/470
Linda och Henrik behöver medlemskap i bilpool!
En reporter på lokaltidningen Democrat-Herald i Albany, Oregon skriver om en månads bilfritt liv.
No driving, week two
Camino-Linda fick pengar tillbaka av både Västtrafik och SJ. Nu säger hon att hon hyr bil när det behövs. http://www.caminomagasin.se/camino-challenge/50-spann-fran-vasttrafik
Har själv två barn (snart tre) och kommer inte ha bil så länge jag själv får bestämma i alla fall.
Hemligheten i att inte behöva en bil ligger i att man planerar var man bor. Tänker man på att man ska ha nära till allt (fotbollsträningn för ungarna, nära till egen motion, nära till affären, nära till staden, nära till pendlingsstationen, nära till dagis, etc) behöver man ju ingen bil. Ändå kan man hitta sitt drömboende. Har man lite kallt blod, så hittar man till slut en bostad som uppfyller alla ens krav och som ändå inte kostar för mycket (bostaden kanske är relativt dyr, men man slipper alla dyra resor istället och man sparar tid).
Det är klart att alla inte kan klara sig utan bil eller att någon måste bo lite längre bort från staden och många vill också göra det. Det betyder inte att folk ska överge sina drömmars kåk, utan att de istället väljer en plats på landsbygden där de ändå kan minimera bilåkandet i stor grad. Tänk hur mycket bilåkande man kunde spara om folk även la in miljöskäl vid flytten.
Som det är nu, tänker många bara på att det ska vara ett fint hus/lägenhet, som är så billigt som möjligt. I efterhand kommer man på: Oops! Vad mycket vi behöver bilen sedan vi flyttade hit.
Bra saker med att inte ha bil (högst personliga anledningar):
1. Man slipper planera matlagning för hela veckan. Man orkar/kan ju inte få plats med för mycket mat på cykeln.
2. Man får oerhört mycket motion på köpet.
3. Man får bra samvete och känner sig stolt.
4. Man slipper tillbringa hela helgen på köpcentrum med familjen.
5. Man upptäcker alla de närmaste oaserna i omgivningen med cykel.
6. Friheten med cykel.
7. Slippa köra. Det är oerhört ansträngande och tråkigt.
8. Slipper leta parkeringsplatser.
9. Slipper bry sig om trafikstockningar.
Värsta med att vara utan bil:
1. Att inte kunna köra och slänga grovsopor någonstans.
2. Att tycka att man inte har råd att hyra bil bara för det är så dyrt (trots att det ju blir billigare än att ha egen bil).
3. Alla som röker på tågperrongerna.
4. Att pendla med tåg. Guud, vad jobbigt!
5. Att inte kunna göra en spontan resa ut till ett ställe där tåget/bussen inte går.
Imponerande Adam. Själv har jag två barn och etanolbil men bor utanför Stockholm men jag har gett mig den på att under min pappaledighet nästa år så ska huvuddelen av all mathandling ske med cykel och vagn i vårt lilla centrum. Att vara helt utan bil är som du skriver problematiskt ur vissa synvinklar, även om jag inte håller med om punkt 4. Pendlar med buss till jobbet men önskar att det fanns spårbunden trafik. Att välja var man vill bo kan i Stockholmsområdet vara ekonomiskt omöjligt om man som jag (just nu i livet) vill ha ett eget hus.
Ja, Robert. Det är klart, i Lund där vi bor har man nära till allt. I Stockholm är det svårare att bo var man vill. Men jag tycker inte det behövs. Jag tror ändå vi kan mer än halvera körsträckan till alla aktiviteter och jobbet när vi flyttar, fast vi väljer en lägenhet som ligger långt utanför de innersta kommunerna i STockholm.
Om båda föräldrar arbetar i sydvästra utkanten av innerstaden i Stockholm, tex i Liljeholmen och Gullmarsplan, kan det kännas onödigt att skaffa bostad i någon av de norra, västra/östra eller sydöstra kommunerna. Det första steget man borde ta är alltså att välja ett område i sydväst, tex Norsborg om man nte har råd att bo i Liljeholmen. Redan här är det bra ur miljösynpunkt. Både föräldrar kan på ett relativt enkelt sätt ta sig till jobbet med kollektivtrafik.
Sedan tycker jag att man måste tänka ett steg vidare: Man kan ju välja ett område i Norsborg som blir så fördelaktigt som möjligt för alla familjeaktiviteterna, istället för att välja det första bästa hus till salu som man finner i Norsborg. De hushåll som inte har barn, tex 50+, behöver inte bo nära dagis och tunnelbanan i Norsborg! De vill kanske ha lite längre till affären för att få motion när de cyklar. Alltså behöver alla inte ens trängas på samma ställe i Norsborg. Det går att hitta en lägenhet till var och en av oss alltså (nästan alltid i alla fall).
Det enda som behövs att vi börjar tänka i miljöbanorna när vi flyttar. Men det är kanske lite väl mycket begärt, när det brinner i hushållens iver att flytta så snabbt som möjligt. När Svenssons väntar och väntar på det billiga, fina boendet i mer än ett halvår tryter tålamodet och när det äntligen dyker upp ett hus som inte kostar alltför mycket slår man kanske till direkt, utan att tänka alltför mycket på de andra delarna av boendet...
Jag vet att det inte alltid är så lätt: Ibland arbetar en av föräldrarna i Ekerö, medan den andre arbetar på Arlanda! Var väljer man då att bo för att ha så nära som möjligt till bådas jobb?
Dessutom gör ju hela tiden flera kommuner reklam för lång arbetspendling, tex kommunerna i Öresundsregionen eller Gävle kommun som nyligen gjorde reklam för att man bara har x minuter med bil till jobbet i STockholm, om man väljer att bosätta sig i Gävle. Det är beklagligt att kommuner fortfarande inte förstår att det är just sånt här som ökar trafiken i Sverige.
Experimentet är över!
Att klara sig helt utan bil i Täby Kyrkby visade sig vara mer besvär än det var värt. Familjen Rådmark fick en bil till skänks och tackade ja. Men de fortsätter att cykla mer nu än förr. Det måste man ju, när man har skaffat fina cyklar, vagn och alla tillbehör! :-) http://ettlivutanbil.wordpress.com/
Ännu en anledning att förespråka tätare bebyggelse med det mesta man behöver på gångavstånd :)
Eller åtminstone att inte planera så många stora bilförutsättande köpcentrum som tar kål på de mindre affärsidkarna ute i samhället.
En barnfamilj i Köpenhamn inspireras av cykelboggar och inser att det går bra att cykla sex kilometer till dagis. Bilen säljs och familjen får nästan 8000 kr extra i plånboken varje månad. Fra 17 til 13 - 13 HJUL Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5)
|