|
Bil New Yorks guvernör stödjer trängselavgift
![]() Sedan New Yorks borgmästare Michael Bloomberg i somras föreslog en trängselavgift på södra Manhattan har frågan debatterats flitigt. Staden kan inte införa avgiften utan stöd från delstatsparlamentet. Delstatsguvernören David Paterson har nu lagt en proposition till parlamentet om att införa trängselavgift.
Den federala regeringen är positiv till trängselavgift och erbjuder bidrag till alla städer som inför en. För New Yorks del handlar det om 354 miljoner dollar, drygt två miljarder kronor. Intäkterna från trängselavgiften ska gå till infrastruktur i kollektivtrafiken. Avgiften sätts till åtta dollar per dygn, 48kr, för att köra in i eller ut ur zonen mellan kl 06 och 18. Att köra inne i zonen kostar fyra dollar, 24kr. Taxi skulle undantas enligt Bloombergs plan, medan i en del motförslag får taxi betala extra. Avgiften samordnas med brotullarna, sk EZ Pass.
Av de som pendlar in till trängselzonen är det idag sex procent som kör egen bil. Övriga åker kollektivt, samåker, cyklar eller går.
Avgiften blir en del plaNYC som bland annat handlar om bättre kollektivtrafik, sanering av förgiftad mark, och om att staden ska minska koldioxidutsläppen med 30% till 2030. Det ska bli 2880km cyklelrutter. New Yorkbor har redan låga utsläpp i och med att de bor i lägenheter och reser utan bil. www.nyc.gov/2030
Paterson Backs Pricing, Introduces Bill in Albany
What Paterson’s Senate District Stands to Gain From Pricing
![]()
![]()
Trängselavgiften stoppades av delstatsparlamentet. Den demokratiske ordföranden stoppade omröstningen med hänvisning till att en majoritet av hans ledamöter var mot. Det har spekulerats i att ordföranden egentligen stoppade omröstningen för att det kunde blivit en blocköverskridande majoritet med republikanerna.
Nu vill den republikanske borgmästaren Bloomberg istället införa tullar på broarna till Manhattan. Många av broarna har redan tullar idag, men inte alla.
New York Daily News: With congestion pricing out, Mayor Bloomberg likes tolls on bridges
Obama vill ha mer gång, cykel och kollektivtrafik
Barack Obama believes that we must devote significantly more attention to investments that will make it easier for us to walk, bicycle and access other transportation alternatives. Obama is committed to reforming the federal transportation funding and leveling employer incentives for driving and public transit.
Obama’s Energy Platform Has a (Small) Livable Cities Plank Logga in för att svara |
Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elcyklar (49) Cyklar (6) Lastcyklar (4)
|