|
Resor övrigt Chatten på svt.se/plus
Har kopierat den till ett word dokument och lagt upp på länken nedan. Tänkte om ni ville kommentera det som sades och kanske också det som visades i programmet.
http://cid-648fede5cdb6e32f.skydrive.live.com/self.aspx/PLUS/Chatt%20efter%
När man läser sådana här chatter inser man vad lite folk faktiskt vet. Eller framför allt inser man hur dåliga folk är på att leta reda på information om saker på internet på egen hand. Vi kanske skulle göra mer reklam för Ecoprofile som den fantastiska informationskälla som det faktiskt är? :D
Lasse Swärd måste ha en tung högerfot alternativt är det något fel på hans V50. Kör själv en Ford Focus FFV som har samma chassi och samma motor och snittförbrukningen är ca 1 l/mil, inte 1,47 som Lasse tycks åstadkomma. Önskar dock att även min Focus drog lite mindre etanol och en rimlig förbrukning borde vara 0,7 l/mil men då krävs det att basmotorn är snålare då etanolen har mindre energiinnehåll. Om man gör som många tillverkare och bara konverterar en stor bensinmotor med många hk så blir förbrukningen därefter. Ska bli kul att se vad en Renault Twingo med etanolmotor drar (om de nu inte stoppar i Meganemotorn på 1,6 L, då har vi samma problem).
Ganska underhållande läsning. Vad som skrämmer och oroar mej är hur läsarna kan tänkas värdera det som Goldman respetive Swärd säger. Flera gånger förekommer rena sakfel eller påståenden som är dåligt underbyggda och där det finns en någorlunda konsensus om en annan uppfattning.
Angående Lasse Swärds förbrukning verkar något inte stå riktigt rätt till. Jag kör då och då just V50 1.8F i tjänsten. Senast i tisdags och då visade färddatorn 0,98 l/mil efter avslutad resa (motorväg+dubbdäck). Nu kan jag inte säkert veta vad den bilen var tankad med, men i några fall när jag tankat själv så har bilarna legat under 1l E85/mil. Med seriös ecodriving går V50 att köra landsväg under 0,9 l E85/mil.
Jag ser en repris av det här Plus-programmet nu. Allvarliga herrar... Mattias Goldmann från Gröna Bilister och Lasse Swärd från DN. De har rätt i det mesta, Mattias Goldman inleder till och med att vi inte kan åka bil i samma omfattning som hittills, det var mer än Lasse ville säga. Lasse hade dessutom en lite konstig låsning vid förbrukning per mil. Diesel drar lite=bra, och E85 drar mycket=dåligt. Är inte det att fokusera på fel nyckeltal? Lasse hävdade att dieseln ger mindre växthusgasutsläpp än E85-bilen, och Mattias Goldmann att E85-bilen, med den etanol som används i Sverige, halverar växthusgasutsläppen jämfört med en bensinbil. Båda är överens om att energieffektivitet och biogas är bra grejer. Logga in för att svara |
Cyklar (6) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Trikar (16) Konferenstjänster (2) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3)
|